Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Giftigt/skadligt?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-02-28
Ihks Ihks är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-02-28
En fråga om Paraben

EDIT: Råkade skriva i hårvård, menade att skriva i hudvård.

Hej!

Jag gör ett projektarbete om transnationella företag och snubblade över Nestlé ägda The Loreal Group. Jag blev verkligen överaskad när jag såg att Vischy, Biotherm, Lancome, Loreal, Garnier, Maybeline med flera produceras och ägs av samma företag.

Jag bestämde mig för att undersöka saken närmare och började läsa om vad som fanns i Biotherm och Vischy's produkter (eftersom dom är de dyraste inom Loreals sortiment och också ansedda av återförsäljare som dom bästa). Allt eftersom jag läser blir jag mer och mer förvånad och förskräckt över vad många betalar 1000tals kronor för att få smörja in i huden med.

Jag andvände Garniers "Pure Facial Wash" och deras "Fresh Mouisturiser" men har nu slutat eftersom det enda som känns fräscht och rent med dom är designen som verkligen är ger ett bra intryck.

Jag har läst att ämnet paraben, propylparaben, ethylparaben misstänks vara cancerogen och det låter inte särskilt trevligt (eftersom det återfinns i nästan alla hudvårdsprodukter, även apotekets).

Därför undrar jag om det är någon som har länkar till undersökning och forskningsrapporter om ämnet.

Jag tycker inte om när det står att "undersökningar har visat att ämnet inte är cancerogen" tex. här på SheNet medans det på Skin Deep står att ämnet kan vara cancerogen. Jag hittar inte en länk till källan på någon av sidorna.

Jag vill gärna läsa dom själv och bilda mig en egen uppfattning och utan källa så vet jag inte vad jag ska tro.

Jag undrar också vad det finns för alternativ till att konservera med paraben i ansiktskrämer m.m. och vad dom alternativen har för negativa effekter. Är Paraben billigt eller är dess egenskaper unika? vad är det som gör att alla andvänder just paraben?

Hälsningar,
Victor Svedberg
mail@ihks.net
Reply With Quote

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:37.