![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Registrering | FAQ | Medlemslista | Kalender | Sök i alla forum | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept. |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningssätt |
|
|||
|
|||
Sodium Stearate- varför?
Hej alla tvålentusiaster!
Jag är glad nybörjare som gärna vill göra tvål i likhet med Lushs. Jag har prövat några gånger med gott resultat. När jag tittar på Lushs innehållsförteckning så innehåller deras tvålar sodium stearate. Är det någon som vet varför och hur det används? Och, om det är en önskvärd ingrediens, var man kan köpa det? Lush har så "smarriga" tvålar med juice innehåll. När jag själv försökt göra tvål med juice (minskad vätska i vatten/lut fasen och tillsatt juicen efter "trace") så har tvålarna tagit så grymt lång tid på sig att mogna och inte varit så hårda. Kan sodium stearate (förtvålad stearinsyra, som jag förstått det) vara ett tillsatsämne som ökar hårdheten i tvålen och snabbar på mognadsprocessen? Någon som prövat det, eller använder något annat istället för att öka hårdheten? Receptet som jag utgått är: 385 g oliv, 140 g raps, 175 g kokosfett 266 g vatten 96,5 g lut med 5 % överfettning och 5 ml lavendelolja i denna sats. Tacksam för alla tips! Allt gott, Maria |
|
|||
|
|||
Svar: Sodium Stearate- varför?
Natriumstearat är mycket riktigt förtvålad stearinsyra. Vanligt fett består av en molekyl glycerol och tre molekyler fettsyror; stearinsyra är en sådan fettsyra. De har helt enkelt satt i en viss mängd stearinsyra i sitt fett när de gjort tvålen, för att få tvålen hårdare.
|
|
|||
|
|||
Svar: Sodium Stearate- varför?
Tack Vaxet! Att jag inte räknade ut det själv
![]() Allt gott! Maria |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningssätt | |
|