Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-07-19
Ninni83 Ninni83 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-06-23
Värmen

Hej

Jag undrar om man kan få finnar och porer av värmen eller att man svettas mycket. Jag bor utomland och¨här har det varit mycket varmt under veckan ( över 40 grader ) Jag svettas ganska mycket, har fet hy som blir snabbt blank. Under den här veckan har jag fått många finnar, speciellt på näsan o kinder. Vet inte vad det beror på. Jag har använt solsskydd i 2 månader, så problemet kan inte vara det??? Kan det bero på ansiksrengöringen som innehåller 75% Aloe Vera, Camomille, ris olja, zinc. Jag har sk röda märken på kinderna, jag använder detta kräm för det. Finns det något som jag kan använda. Jag har också varit på stranden under dessa dagar och badat i salt vatten.

M.V.H

Ninni
Reply With Quote
Gammal 2006-07-19
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag tror ändå att problemen kan hänledas till solskyddsmedlet. De täcker ju huden väl, så den (huden) inte fungerar som den ska. Vad för sorts solskyddsmedel använder du? Är det kemiskt eller fysiskt? Jag tror inte det är bra i längden med kemiska medel, även om de fysiska också kan täppa till en hel del.

Men, det finns kanske andra som har andra erfarenheter? Min egen hud blir mycket bättre av att vara ute i sol och värme, speciellt när vi är vid Medelhavet på sommaren. Men vi är ju där bara någon vecka, högst 3 veckor.

Varför ha så mycket aloe i en rengöring? Den sköljer man ju bort direkt. Det är nog bätrre att ha deti ansiktsvattnet efteråt, så huden får glädje av det.
Mina ungdomar får röda märken av kamomill. De tål inte det. Dessa märken kliar och ger en brännande känsla.
Reply With Quote
Gammal 2006-07-20
Ninni83 Ninni83 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-06-23
Hej Hovaprest!!

Förlåt men jag menade ansikskräm och inte rengöringskräm. Jag använder en ansikskräm med aloe vera, kamomille och ris olja. Men jag vet inte om krämen är för fett för min hud ( använder som nattkräm) Jag har många olika solsskydd vet inte om dom är det fysisk eller kemisk. Använder en från Vichy med fak. 30 till jobbet ( sitter mycket vid datorn) till stranden använder jag Helio care fakt 90 och Avene med fak 50. Jag har mycket känslig hud eftersom jag har gått på isotretoin- behandling, efter behandlingen blev min hud känslig. Min hudläkare sa att jag har typ couperose/rosacea eller dermatit. Vet inte vad jag ska göra.... Har hört att lavender olja är bra för hud med rosacea. Har du några tips?

M.V.H

Ninni
Reply With Quote
Gammal 2006-07-20
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Ok, Fysiksa solskydd är tex titandioxid och zinkdioxid. Även vissa vegetabiliska oljor, som sesamolja, jojobaolja och sheasmörsolja har viss solskyddande effekt (Faktor 2-4). Vad jag vet är alla övriga medel kemiska.

Jag har läst, i kvällstidningarna ett annat år, att om man smörjer sig med de kemiska medlen och sedan tar ett blodprov så kan man återfinna mer än ½ av detta medel i blodet. Det lär inte var så jättemyttigt. Men å andra sidan vet jag inte om man kan göra solskyddamedel med hur hög faktor som helst med fysiskt skydd. Tror inte det. Vad jag vet är 20-25 det högsta har har sett, och vill/behöver man ha mer så måste man ju gå över till kemiskt skydd. Säkert bättre än att bränna sig i alla fall. Men det borde ju i så fall kunna vara en produkt som kombinerar de båda solskydden.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 01:53.