Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Giftigt/skadligt?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-12-19
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Följande inlägg publicerades först av Angela:

Listan kan göras lång...

Silicon
propylene glycol
Aluminium (finns i massor av deodoranter)
Djurfetter (som många använder i tvål, och även glycerintvål)
PEG-esters

till att börja med...

Den efterföljande diskussionen som mest rör djurfetter återfinns nu här:http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=683

Senast redigerat av Admin : 2006-12-19 klockan 13:37.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-06
bello bello är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-04-06
Köpte en creme, Eyeko, mycket rosat och använt av diverse kändisar bla.Men lukten och innehållsdeklarationen gör mig tveksam till användandet av denna creme. Någon som kan bekräfta mina misstankar eller är den en helt underbar creme???
Reply With Quote
Gammal 2007-04-06
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
http://www.eleven.se/eyeko-cream-3-in-1-1813.html
Den innehåller paraffin. http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html
Sök på varje ingrediens för att få veta mer.
www.google.se

Senast redigerat av Morticia : 2007-04-06 klockan 22:07.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-06
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej Bello,

2005 skickade jag efter Eyekos creme 3 in 1 + Eyeko Fat Balm. Blev väl lockad av trevliga förpackningar o för att kändisar använde det. Cremen reagerade jag på med klåda o irritationer på ögon. Inte bra. Jag är känslig o har reagerat på många produkter.

Läste att den innehöll:

Water, Paraffinum Liquidum, Stearic Acid, Cetyl Alcohol, Glyceryl Stearate, Sesamum Indicum, Triethanolamine, Persea Gratissima, Imidazolidinyl Urea, Carbomer, Propylparaben, Retinyl Palmitate, Methylparaben, Parfum, Sodium Stearate, Propylene Glycol, Daucus Carota, BHA, Propyl Gallate, Citric Acid, CI 77891 (Titanium Dioxide), Mica.

Det var då jag insåg att man måste kunna göra sin kosmetik själv o började leta på nätet. Upptäckte då detta fantastiska Shenet som hjälpt mig så mycket.

Hälsningar
Gammal 2007-04-06
bello bello är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-04-06
Tack för era svar! Det skulle inte vara helt fel att kunna skaffa en creme med de utlovade effekterna utan gifter. Känner bara att jag inte riktigt själv kommer kunna sätta mig in i allt. Har ni tips hur jag ska göra, ni kanske har en creme jag söker eller kan framställa den?
Reply With Quote
Gammal 2007-04-06
Morticia's Avatar
Moderator

Flera av ingredienserna är kända för att reta och ge hudproblem.
Triethanolamine, Imidazolidinyl Urea, Paraffinum Liquidum, Propyl Gallate.
Och några är möjliga att ersätta med snällare ämne, ex. propylene glykol kan man ersätta med glycerin i de allra flera krämer där den används enbart som fuktbindare (propylene glykol kan även användas som hudläkemedel, kylarmedel i bilar mm praktiskt allt-i-allomedel, men ofta helt onödigt att ha på huden! Skriver hon som just gjort mjukgörare med 20 % av det... Men det är ett läkemedel här hemma)
Reply With Quote
Gammal 2007-04-07
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:
Ursprungligen postat av bello
Tack för era svar! Det skulle inte vara helt fel att kunna skaffa en creme med de utlovade effekterna utan gifter. Känner bara att jag inte riktigt själv kommer kunna sätta mig in i allt. Har ni tips hur jag ska göra, ni kanske har en creme jag söker eller kan framställa den?
Du får söka på nätet eller stan efter butiker.
Kontrollera innehåll så du får en produkt du vill ha.
Att hitta en identisk utan de ingredienser kan vara svårt.
Men det finns mycket kosmetik med mer naturliga råvaror från både stora företag och små.

Det finns lite man behöver ha koll på.
Den som säljer på nätet har tillstånd från läkemedelsverket.
Och att det är ett företag. Dvs finns F-skattesedel. Och vara momsregistrerad.
Och var företaget finns, dvs kontaktinformation, mer än e-post.
Sen ska köpvillkor finns med, tydligt, vad det kostar i frakt, hur man reklamerar.

Att någon kallar sina produkter för naturliga kan betyda att det är enbart vegetabiliska oljor, förnyelsebara råvaror, men det kan vara vanlig vara till 99,9% och en ytterst liten mängd "naturligt"
Det är en djungel.
Reply With Quote
Gammal 2007-05-21
malin_b malin_b är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-21
Det här med aborterade foster är ju vidrigt! Jag skulle ALDRIG i livet använda det... Men frågan är hur ska man veta vad det är för sorts collagen det handlar om. Hur vet man om det är från djur eller människa?
Reply With Quote
Gammal 2007-05-21
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag du Malin, inte vet jag. Inte ens en sådan "enkel" sak som att fråga Apoteket om deras glycerin är vegetabilisk eller animalisk kunde de ta reda på, trots att de försökte i 3 veckor. Jag tror helt enkelt inte att företag är skyldiga att tala om varifrån deras produkt kommer, "bara" de talar om vad för ingredienser det är. Tyvärr är det nog så. Även om det är en gissning från min sida.
Reply With Quote
Gammal 2007-05-22
malin_b malin_b är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-21
Nej, det är konstigt de där, att de inte vet. Man tycker ja det borde vara en självklarhet att få veta vad man kletar in sig med! Men tack ändå
Reply With Quote
Gammal 2009-12-07
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Aborterade foster låter som ett sällsynt krångligt - och dyrt - sätt att få tag i kollagen när det går lika bra med ungkalvar (eller fisk, då). Efter artiklar för några år sedan skulle det förvåna mig om det finns en enda fabrikant som använder kollagen från aborterade foster. (I den mån det nu förekommit.) Sen hur stor nytta kollagen gör utanpå huden, det kan man fråga sig... kollagen finns i själva huden, men i kräm funkar den väl bara som fuktighetsbevarande protein i största allmänhet.
Reply With Quote
Gammal 2009-12-07
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Jag har massor av produkter hemma som jag börjar känna mig mycket skeptisk till, inte minst färg till läpparna i olika konsistenser. Jag tror inte på mineralolja. Eftersom jag använder balsammetoden till håret och därför inte vill få silikon i håret kommer jag inte att köpa krämer och salvor med silikon i mer - och det finns ju i det mesta. Jag undrar vad silikonerna har för funktion i krämer egentligen. Bara billig utfyllnad, eller binder de fukt, eller vad?

En del dyra hudkrämer som säljs som rynkkrämer eller "för äldre hud" innehåller polyakrylamid. Jag skämtar inte! Polyakrylamid var vad man tätade tunneln Hallandsåsen med... och polyakrylamid är inte giftigt alls, men den görs av akrylamid som är en tunn vätska. Detta polymeriseras till polyakrylamid, varvid det hela stelnar till gelékonstistens. I de dyra krämerna är det väl tänkt att polyakrylamiden ska lägga sig i rynkorna och fylla upp, typ. Och visst är polyakrylamiden helt ogiftig, och då borde ha någon process för att ta bort den akrylamid som inte polymeriserats. Men inte känns det som något man vill ha på huden ändå. (Inte för att jag köper dyra hudkrämer, men när jag fick se ingrediensen i en innehållsförteckning hoppade jag högt.)
Reply With Quote
Gammal 2010-01-11
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Hur är det med aluminium från alun?

Man hör ofta att man inte vill ha aluminium som finns i vanliga deodoranter, men alunstenarna är ju också ett aluminiumsalt, om än inte lika irriterande.

Frågan är om själva aluminiumet går in i kroppen från båda sorterna.
Reply With Quote
Gammal 2010-01-14
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Kanske
http://www.shenet.se/ravaror/alun.html
http://www.shenet.se/recept/deodorant.html
kan ha svar på dina frågor. Annars är jag övertygad om att webmaster själv letar efter svaret.
( Jag har inte kollat texterna själv, ville bara tipsa. Jag är INTE webmaster, även om många tycks tro det.)
Gammal 2010-09-23
Malin80 Malin80 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-10
Svar: Topplista över dåliga ingredienser

Hej!
Gammal tråd, jag vet.
Men för min egen del kan jag säga att jag numera undviker SLS och ALS, alltså Sodium Lauryl/Laureth Sulfat, Ammonium Lauryl/Laureth Sulfat. Dessa är de vanligaste ingredienserna i vanligt hårschampo och flytande tvål. Väldigt avfettande på hud och hårbotten och då krävs mycket smörj/balsam/inpackning efteråt.

Jag har slutat helt med detta och tvättar mig enbart med balsam istället. Mycket bättre och jag behöver inte tvätta håret lika ofta. Googla på "Balsammetoden" om ni är nyfikna.
Till kroppstvätten använder jag blöt tvättlapp med lite olivolja på. Det rekommenderade BVC till mina barn när dom var bebisar så varför inte jag också, tänkte jag. Funkar fin-fint. Nu behövs ingen bodylotion efter dusch.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:46.