Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-10-21
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Klara besked från Läkemedelsverket

Äntligen har jag fått klara besked från LMV vad som gäller. Nedan ser ni mina frågor och deras svar.

Min fråga 1:
1. Uttrycket "yrkesmässigt tillverkar" ger intrycket att det inte gäller hobbytillverkare. Vore tacksam för klara och tydliga direktiv här. T.ex. Kan man sälja till familj och vänner utan att registrera produkten hos LMV och utan att ha produkten säkerhetsbedömd? Var går gränsen för att det blir "yrkesmässig tillverkning"?

LMVs svar till 1:
1. Det finns inga officiella riktlinjer om detta, men Läkemedelsverkets uppfattning är att det endast är användning av produkterna inom den egna snäva familjekretsen som inte är registreringspliktig. Säljer man produkter till vänner anser vi att man sätter produkterna på marknaden och att verksamheten ska betraktas som yrkesmässig och registreringspliktig.

Min fråga 2:
2. Finns några restriktioner om att ge bort produkter som inte är registrerade eller har säkerhetsbedömts gratis till vänner och bekanta?

LMVs svar till 2:
2. Det blir ingen skillnad om man skänker produkterna, även då sätter man produkterna på marknaden och verksamheten blir registreringspliktig och produkterna ska följa de vanliga reglerna om innehållsämnen, säkerhet och märkning.

Min fråga 2:
3. EU direktivet visar tydligt vilka regler som gäller för säkerhetsbedömning av produkter. De reglerna är samma för hela EU. Man ska med andra ord kunna använda en certifierad säkerhetsbedömare från vilket land som helst inom EU för bedömning av en produkt. Är det korrekt förstått?

LMVs svar till 2:
3. Säkerhetsbedömaren kan även vara en person i ett land som inte är med i EU. Men det förutsätter förstås att personen kan visa upp sådant examensbevis som krävs enligt reglerna.

----------------------------------

Det bästa med det här är punkt 3 vilket innebär att man kan använda en säkerhetsbedömare från t.ex. England där kostnaden är en bråkdel jämfört med svenska priser. Se den här tråden
Reply With Quote
Gammal 2009-10-21
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag har också varit i kontakt med LMV i detta ärende och fått till svar angående "yrkesmässig tillverkning" att:
"Tillverkar betyder att när du överlåtit en produkt alternativt sålt produkten till någon annan"
och då kan man ju fråga sig om dels varför ordet Yrkesmässig finns med i lagtexten överhuvudtaget och även om inte LMV har missuppfattat ordet Tillverka
De har skickat vidare mig till sina jurister men där har jag ännu inte fått något svar.
Sen har jag även frågat om vem det är som bestämmer nivån på avgifterna? Den frågan har jag ställt två gånger men ännu inte fått något svar.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-10-21
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Va bra att fler "håller ut" i de här frågorna.

Avgifterna till LMV tycker jag också verkar konstigt. De har inga såna avgifter i England t.ex. plus engelska sökerhetsbedömare har mycket rimligare priser. Å andra sidan står det i EU direktivet att varje enskilt land kan själva sätta ytterligare regler och ska "berätta" detta för EU avdelningen.
Det står även att de enskild länderna ska anstränga sig för att göra det enklare för mindre tillverkare/företag. Vilket blir nästa fråga till LMV - varför har man inte tagit hänsyn till oss småttisar?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:28.