Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-04-26
Pirella Pirella är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-04
Registrera 2 produkter - vilka?

Nu är jag trött på att inte kunna tillverka mina produkter och sälja dem (eftersom de inte är registrerade hos Läkemedelsverket)!

Jag tänkte registrera 2 produkter till att börja med, och förhoppningsvis säljer de så pass bra att jag får tillbaks kostnaden för registreringen. Går det ännu lite bättre så får jag in pengar som täcker registrering av 2 produkter till. Man vet ju aldrig.

Men - vilka två ska jag registrera...?
Har ni några förslag?
Babyolja, babytvål, rengöringskräm, handkräm, body lotion, ansiktskrämer, salva, ...? Vad kan det tänkas att folk är mest intresserade av? Vad tror ni kan vara de säkraste korten?

Jag förstår förstås att det är lite av ett lotteri oavsett vilka produkter jag väljer. Mycket hänger ju på marknadsföring och vilka kanaler jag kan hitta för att nå ut till folk, men jag vill i alla fall försöka välja produkter som det finns intresse och marknad för.

Någon som har en åsikt?
Reply With Quote
Gammal 2009-04-27
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Jag skulle ta de produkter som fått bäst respons från de som provat den. Ordentlig testperiod på vänner å bekanta är ett måste, i min mening.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-27
Pirella Pirella är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-04
Jo, fast det är lite svårt, det där...
Det är egentligen ingen produkt som inte har fått bra respons. Men jag tror att det kan vara ganska stor skillnad på om folk får saker gratis eller om de ska betala för dem. Om du förstår hur jag menar? Jag tror att man ställer högre krav och är mer kritisk om produkten kostar pengar. Men jag får kanske göra en liten undersökning bland vänner och bekanta och fråga dem vilken produkt de skulle köpa om mina grejor fanns ute i affärerna.
Reply With Quote
Gammal 2009-05-04
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Av de produkter som jag gör är det mest riv efter salva och ansiktskräm. Har du tänkt på det att om du ska registrera dina produkter för försäljning så måste du även ha en godkänd lokal för tillverkningen. Det är inte helt okomplicerat......., men jag önskar dig verkligen lycka till!
Gammal 2009-06-25
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
får jag fråga hur man registrerar 2-3st produkter?
och var kan man hitta alla regler om man vill göra det?
mvh maria
Reply With Quote
Gammal 2009-06-25
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Antagligen inte så krångligt men dyrt om man inte har en stor omsättning.

http://www.lakemedelsverket.se/malgr...tag/Kosmetika/

Man anmäler hos läkemedelsverket. Årlig avgift 2100kr + 300kr per produkt.
Har du 3 produkter bli det 2100+300+300+300=3000
Gör du en snittvinst på 30kr/produkt behöver du sälja minst 100 stycken/år för att inte gå med förlust.
Känns ju inte som att det stimulerar till egenföretagande i liten skala
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-06-25
eisot eisot är offline
Medlem

Jag är medlem på ett Engelskt forum där flera säljer produkter via nätet.
Det mesta av bestämmelser är liknande med Sverige men i England finns inget krav på särskild lokal för tillverkningen. Däremot måste varje produkt testas för microber och skadliga ämnen och ha ett "certifikat" vilket ger utrymme för variation av just den produkten, 2 -4 oljor, och liknande kan det stå. Jag antar att den testen/certifikatet visar att produkten tillverkats hygieniskt annars skulle det ju vara fullt av microber och annat smått och gott. Därför anser jag att det här med särskild lokal är att gå lite för långt, det ger oss "småkokare" dåliga förutsättningar.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-25
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
hej tack för svaret och jag tycker också att det var dyrt, jag tycker dom borde ändra det lite och göra det billigare för dom som bara registrerar ett fåtal produkter.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-30
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Jag kanske ha sagt det förut, men visst är reglerna märkliga..När skolklasser få stå och sälja kakor och hembakat på marknader och som folk dessutom stoppar i magen. Finns ingen som kollar handhygien där...Våra produkter används ju endast utvändigt ( det är tanken iallafall)
Gammal 2009-06-30
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Blomman
Jag kanske ha sagt det förut, men visst är reglerna märkliga..När skolklasser få stå och sälja kakor och hembakat på marknader och som folk dessutom stoppar i magen. Finns ingen som kollar handhygien där...Våra produkter används ju endast utvändigt ( det är tanken iallafall)
Jag håller med.
Jag kan ju förstå att det behövs tester så att man inte fräter huden av folk å liknande men särskilda lokaler tycker jag är bara för mycket begärt. Om produkten inte innehåller mer än tillåtet av microber så borde det ju räcka.
Men vad vet jag....
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:13.