Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-03-26
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Vilken mail ska jag skicka till?
Reply With Quote
Gammal 2008-03-26
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Jag har fått ett ganska intetsägande svar från LMV:

"Hej,

Varken i Läkemedelsverkets föreskrifter eller i någon annan lagstiftning finns någon definition av begreppet "yrkesmässig" så som det ska förstås i 5 och 9 §§ LVFS 2004:12. Anlednignen till att det i föreskriften anges att endast den som yrkessmässigt tillverkar eller för in produkter till Sverige ska anmäla detta till verket är att verket har velat undanta dem som tar in en kosmetisk produkt eller tillverkar en sådan produkt för sitt eget personliga bruk. Dessa ska inte behöva göra en anmälan till verket. Ibland kan det dock vara svårt att dra en gräns mellan vad som är yrkesmässigt och vad som inte är det."

Skicka gärna info till administrator@shenet.se
Gammal 2008-03-26
Medlem

Då är jag tillbaks på min ursprungsfråga till LMV, vart gränsen går. Men det verkar ju inte finnas någon tydlig definition. Kanske man kan gissa att det som enligt skatteverket räknas som hobbyverksamhet och inte kräver att man har något företag inte går under begreppet yrkesmässig...
Reply With Quote
Gammal 2008-03-29
FantasyMoon FantasyMoon är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-03-29
Hej hej..

Ja det er ut att få vara en bedömningsfråga för oss likaväl som för dem.
Vilket är tur, att vi får ha kvar lite av vårt bondförnuft. Så är det bara att fortsätta anmäla för granskning när man stöter på misstänksamheter.
Alltså, gränsen ser ut att vara där du bedömmer den med ditt sunda bondförnuft att den är.
Ingen myndighet har tid eller ork att jaga husfruar/husmän med ett intresse. De har ju knappt tid att besvara mail.
Reply With Quote
Gammal 2008-04-27
Melissa Melissa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-01
Plats: Stockholm
Citera:
Ursprungligen postat av FantasyMoon
Hej hej..

Ja det er ut att få vara en bedömningsfråga för oss likaväl som för dem.
Vilket är tur, att vi får ha kvar lite av vårt bondförnuft. Så är det bara att fortsätta anmäla för granskning när man stöter på misstänksamheter.
Hur gör man för att anmäla ett företag för granskning? Det hade varit bra om Läkemedelverkets register hade varit öppet så att man själv kan gå in och kolla företag som man misstänker inte kör lagligt.
Jag har stött på en webbshop som jag inte tror kör lagligt (hon har inte ens ett företag). Det finns inte ens kontaktuppgiter eller ett kontaktforumär på hennes hemsida. Dock finns hon på Tradera och de borde ju ha hennes uppgifter.
Hur gör jag för att anmäla henne för granskning?
Reply With Quote
Gammal 2008-04-28
Medlem

Maila dom och fråga. Jag tycker också det verkar som en bra idé med ett öppet register (utan att ha funderat på ev. nackdelar med en sån öppenhet). Då skulle man ju kunna kolla direkt vilka verksamheter som registrerat vad.
Reply With Quote
Gammal 2008-05-06
lia.elisabeth lia.elisabeth är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-10
Hejsan! Jag är ny här på forumet, och har med intresse läst tråden om läkemedelsverket.

Vad jag inte riktigt förstår är varför man ska anmäla någon som inte (ev) har registrerat produkter? Som försäljare av produkten är man ansvarig för att ingen blir sjuk av den oavsett, så jag kommer ju inte undan på något sätt.

Nuförtiden är allt så dokumenterat - skulle jag köpa en kräm på en kosmetikavdelning i ett varuhus skulle jag inte kladda på den hur som helt, jag skulle prova om jag var allergiskt först, sunt förnuft råder. Samma med hemmagjorda krämer som man köper - säger det verkligen någonting om de är registrerade hos Läkemedelsverket? Inte direkt, sunt förnuft gäller även där. Får någon utslag (som inte är allergi) av en kräm som jag gjort är det mitt fel, oavsett om jag har reggat produkten eller inte.

Detta med att registrera saker in absurdum - köper jag ett storpack tvålar och packar om för försäljning i ett nytt papper ska jag registrera dem och betala 2100+300 per produkt och ÅR. Känns det verkligen logiskt? Jag tycker inte det, och jag tänker inte anmäla människor som är duktiga på det de gör och vill kunna få in en extra krona på det. I en perfekt värld skulle man få skicka in en registrering på att jag tillverkar och säljer produkt X och Y t ex och sedan skulle jag glatt betala en handläggningsavgift som engångssumma för det.

Och en tanke bara - om alla nu skulle bli tvingade att betala dessa absurda summor, då skulle en burk salva inte kosta under 200 kr, och då skulle vi handla allt på apoteket som - hör och häpna - är i statlig regi!

OM man träffar på en produkt som man blir dålig av, då - absolut - ring kommunens hälsokontor, men jag tänker då fortätta uppskatta salvmakerskor och deras produkter så länge jag mår bra av dem!

Jag antar att jag sticker ut näsan, men jag vill gärna veta om jag är ute och cyklar som tycker detta. Ledsen för det långa inlägget.

/Lia
Reply With Quote
Gammal 2008-05-06
Medlem

Och jag tycker att det är bra att dessa regler finns. Man ska ju inte bara registrera, man ska även iakta god tillverkningssed, vilket i praktiken betyder att man måste ha en särskild lokal. Tycker man kan jämföra med mat. Om jag ska laga till de jag känner kan jag använda mitt eget privata kök, men om jag ska sälja till andra okända människor krävs andra hygienregler och nån sorts kontroll. Alla som gör krämer är ju inte söta ärliga små salvmakerskor. Det finns ju folk som ljuger om innehåll och effekt på produkter om det finns pengar att tjäna, tyvärr.

Däremot tyckte jag det var lite extremt om jag inte ens fick ge bort produkter till mina närmaste, men det tog ju läkemedelsverket tillbaka, så nu sprider jag stolt mina hopkok igen .

2100 är ju förresten per företag, sen är det 300 per produkt. Har man lite volym så är det inte mycket pengar för ett företag.
Reply With Quote
Gammal 2008-05-06
Medlem

Det beror nog på hur stort företaget är, om man har kanske 10 olika produkter så blir ju det 3000kr/år, plus de 2100. Jag tycker isf att det ska vara procentuellt så små företag kan vara med då. Det skulle ju vara synd om ingen tordes koka längre och sälja, att det skulle försvinna bara för att det finns en lag om att man måste betala mer pengar än vad man tjänar på det (i många fall för små företag).

Och det är ju inte som att du måste betala 300kr/maträtt och år för att få sälja dem.

Äh, jag vet inte, det känns bara som att det blir en idiot-lag till slut som ingen följer. Då kommer den att ändras, det är ju så det fungerar. Jag säger inte att man inte ska registrera, det är allt runtomkring som jag funderar på:

Ponera att det sitter en liten gumma i sin stuga i skogen. Hon har tillverkat krämer och salvor i "hundratals år" (i ett speciellt sterilt kök ), och får väl ihop någon tusenlapp per år att dryga ut pensionen med. Då ska hon enligt denna lag betala 2100 per år + 300 per produkt. I teorin skulle det kunna vara så, och det tycker jag inte är helt ok. Inte heller att folk pratar om att anmäla tanten, fast hennes salvor egentligen kanske är det bästa som har hänt det moderna Sverige och aldrig har skadat någon - tvärtom

Jag hårddrar ju förstås, men det jag menar är ju att visst hade det varit justare att låta tanten registrera sina produkter för en liten summa och sedan hade det varit bra med det. För det är väl de summorna som avskräcker många att betala - inte att tillverka.

Visst finns det säkert folk som är ute efter de stora pengarna, och nu vet jag inte hur det går till när man registrerar produkter, men efter vad jag har förstått lämnar man in en försäkran över vad produkten innehåller? Eller är det så att läkemedelsverket testar varje produkt i lab? Jag kanske är novis i ämnet, men jag tvivlar på det. Så egentligen säger det inget om det verkligen är de substanserna som ingår i en viss salva.
Någon som vet hur det går till?

Jag har funderat på att sälja örter, men efter hundra rundor fram och tillbaks hos Läkemedelsverket(?!) varav ett svar var att om jag ville sälja t ex torkad Johannesört skulle jag få betala 60.000 för det. Kändes inte direkt som en relevant födeskrok då. Jag vet forfarande inte hur det fungerar, och har gett upp om att få svar efter att i över fyra månader bli skickad fram och tillbaka. (jaa ä int bitter )

Oj, långt igen..
Reply With Quote
Gammal 2008-05-06
Medlem

Jag har förstått som att man bara registrerar. Det sker inget godkännande av produkten. Tycker det verkar som om läkemedelsverket själva inte riktigt vet vart gränsen går för när man ska anmäla sin verksamhet och sina produkter.

Ge bort och sälja till närmsta släkten utan att registrera, OK.
Stort företag som gör TV-reklam och finns i varenda butikskedja, registrera självklart. Men nånstans däremellan går gränsen och jag skulle gärna veta vart, men fick inget bättre svar från läkemedelsverket.

Har för mig att det var nåt rabalder för några år sedan att små föreningar och skolklasser inte fick sälja bullar som var gjorda i det egna köket men att det blev nån lagändring där för att det blev ohållbart. Crearome säljer ju t.ex. schampokit och föreslår att man kan göra schampo och sälja för att tjäna pengar till skolresa t.ex.

Kanske får maila till Läkemedelsverket igen för att försöka få reda på vart gränsen går.
Gumman i skogen kanske klarar sig . Hade jag känt henne hade jag gärna köpt salva av henne. Det jag kan reagera mot är folk som slänger upp en webbutik och säljer kanske bra saker, kanske tveksamma saker, men butiken följer inte de lagar och regler som finns. T.ex upplyser inte om köpvillkor mm.

Hur kunde det bli 60 000 förresten? Det låter ju orimligt mycket.
Reply With Quote
Gammal 2008-05-06
Medlem

Hehe, ja, 60.000 känns som lite extremt för att sälja lite torkad Johannesört. Men jag tror hon hade missuppfattat, jag tror det är om jag vill registrera ett läkemedel med johannesört i som det ska kosta det. Hon har skickat det vidare till en som har svarat ett nonsenssvar som inte betyder någonting, och skickade det vidare ytterligare när jag frågade vad det egentligen betydde. Sedan fick jag ett standardsvar av nästa person, som skulle återkomma när hon hade kollat upp det ytterligare, i början av mars.

Ja, man undrar ju var gränsen går faktiskt. Det finns ju småaffärer som lite allt möjligt och gör EN tvålbatch av färdig tvålmassa med en.. älg i eller något, bara som lite roligt. Men det är klart - är det ett större företag som inriktar sig enbart på produkter som ska reggas... fast jag tycker ändå att det ska vara procentuellt av vad man tjänar på det. Och kanske första året fritt, för att man ska komma på vad som säljer, vad som är värt att fortsätta med, och inte behöva betala för 30 produkter som ingen vill ha. Eller möjligheten att få dispens, som säkert skolklasser och så får när det gäller bullarna om man bara säljer en burk i månaden. Dispens att betala, inte att registrera.

Som med allt detta blir det ju rätt absurda lagar när folk kommer ikläm, och det är ju jättebra att diskutera detta med Läkemedelsverket, ju fler desto bättre - om inte annat för att de ska lära sig, för det verkar inte som att de är enormt pålästa tycker jag.

Och ja, jag planerar att bli den gumman om sådär en 50-60 år Man får ju hoppas att utvecklingen har gått framåt då...
Reply With Quote
Gammal 2008-10-10
victorsfru

Hej
Här kommer jag efter långliga tider och lägger mej i... Har just börjat med lite ljustillverkning, massageljus och rena sojadoftljus...
Visst vill man ha igen pengar för råvaror, etiketter, frakter och burkar, men kunde det inte finnas nåt i sammanhanget som har med mini-inkomster att göra ??
Det finns ju nåt sånt.. att man får tjäna visst mycket innan man börjar betala skatt -. existensminimum ?? Ellr gör det inte längre ?? Det HAR funnits..

Att registera vad man gör OK, men att betala tusentalet innan man ens kommit igång ??
Det är det jag menar, INNAN man kommit upp i nån inkomst på sin hobby så borde väl kraven vara därefter, för som någon sagt, det är ju inte så att våra produkter ska godkännas - man ska bara bidar till stadskassan... eller ??
Nog kunde det räcka med förordningar i det här landet- speciellt som ingen kollar upp att dom följs.. eller ??

Ska leta efter regler för lokal... kunde vi alla i samma region hyra en gemensam lokal ??
Vi är väl några, (minst) så det skulle inte behöva bli så dyrt, och tänk så ROLIGT och få se vad andra gör, dela på storförpackninger och erfarenheter och recept att prova....

ha en bra kväll i stugorna
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:48.