![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Registrering | FAQ | Medlemslista | Kalender | Sök i alla forum | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningssätt |
|
|||
|
|||
kan man använda kaliumsorbat istället för parabener?
|
|
||||
|
||||
Beror lite på hur lågt phvärde produkten har.
En gelé av xanthangum har neutral (ca 7) för att kaliumsorbat ska vara effektiv bör ph vara under 5,5. Jag har inte hittar vilket ph en gelé med cellulosa får. Du får göra en liten testsats.
|
|||
|
|||
ok en fråga till
![]() Jag tänker även att man kanske kan tillsätta surhetsreglerare typ äppelcidervinäger för att få ph under 5,5? |
|
||||
|
||||
Citera:
|
|||
|
|||
Jag såg i innehållsförteckningen på ett "hårserum" att keratin var en av de verksamma ämnerna. Detta såg jag att man kan beställa i en tysk webshop. Hade varit spännande att testa i också =). Jag har papaya extrakt hemma, någon som tror att detta kan vara något att ha i?
|
|
|||
|
|||
Papaya är dunder!
Papain http://www.shenet.se/ravaror/papain.html Senast redigerat av Webmaster : 2009-10-06 klockan 05:15. |
|
|||
|
|||
Svar: Silkesdroppar TEST!
Hej!
Gjorde en variant på dessa silkesdroppar idag men det blev inget bra alls. Håret blev liksom lite strävt och förlorande en del glans. Vad kan ha blivit tokigt? Jag använde detta: 100 ml rosmarindekokt 1 gr klibbfri xantangum 15 dr paraben 10-15 ml silkesprotein (minns inte exakt vad jag tog) 3 ml jojoba olja 1 ml arganolja 3 ml d-panthenol 5 droppar myrra olja 5 dr tuttifrutti eterisk oljeblandning Vet att jag gjort innan som den som är på ditt recept och den blev jätte bra. |
|
||||
|
||||
Jag tror att det är rosmarindekokten som spökar.
En gång för längesen sköljde jag mitt hår med rosmarindekokt. Sköljde håret efter att jag hade haft i mitt hårbalsam. (läste någonstans att det skulle vara bra för håret) Balsameffekten försvann direkt. Var tvungen att ha i mer balsam i mitt hår för att det skulle bli hanterbart.
|
|||
|
|||
Tack cissi!
Det är säkert det då. Konstigt att det inte står detta om rosmarin i hårvård. Jag har gjort ett schampo med rosmarindekokt i som jag ska ge bort till en som har problem med hårbottnen. Hoppas det inte gör håret alldeles matt. |
|
||||
|
||||
Det är bland annat saponinerna i rosmarindekokten som gör att balsameffekten försvinner. Så det gör inte så mkt att du har haft dekokten i schampot.
|
|||
|
|||
Aha! Tack så mycket för ditt svar.
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningssätt | |
|
|