![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]()
|
||||
|
||||
Svar: Propylalkohol?
Användning
1) Propylalkohol: Används som lösningsmedel för hartser och eteriska oljor men löser inte lika bra som vanlig alkohol och doftämnena måste förberedas noga för att dölja lukten. 2) Isopropylalkohol: Mycket använt som lösningsmedel för hartsämnen i eteriska oljor (frankincense, galbanum, inte känsligare som benzoin), på grund av lukten dock mest i färg och lack. Denatureringsmedel i alkohol. Hudvård Rengöringsmedel 1) Propylalkohol: Används som antiseptikum på ungefär samma sätt som vanlig alkohol men med kraftfullare verkan. Minskar skumbildning. 2) Isopropylalkohol: Kylande på huden, bakteriedödande, avfettande. Används som desinfektionsmedel (30-50 %), dubbelt så effektivt som vanlig alkohol men är för uttorkande för att kunna användas ofta. Reningsmedel för andra ämnen, som xantangummi. Minskar skumbildning. Konserveringsmedel Konserverar ensamt vid 20 % och mer och förstärker andra konserveringsmedels verkan. Lösningsmedel Lösningsmedel för färgämnen och annat i ögonsmink och nagellack (4-5 %); torkar snabbt. Fast tvål Isopropylalkohol (så stark som möjligt, helst 99 %) kan vara ett räddande medel för att snabba på förtvålningen. Det används också för att göra genomskinlig tvål och som klarmedel vid tillverkning av såpa. Endast små mängder används; för mycket förstör löddringsförmågan. Kan ge lukt, så den bör få förånga i slutet av processen. Hudreaktion Som vanlig etylalkohol är dessa alkoholer irriterande och uttorkande på huden. http://www.shenet.se/ravaror/propylalkohol.html
|
|||
|
|||
Tack Morticia. Jag får använda flaskan till rengöring av saker. Trodde att det skulle gå att använda till något annat.
|
|||
|
|||
Göra egen alkogel?
|
|
||||
|
||||