Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-21
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Hej igen,

Alltså tjejen är antigen fräck eller analfabet !
Jag har varit i kontakt med henne.. hon påstår att Läkemedelsverket hade meddelat henne att hon inte behövde registrera produktera eftersom:
1. Det är ingen massproduktion !!!!!!
Då kan alla människor koka ihop ngt och sälja - hej o hoo
2. Man behöver registrera sina produkter ENBART när de har en läkande effekt !!!!!
Vad har forskning och läkemedelsföretagen för funktion då?
3. Om dessa produkter orsakar skador el dyl då skulle inte Finn Andersen ha skrivit boken !!!!!!
Hon tror att den hon pratar med är ett barn på 3-4 år, eller?
Ni får kommentera.. jag orkar inte med sådana
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2007-03-21
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Om man använder kontakformuläret på Läkemedelsverkets hemsida skickas inte e-post adress eller annan personlig information med om jag förstår saken rätt.

Om kosmetika tillverkas och säljs utan att vara registrerad hos läkemedelsverket bryter detta väl också mot Traderas policy:

"Traderas policies är varken fullständiga eller begränsade.
Vi förbehåller oss rätten att ta bort alla auktioner som bryter mot lag eller mot Traderas allmänna principer och värderingar även om dessa inte finns tydligt uttryckta på Tradera."
( http://www.tradera.com/service/sell_forbidden.aspx )

En anmälan till Tradera kan dock inte göras annonymt om man använder Traderas funktion för detta.
Gammal 2007-03-21
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Ja, vad trött jag blir på dessa lögner som många säljare kommer med. Dessutom tror jag faktiskt att om man så flagrant struntar i den ena lagen så gör man det nog mot andra lagar också. Jag såg ex en som sålde privat på Tradera. Helt nya kläder. Räknade ut att det samtidigt låg ute kläder för ca 400 000-500 000 kr. Jag tycker nog att Traderas skulle ta ett större ansvar och kolla åtminstone lite vad deras säljare sysslar med!

Om man anmäler till ex läkemedelsverket, och där uppger att säljaren finns på Tradera och vilken signatur säljaren har där så tror jag faktiskt att Traderas sedan får info via utredningen som görs, så man slipper nog att anmäla dit också. I alla fall ser jag att den privatperson som jag skriver om ovan inte finns kvar på Tradera numera (efter min anmälan till Skatteverket). Det som gör mig så förb..... är att det faktiskt är från mig + alla andra man stjäl, om man struntar i ex skatteregler. Det innebär ju att alla vi andra måste betala mer skatt för att staten, landstingen och kommunerna ska få in sina pengar. Pengar som ska gå till oss, våra barn etc. Att stjäla skattemedel är att stjäla från sin mamma och pappa, syskon, grannar och alla oss andra.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-21
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-06
Citera:
Ursprungligen postat av Administratör
Om kosmetika tillverkas och säljs utan att vara registrerad hos läkemedelsverket bryter detta väl också mot Traderas policy:

"Traderas policies är varken fullständiga eller begränsade.
Vi förbehåller oss rätten att ta bort alla auktioner som bryter mot lag eller mot Traderas allmänna principer och värderingar även om dessa inte finns tydligt uttryckta på Tradera."
( http://www.tradera.com/service/sell_forbidden.aspx )

En anmälan till Tradera kan dock inte göras annonymt om man använder Traderas funktion för detta.
Jag har anmält hennes aktioner till Tradera flera gånger men utan resultat , för de aktionerna som jag anmälde fortsatte som vanligt (normalt blir aktionen direkt stoppad av Tradera om de anser att den bryter mot regler).
Reply With Quote
Gammal 2007-03-21
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Nu ska det bli rätt inlägg:

Jag gjorde ett inlägg till på läkemedelsverket. Med info om hennes säljID på Tradera. Och länken till hennes hemsida igen.

Nu borde de ha tillräckliga uppgifter.

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-21 klockan 14:38.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-21
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:
Ursprungligen postat av koshka
Hej igen,

Alltså tjejen är antigen fräck eller analfabet !
Jag har varit i kontakt med henne.. hon påstår att Läkemedelsverket hade meddelat henne att hon inte behövde registrera produktera eftersom:
1. Det är ingen massproduktion !!!!!!
Då kan alla människor koka ihop ngt och sälja - hej o hoo
2. Man behöver registrera sina produkter ENBART när de har en läkande effekt !!!!!
Vad har forskning och läkemedelsföretagen för funktion då?
3. Om dessa produkter orsakar skador el dyl då skulle inte Finn Andersen ha skrivit boken !!!!!!
Hon tror att den hon pratar med är ett barn på 3-4 år, eller?
Ni får kommentera.. jag orkar inte med sådana
Hälsningar
Har man dyslexi så måste man få stavhjälp om man ska ha en säljsida, annars ser det inte proffsigt ut. (jag har korrekturläsar till faktadelarna på min webplats för att stavfel-språkfel gör det svårt att läsa och förstå)

I hennes presentation på Tradera står att hon håller på att registrera sig hos läkemedelsverket. (och det har stått där ett bra tag.)
Man får inte börja med att koka ihop och sälja och sen registrera sig. det är fel ordning!
Dessutom så nästan lovar hon allergifrihet, att ärr försvinner mm.

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-21 klockan 16:31.
Reply With Quote
Gammal 2007-08-09
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-06

Senast redigerat av Aurora : 2007-09-21 klockan 22:44.
Reply With Quote
Gammal 2007-08-09
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag hade anmält, men bara om hon dessutom påstår att de produkter hon gör hjälper mer än vad som verkar rimligt. Ja, jag vet, kanske man borde anmäla i vilket fall som helst. Men jag skulle nog först kolla om hon har många produkter ute eller bara lite grann. Jag tror det är till Läkemedelsverket man i så fall anmäler. Man kan vara anonym, Men om du skickar e-mail så syns ju din adress. I så fall är det bättre att ringa, börja med att säga att du vill vara anonym och var sedan noga med att inte säga ditt namn. De har inte rätt att i det läget kolla upp ditt telefonnummer etc.
Reply With Quote
Gammal 2007-08-10
Morticia's Avatar
Moderator

Jag har anmält till läkemedelsverket. iofs anonymt.
Jag la i länk till personens Traderakonto, till personens hemsida och adress, mail, telefon.
Reply With Quote
Gammal 2007-09-21
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Detta var intressant att läsa! Ingen som vet hur det har gått med denna personen?
Har en liten fundering bara:
I crearomes brochyr står det i "produktförklaringen" på de stora kiten för tillverkning av cremer/lotioner som är riktat till skolor mm att man kan tillverka dessa och sälja sedan för att tjäna in exrtra pengar till skolresor mm.
Detta kan ju inte vara en lämplig rekomendation när man inte får sälja utan att registrera varor?
i så fall om skolorna ska registrera allt så tror jag inte att de tjänar speciellt mycket på det.
Reply With Quote
Gammal 2007-09-26
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
JosseJossan: har du frågat Crearome angående deras kit?
Reply With Quote
Gammal 2007-09-29
Medlem

nej jag bara mindes att jag hade läst det där, när jag läste detta inlägg.
Reply With Quote
Gammal 2007-09-30
Medlem

såg i deras katalog att det stod längst bak att man var tvungen att registrera om man sålde "hemmagjorda" produkter.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 19:23.