Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-08-22
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Max 0,1% cetrimoniumklorid?

På Shenets sida om cetrimoniumklorid står "Max tillåtna halt: 0,1 %." Intressant nog är så gott som alla angivelser för mängder i recept högre än så, även de rekommenderade mängderna på samma sida. Kan detta verkligen stämma, undrar jag. Exakt vad gäller lagen? Alla hygienprodukter till försäljning? När ämnet används som konserveringsmedel? Något annat?

Massor av hårbalsam och inpackningar har cetrimoniumklorid högt upp i innehållsförteckningen. I och för sig gäller det där med ingredienser i storleksordning bara ingredienser som det finns mer än 1% i, ingredienserna på slutet får tillverkaren kasta om som den behagar (rätta mig om jag har fel). I så fall innehåller ett balsam jag har hemma står cetrimoniumklorid som tredje ingrediens... innehåller det då vatten, cetearylalkohol och sen inget annat i mer än 1%? Det låter faktiskt ganska konstigt.
Reply With Quote
Gammal 2010-08-23
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Vi skiljer på shenet.se och Shenet Forum...jag vet att detta inte är helt självklart, men det har den praktiska innebörden att webmaster bara besöker forumet lite då och då. Tro mig: hon har nog att göra ändå...
Det säkraste och snabbaste sättet att få svar på frågor av den här typen är därför att skicka e-post till webmaster@shenet.se
Hon är glad för synpunkter och välkomnar besökarnas hjälp med att rätta eventuella fel och oklarheter!

Gammal 2010-08-23
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Här kan ju faktiskt drälla in någon annan som kan svara. De flesta forum får med tiden en allt kunnigare medlemsbas. Jag har inte direkt bråttom. Att maila någon och fråga ser jag som bra mycket pushigare (och resulterar i säkerligen i ytterligare uppmaningar att skänka pengar förutom de 700 jag nyss givit. I tidigare kommunikation har jag sagt att det inte är aktuellt. Då var jag UTFATTIG. Jag är en människa som vid en gångi i mitt liv har levt på soc. Jag åker inte på månadslånga semestrar för jag har inte råd.)

Som jag ser det är det upp till webmaster om hon är intresserad av att läsa forumet eller ej. Om någon upptäcker att det finns något i forumet som hon skulle vara intresserad av att se har säkert denne möjlighet att kontakta henne.

Senast redigerat av Vaxet : 2010-08-23 klockan 17:26.
Reply With Quote
Gammal 2010-08-23
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Eh, förlåt då, och stort tack för ditt bidrag!
Jag trodde att ditt syfte, i varje fall till viss del, var att uppmärksamma webmaster på ett möjligt fel i hennes text på shenet.se.
Om det är det man vill är det bättre att kontakta henne per mail, av ovan angiven anledning.
Hon blir, som sagt, tacksam om man gör det.

Senast redigerat av Admin : 2010-08-23 klockan 18:05.
Reply With Quote
Gammal 2010-08-23
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
På Shenets sida om cetrimoniumklorid står "Max tillåtna halt: 0,1 %." Intressant nog är så gott som alla angivelser för mängder i recept högre än så, även de rekommenderade mängderna på samma sida.
Cetrimonium chloride http://www.shenet.se/ravaror/balsum.html

Vad som
1) är lagligt idag
2) och vad som förekommer i recept genom tiderna
är två skilda saker - jag redovisar båda, förvirrande nog. Rekommenderar gör jag aldrig. Hela tanken med Shenet är att samla kunskap och sedan tänka till själv.

Direktlänk till lagen: http://ec.europa.eu/consumers/cosmet...tails&id=32590
Reply With Quote
Gammal 2010-08-23
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Citera:
Här kan ju faktiskt drälla in någon annan som kan svara. De flesta forum får med tiden en allt kunnigare medlemsbas.
Yepp! Det är liksom själva tanken med Shenet!

Citera:
(och resulterar i säkerligen i ytterligare uppmaningar att skänka pengar förutom de 700 jag nyss givit. I tidigare kommunikation har jag sagt att det inte är aktuellt. Då var jag UTFATTIG. Jag är en människa som vid en gångi i mitt liv har levt på soc. Jag åker inte på månadslånga semestrar för jag har inte råd.) .
Har du givit 700? Då är du ovanlig (tack!!!)... Jag har aldrig rest på semester i hela mitt liv. Jag är en fullkomlig idiot som tror att det finns en mening med att ge. I fallet Shenet har det givit mig massor av credit men noll kredit för att betala bredband och program. Men ibland i svaga stunder ber jag om hjälp. Sorry.

Senast redigerat av Webmaster : 2010-08-23 klockan 22:51.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-05
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Svar: Max 0,1% cetrimoniumklorid?

Jag ber om ursäkt för min ton. Jag blev lite grinig där.

Shenet är en utmärkt resurs - långt ifrån komplett (ett omöjligt uppdrag) men mer än man behöver för att komma igång. Jag skulle aldrig ha kommit mig för att börja blanda ihop grejer själv utan Shenet! och nu när jag har möjlighet bidrar jag gärna till sajten. Så tänkte jag redan från början, och nu är jag där. När jag började hänga här var jag verkligen urfattig, nu är det inte så illa längre... om jag behövt köpa böcker för att hitta info hade det nog fort gått iväg till mer än 700. (Nu är det nog dags att börja köpa böcker, men jag klarade mig en bit på väg utan.)

Jag känner väl som så att det att be medlemmarna om pengar kan göras i en mer positiv anda. Ni kan sälja "guldmedlemskap" till de som ger 200 kr/år, t.ex. Det behöver inte belönas med mer än en liten stjärna i kanten, att man står med i en lista eller så... en tråd där det noteras när någon köper guldmedlemskap eller skänker pengar är bra. Då syns det att någon ger, och det sporrar andra.

Wikipedia har årliga insamlingskampanjer för att finansiera verksamheten. Det kanske man kan kopiera.

Som det är (varit) har jag tyvärr upplevt uppmaningar om pengar som lite gnälliga i tonen. Gör nåt kul av det istället, så får ni säkert bättre respons. Så tänker jag.

Senast redigerat av Vaxet : 2010-11-05 klockan 08:56.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-05
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Svar: Max 0,1% cetrimoniumklorid?

Jag tar tacksamt till mig dina tips och funderar lite. Och du: vi kan också vara griniga ibland, förlåt oss!

Vi vill inte gärna tigga om pengar, kanske är det så att när vi väl gör det är vi desperata, och så återspeglas vår desperation i vad vi säger...trötta är vi dessutom ibland och då är det tyvärr lätt att bli gnällig...klen ursäkt kanske, men så är det.

Än en gång, stort tack för ditt bidrag, snart har vi kanske nog med pengar till senaste versionen av forumprogrammet.
Och snart kanske jag får tid att fixa alla små bilder som blivit fel i denna version...
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:49.