Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-03-16
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Läkemedelsverket strängare än jag trodde

Jag mailade Läkemedelsverket och frågade när man som privatperson måste registrera sin verksamhet och sina egenvårdsprodukter, om det var ok att sälja till närmsta släkt- och vänkretsen. Men nej, man får inte ens ge bort grejerna utan att registrera.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-17
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Det låter inte klokt! De produkter som vi tillverkar är säkert registrerade flera gånger om. Självklart är jag noga med att tala om vilka ingredienser som produkterna innehåller. Jag ger bort till släkt och vänner och det är mycket uppskattat. Förhoppningsvis så blir man inte anmäld av dem........Det känns som att läkemedelsverket borde lägga krutet på andra än oss hobbymekare. De borde ha något mer fördelaktigare för hobby.
Inte slutar vi väl med det vi tycker är roligt bara för detta???
Gammal 2008-03-17
Medlem

Jag har frågat hur jag ska kunna bli laglig. Känns ju lite absurt när man blir kriminell för att man gör schampo och ger till sin mamma när jag är betrodd att baka en kaka till henne enligt lag. Tycker det är bra och självklart att man ska registrera produkter om man säljer till okända och i lite större skala, men när det är till närmsta släkt- och vänkretsen känns det lite snurrigt att ma inte ens får ge bort grejerna. Väntar på mail från läkemedelsverket men det dröjer väldigt länge mellan varje svar från dom.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-17
Medlem

Jag väntar med spänning på svaret. Det borde vara lättare att bli sjuk av en kaka som man stoppar i sig. Sverige= kontrollens land nr 1. Man blir ju lite fundersam, men tanke på att allt kontrolleras så noga. Crearomes produkter tex står ju tom att många utav de råvarorna är godkända av naturskyddsföreningen och att de är hudvänliga. Vad mer kan man begära? De råvarorna ser vi ju dagligen i både livsmedel och hudvårdsprodukter, men ändå ska det behöva anmälas igen, igen och igen. Märkligt system för oss givmilda, som tänker både på vår miljö och att släkt och vänner ska slippa alla gifter i de vanliga schampona.....
Gammal 2008-03-17
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag ger sällan bort. Det vanliga är att de använder/köper del av mina råvaror och gör själv hos mig. Vi delar så att säga på olja, paraben mm. Och sen gör var och en det som behövs.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-17
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Jag tror inte att det där stämmer, skall försöka kolla upp det när jag får tid eftersom det är en central fråga som återkommer då och då.
Tills vidare en länk till en lagtext: http://www.lakemedelsverket.se/uploa...FS_2004-12.pdf
Gammal 2008-03-18
Medlem

Jag tycker också att det verkar orimligt. I Crearomes katalog står det ju att man ska registrera när man börjar sälja i större skala. Det var därför jag mailade dom och undrade var gränsen gick. Jättebra att du kollar upp det också.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-18
Medlem

Jag har frågat om det är så man måste göra för att bli laglig, nu när mamma och svärmor t.ex. vill ha grejer. Men det blir ju lite fånigt, dom vill egentligen köpa/få färdiga grejer.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-18
Medlem

Ja, det dröjer nog en månad. Det är så länge jag fått vänta på de andra svaren. Jag tycker i grunden att det är bra med den här kontrollen men det måste få finnas plats för lite hobbyverksamhet också. Det är annat när man lägger ut en webbshop eller säljer på torget, då tycker jag det är riktigt att det registreras.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-18
Medlem

Det är ju trevligt som du gör Morticia, att ni har en "pysseldag" tillsammans, men om man ska vara noggrann även där så får man ju inte ens tillverka i sitt egna kök. Eller det är kanske bara om man säljer i större skala.
Annika Ebba, jag tycker också att kontroller är bra, men jag menar också att det borde finnas något bättre för hobby verksamhet.
Bra Admin att du hjälper oss att kolla.
Gammal 2008-03-18
Medlem

Nej, jag måste ha fått fel information. Så här står det:

"Anmälan till produktregister
5 § Den som yrkesmässigt tillverkar eller till Sverige för in en kosmetisk
och hygienisk produkt skall till Läkemedelsverket anmäla produkten för förteckning
i ett produktregister.
En produkt som förs in till Sverige av flera företag skall anmälas av vart
och ett av företagen."

Yrkesmässigt är det ju knappast när man ger bort eller säljer till närmsta släkt- och vänkretsen.

Senast redigerat av Annika Ebba : 2008-03-18 klockan 09:30.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-18
Medlem

Det här svaret fick jag när jag frågade om jag fick ge bort produkter:

"Så länge du säljer eller lämnar vidare dina produkter, även om det sker i liten skala, ses din tillverkning som en yrkesverksamhet. Detta på grund av att de som erhåller dina produkter kan uppfatta dig som yrkesmässigt kunnig, och då måste du anmäla både din verksamhet till Läkemedelsverket.
Om du däremot enbart har för avsikt att tillverka kosmetiska och hygieniska produkter för eget bruk, behöver du inte anmäla din verksamhet."
Reply With Quote
Gammal 2008-03-18
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Det här kommer säkert att ta tid, men jag tror att det kan vara värt att lägga ner den tiden på frågan. Vad händer t.ex. om jag gör klart för dem som jag ger produkterna till att jag inte är yrkesmässigt kunnig?

En fråga till Annika - vem svarade dig från LMV/vilken titel position hade personen i verket?

Yrkesmässigt brukar i juridiska sammanhang betyda att man gör en sak som huvudsaklig inkomstkälla, alltså som försörjning. Man skiljer på så sätt mellan yrkesmässig- och hobbyverksamhet t.ex.

Att yrkesmässighet skulle betyda någon form av skicklighet ("yrkesmässigt kunnig") är för mig en nyhet, men som sagt, det kommer att ta sin tid att utreda saken ordentligt antar jag. Tyvärr måste jag för tillfället till största delen ägna mig åt det som ger pengar åt hushållet, men om vi hjälps åt kanske vi så småningom kan få klarhet i frågan. Jag lovar i alla fall att ligga i, allt vad jag kan!
Gammal 2008-03-25
Medlem

Jag har fått ett svar till.

"Läkemedelsverket kan med anledning av dina frågor meddela följande. Om du enbart har för avsikt att ge/försälja dina produkter till närmsta släkt, så som mamma, svärmor och dina barn, behöver du inte anmäla din verksamhet. Detta på grund av att din tillverkning då bedöms ge produkter för eget bruk.
... "

Klippte bort en del info om att innehållet ska deklareras.

Detta känns mer rimligt och nu kan jag med gott samvete utsätta släkten för mina experiment igen .

Jag vet inte hur ok det är att lämna ut namn så här, kan maila det till dig. Men hon undertecknade med
Läkemedelsverket
Enheten för kosmetika och hygienprodukter.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-25
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Ok, det verkar vettigt. Jag avvaktar svar från LMV, men är givetvis tacksam för alla namn osv per mail som kan leda mig vidare i djungeln!
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 19:35.