Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-04-26
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Lagliga företag

Under relaterad information finns en lista över företag som anmält produkter till Läkemedelsverkets register över kosmetiska och hygieniska produkter. Listan uppdateras en gång per månad.

http://www.lakemedelsverket.se/malgr...etika/Anmalan/
Reply With Quote
Gammal 2010-04-27
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Jättebra Morticia! Har missat den sidan helt.

Det är ett antal företag (som de flesta här känner till) som säljer hudprodukter som inte finns med. Kan man registrera produkter under ett namn och sälja under ett annat undrar jag?
Reply With Quote
Gammal 2010-04-27
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:
Ursprungligen postat av eisot
Jättebra Morticia! Har missat den sidan helt.

Det är ett antal företag (som de flesta här känner till) som säljer hudprodukter som inte finns med. Kan man registrera produkter under ett namn och sälja under ett annat undrar jag?
Ingen aning.
Det som säljer borde ju isåfall också vara registrerad (eller gäller det bara om man importerar)?
Reply With Quote
Gammal 2010-04-27
eisot eisot är offline
Medlem

Den här sidan visar en sorts snabbgenomgång vad som krävs (alltid en massa krav inga "positive enforcements" här inte ):
Sida om tillverkning och GMP (god tillverkningssed)

Det gäller helt klart alla, både importörer i första eller andra led och tillverkare liten som stor. Fruktansvärt mycket papper man måste samla ihop och skriva och hålla reda på. Och de kräver att man ska läsa och förstå alla EU direktiven och bestämmelser innan man sätter igång.
Suck, man orkar inte helt enkelt.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-27
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:
Den här sidan visar en sorts snabbgenomgång vad som krävs (alltid en massa krav inga "positive enforcements" här inte ):
Sida om tillverkning och GMP (god tillverkningssed)

Det gäller helt klart alla, både importörer i första eller andra led och tillverkare liten som stor. Fruktansvärt mycket papper man måste samla ihop och skriva och hålla reda på. Och de kräver att man ska läsa och förstå alla EU direktiven och bestämmelser innan man sätter igång.
Suck, man orkar inte helt enkelt.
Och vem har råd att hyra en jurist för det?
Klart man måste tillverka under rena förhållande, ha innehållsdeklaration, ha bäst-före datum o övrig märkning.
Men när det kostar lika mycket för en som tillverkar 500 burkar/år som en som tillverkar 55000 burkar/år så är det svårt att få ihop det.

Några av de som sålt via nätet är borta. Kollade igenom mina länkar och det var 5 ställe som inte fanns längre. Några med all rätt. Kan man inte ens skriva ut vad produkterna innehåller så ska man inte få sälja.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-28
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Morticia
Klart man måste tillverka under rena förhållande, ha innehållsdeklaration, ha bäst-före datum o övrig märkning.
Men när det kostar lika mycket för en som tillverkar 500 burkar/år som en som tillverkar 55000 burkar/år så är det svårt att få ihop det.
Håller med. Till och med den som bara tillverkar 10 burkar/år faller inom reglerna.
Sverige har även egna "påfund" att man måste betala 2200,- i årsavgift plus 200 per prodult och ha en särskild lokal för tillverkningen.

Citera:
Några av de som sålt via nätet är borta. Kollade igenom mina länkar och det var 5 ställe som inte fanns längre. Några med all rätt. Kan man inte ens skriva ut vad produkterna innehåller så ska man inte få sälja.
Jag hittade inte ens Crearome eller SannaNature.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-28
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Citera:
Jag hittade inte ens Crearome eller SannaNature.
För kosmetikaingrediensernas skull är det nog helt i sin ordning. Det torde vara konsumentprodukterna som ska registreras, inte försäljare av ingredienser. Men visst, bägge har väl någon produkt färdig att användas, lite tvålar och så. Crearome torde återfinnas under "Naturkosmetikkompaniet", tippar jag. Sanna vet jag inte.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-28
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Crearome torde återfinnas under "Naturkosmetikkompaniet", tippar jag.
Tack, du har rätt och de finns med.
Reply With Quote
Gammal 2010-06-02
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Citera:
Ursprungligen postat av Morticia

Hum, vad skulle det vara värt att få den hjälp med byråkratin som reglerna kräver?
Gammal 2010-06-22
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Administratör
Hum, vad skulle det vara värt att få den hjälp med byråkratin som reglerna kräver?
Nog vore det värt en hel del men när man summerar alla kostnader för LVs tillstånd, SA papper och 'challenge testing' (för produkter som innehåller vatten), förutom att iordningställa särskilt utrymme så blir man tyvärr lätt avskräckt för än mer kostnader.

Senast redigerat av eisot : 2010-06-22 klockan 00:26.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:39.