Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Vilka råvaror/vilka temperaturer?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-03-10
Zeq Zeq är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-07-30
Vill ha nyttigheterna kvar

Tänkte göra en kräm. I receptet finns bl.a. avokadoolja, vetegroddolja ringblomsolja, hampfröolja och kamomillolja. Förstörs inte nyttigheterna om man tillsätter dessa i fettfasen?
Dessa oljor utgör ca. 50% av hela fettfasen, så man kan väl inte bara flytta dem till 3:e fasen?
Kan jag få ett råd? / Zeq
Reply With Quote
Gammal 2009-03-11
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Hur stor är fettfasen av hela sluprodukten?
Jag gjorde en kräm i går där tredje fasens ämnen blev ca 40 % av hela slutprodukten.
Fast då var det ju både vattenlösliga och fettlösliga ämnen.
Jag tror att det inte ska vara några problem om du tillsätter dem vid 45 grader och vispar i lite i taget och riktigt ordentligt.
Fast det beror sig ju på hur stor fettfasen är totalt av din kräm?
Men som sagt så gjorde jag en kräm i går där 40 % var tredje fasens ämnen och den blev hur fin som helst.
Dock kan jag ju inte lova att din får samma resultat då vi förmodligen inte har samma ingridienser i alls.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-11
Zeq Zeq är offline
Medlem

Fettfasen är totalt 17,5 % av slutprodukten. Varav hälften består av avokadoolja, vetegroddolja, ringblomsolja, hampfröolja och kamomillolja.
Hela 3:e fasen är endast 9,4 % (Varav gurkörtsolja med 2,25%.)
Men, kan man bara "ta bort" hälften av fettfasen och istället tillsätta det i 3:e fasen?
Reply With Quote
Gammal 2009-03-11
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
jag tror inte det ska vara några problem om du vispar in det riktigt noga vid 45 grader.
Men kan ju inte lova något tyvärr, allt kan ju hända när man gör en kräm och ibland vet man inte ens vad som gått fel.
Men om jag hade varit du så hade jag tagit dessa finare oljor och tillsatt i tredje fasen i stället, man vill ju inte att de ska bli förstörda.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-14
Zeq Zeq är offline
Medlem

Ja, problemet är ju att det blir så lite kvar av fettfasen, om jag tillsätter de nyttiga oljorna i tredje fasen. Nåja, det finns ju andra intressanta recept.
Jag tackar dig för dina synpunkter.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:11.