Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Vilka råvaror/vilka temperaturer?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-08-15
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
värma lecitin

I går gjorde jag en creme med vegetal som emulgator. Jag hade rapsolja, vegetal, cetylalkohol, kakaosmör och dest vatten. När cremen kom ner under 40 grader rörde jag i lecitingranulat upplöst i lite vatten för jag har läst på shenet nånstans att man inte ska värma den över 50 grader. Cremen blev liksom slemmig och lös. Jag rörde och rörde och hoppades på att det skulle bli bättre men det blev det inte. Hade i lite glycerin. Blev ingen skillnad. Så jag tog allt och värmde upp det till 65 grader, rörde och rörde. Då blev cremen bra. Slät o fin och det slemmiga lösa försvann.

Varför ska man inte hetta upp lecitin över 50 grader?
Tål glycerin upphettning?
Någon teori om vad som hände med min creme?
Reply With Quote
Gammal 2008-08-18
Medlem

Ingen som vet något om lecitin och värme? Äsch, jag får väl gå och värma upp lite lecitingranulat blandat med vatten och se vad som händer då.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-18
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Det enklaste är att testa sig fram. Och söka info.
Jag har aldrig använt lecitin då anhöriga är allergiska mot soja.

Emulgeringsmedel
Från och till populärt som emulgeringsmedel i lotioner, där det också har en svagt antioxidant effekt (och ger lite lukt och gul ton). Det emulgerar inte ihop med jojobaolja och torra former löses inte i vetegroddolja; sådan får tillsättas sedan lecitinet smälts i annan olja. Granulat är svårlösligt men emulgerar bättre än flytande lecitin. Särskilt magra emulsioner med flytande lecitin behöver stabiliseras med något förtjockningsmedel. Värme förbättrar lösligheten men lecitinet bör inte värmas till över 50°.
http://www.shenet.se/ravaror/lecitin.html

Senast redigerat av Morticia : 2008-08-18 klockan 14:35.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-18
Medlem

Jag har sökt på allt jag kan komma på med lecitin och uppvärmning, men hittar inte varför man inte bör värma det till över 50 grader. Testar gör jag gärna med varierande resultat .

edit: Nu har jag värmt upp 50 ml vatten och 5 ml lecitingranulat i vattenbad till 80 grader. För att jämföra hade jag samma proportioner vatten och lecitin och lät det lösas upp i kallt vatten. Blandningen som hade hettats upp var kanske aningen, aningen mindre transparent och kanske liiite tjockare, knappt. Men det verkar inte ha hänt så mycket.

Senast redigerat av Annika Ebba : 2008-08-19 klockan 10:15.
Reply With Quote
Gammal 2008-08-22
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Jag fick en naturkosmetik bok av svärmor som hon hittade på loppis för 5kr. Jättefin bok, där används Lecitingranulat till cremer och lotioner. FörfattareLi Hillker"Naturens egen skönhetsbok" Ska kolla vad det står om det i boken. Det står också att det ska vara granulatet, absolut inte det flytande. Det kan man ju undra varför. har bokat in mig på en kvällskurs i naturkosmetik, så då ska jag passa på att fråga massor.....
Gammal 2008-08-22
Medlem

Om det ska användas som emulgeringsmedel så emulgerar granulat bättre än flytande står det här på shenet.
Vad gulligt av svärmor att köpa en bok åt dig . Jag blir lite avis, böcker är trevligt.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:06.