Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2013-06-15
supernose supernose är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-06
Beställa Destilleringsapparat på ebay för att utvinna eteriska oljor, lagligt?

Funderar på att beställa en destilleringsapparat på ebay för framställning av eteriska oljor. Är det lagligt? Eller kan man åka fast i tullen eller få böter?
Har tittat på både varianter i kopppar (tjusigast) samt i glas (lab-variant).
Alternativt kan man bygga en själv, vilket blir billigare.

Nån som gjort nåt liknande? Eller beställt från ebay?
Att köpa separata delar lab-utrustning borde väl gå igenom?
Skulle väldigt gärna vilja kunna producera egna eteriska oljor men svenska lagar verkar ju sätta käppar i hjulet för mig.. Är ju som sagt inte intresserad av spritframställning.

Några exempel:

http://www.ebay.co.uk/itm/Copper-Fli...#ht_3232wt_904

http://www.ebay.co.uk/itm/Essential-...6#ht_587wt_932

Tack på förhand
Reply With Quote
Gammal 2013-06-17
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: Beställa Destilleringsapparat på ebay för att utvinna eteriska oljor, lagligt?

Jag undersökte det här för några år sedan.
1. När du beställer varor inom EU går det inte genom tullen. Så du får inga problem.
2. Det är olagligt att destillera hemma. MEN man kan få dispans om man kontaktar polisen och berättar vad det ska vara till. Gärna visa bilder och visa produkter man använder EOs i etc. Ju mer info ju trovärdigare så klart. Storleken på apparaten har också betydelse eftersom man oftast använder en mindre för EOs.
Om du har företag och tänker sälja oljorna så har du ännu större möjlighet att få dispans.

Jag hittade otroligt snygga kopparvarianter den gången. Köpte ingen men var väldigt sugen för att de var så snygga.

Senast redigerat av eisot : 2013-06-17 klockan 12:26.
Reply With Quote
Gammal 2013-06-18
supernose supernose är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-06
Svar: Beställa Destilleringsapparat på ebay för att utvinna eteriska oljor, lagligt?

Citera:
Ursprungligen postat av eisot Visa inlägg
Jag undersökte det här för några år sedan.
1. När du beställer varor inom EU går det inte genom tullen. Så du får inga problem.
2. Det är olagligt att destillera hemma. MEN man kan få dispans om man kontaktar polisen och berättar vad det ska vara till. Gärna visa bilder och visa produkter man använder EOs i etc. Ju mer info ju trovärdigare så klart. Storleken på apparaten har också betydelse eftersom man oftast använder en mindre för EOs.
Om du har företag och tänker sälja oljorna så har du ännu större möjlighet att få dispans.

Jag hittade otroligt snygga kopparvarianter den gången. Köpte ingen men var väldigt sugen för att de var så snygga.
Reply With Quote
Gammal 2013-07-14
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Stort tack eisot. Det ligger inte i inkön för mig men visst vore det häftigt... du måste berätta hur det går supernose!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:56.