Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-08-09
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Olja eller inte olja på pormaskhy?

Satt och läste på apotekets hemsida om pormaskar. Jag har en torr hud med stor talgproduktion och får massa vita pormaskar, dvs sådana om inte kan ta sig ut. I alla år har jag gått på principen att smörja in mig för att inte kroppen ska producera mer talg. Bara fuktighetsbevarande har inte fungerat eftersom det börjar strama direkt och jag fått smörja mig flera gånger per dag. Det behövs fett. (Produkterna är givetvis enbart naturliga och inga mineraloljor på många år.)

Hittade detta på Apoteket som jag tycker är raka motsatsen till det jag tidigare läst.
”Men många gör misstaget att smörja in sig med en fet kräm för att det inte ska strama. Gör inte det. En fet kräm lägger sig som ett lock över porerna. Välj istället en fettfri återfuktande gel. Det gör din hud mjuk utan att täppa till porerna.”

Kan det åsyfta på att många med acne har fet hy? Eller på att det normalt sett är mineraloljor man menar med feta krämer? Ska jag börja göra raka motsatsen till tidigare? Sluta smörja mig och se vad som händer? Börja använda torra oljor istället för oliv och raps?
Reply With Quote
Gammal 2006-08-09
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, det är mineraloljor som lägger sig som ett lock, inte vegetabiliska oljor. Så fortsätt du med att gör som du brukar.

Visst är det konstigt att Apoteket nästan uteslutande säljer produkter med mineraloljor i! Jag har sett något undantag, men då har det varit vegetabiliska oljor + mineraloljor. Å andra sidan har jag ju inte kontrollerat hela apotekets sortiment.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-10
JPL JPL är offline
Medlem

Jag är också förbluffad över apotekets val av krämer och lotioner. För att inte tala om den snedvridning av konkurrenser som sker eftersom folk tror att att apoteket har bättre varor än tex Konsum eller Åhlens.
Förövrigt skrattar jag gott åt den reklamen med den revolutionernade nyheten att tillsätta naturliga oljor i produkterna! Säkert hela 5%.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-10
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Vita pormasker

Hej,
Jag använder Jojobaolja.. det har gett ett magiskt resultat just på de vita.. i söndags vaknade jag med en liten "finne" som hade ett vitt huvud och rodnad i roten.. jag hade en droppe Jojoba flera ggr om dagen.. i måndags var den helt borta.. jag vet riktigt inte vad gör Jojoban.. men denna fantastiska olja gör magi... även runt ögonen har jag tagit bort många vita promasker (milier) just med Jojobaoljan...
Hälsning
Reply With Quote
Gammal 2006-08-11
natur natur är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-11-15
Apoteket och deras mineraloljor

Hej allihop!

Ja, det här med Apoteket och mineraloljor, det är verkligen en tragedi. Jag använder ett sånt starkt ord för jag hade under flera år problem med min hy och köpte ofta krämer därifrån. Detta i tron att deras produkter skulle vara "säkra". För några år sedan började jag att sätta mig in i detta med att göra egna hudvårdsprodukter och började då att få vetskap om detta med mineraloljor och vilket elände det var. Har inte helt oväntat fått bättre hy men det har tagit ett tag. Så nu för tiden kollar jag alltid innehållsförteckningarna om de innehåller mineraloljor och de flesta gör faktiskt det. Och detta är ju inte bra med tanke på de läskiga biverkningar som följer med dessa oljor. Troligen är de billiga i inköp och bra att blanda ut med.

När det gäller Apotekets produkter så har jag läst på många krämer och andra produkter därifrån och på dessa burkar har det för det mesta ingått mineraloljor i någon form. Med tanke på det är det ju inte så konstigt att man har haft problem med hyn när man köpt krämer och annat därifrån.

Det rådet som återfanns på apotekets hemsida måste man väl säga gäller deras egna produkter. När det ingår mineraloljor i allting så blir det ju ett "lock" på huden som inte kan andas. Om man däremot använder sig av litet fetare oljor (eller lämplig blandning) och inte använder sig av mineraloljor så tror jag att det är det bästa. Jag har själv gjort egna krämer som ibland har varit litet för feta men inte upplevt något problem med det. Jag har rocacea så jag måste vara försiktig i övrigt när jag tillverkar mina egna krämer. Men som sagt, de egna krämerna som jag gjort och använt naturliga ingredienser i, har aldrig vållat mig några problem. De naturliga kallpressade oljorna innehåller ju andra värdefulla ingredienser också som är mums för huden på sikt - även om de skulle råka vara litet för feta någon gång emellanåt.

Jag har haft mycket bra hjälp med informationen här på Shenets hemsida. Jag tänker då speciellt på alla de olika beteckningar som kan dölja sig bakom mineraloljorna. Det är inte helt lätt att identifiera dessa olika beteckningar om man är novis. Ja, då har man i alla fall lärt sig något på vägen.....

Hälsningar/Natur
Reply With Quote
Gammal 2006-08-11
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
En av "fördelarna" med mineraloljor är just priset, de är mycket billiga och de håller mycket längre än de vegetabiliska oljorna.

Detta är ett utdrar ur: www.koddeboke.se

Mineraloljor: Används inte i dessa produkter!

Paraffin: en blandning av kol och väte som erhålls efter destillation av råolja. Hindrar bl.a. upptagningen av fettlösliga vitaminer såsom A, D, E, F, och K-vitamin.

Vaselin: en blandning av kol och väte som erhålls ur återstoden vid destillering av fotogen(!).
Dessa oljor används mycket i salvor, cerat, krämer och som smörjmedel till maskindelar som inte får rosta. De är billiga att använda och naturligtvis mycket, mycket miljöförstörande.

Så hör står det här på Shenet om mineraloljor under:Parrafin:

syntetiska doftämnen eller åtminstone terpenfria eteriska oljor.
HudvårdIngen av formerna absorberas av huden utan lägger sig på dess yta med en fet till vaxig känsla. I motsats till äkta vaxer täpper de till porerna. Tål värme; smälts i vattenbad tillsammans med olja och fett.
Hudläkemedel
Skyddar mot väder och vind, avvisar kyla och vatten, bevarar värme och fukt. Lugnar irriterad hud som får lugn och ro under vaxskyddet, mjukar upp torr och narig. De är alltså användbara då man behöver en skyddande barriär, ett slags Glad Pack på huden för att hindra fukt eller andra ämnen från att avgå eller tränga in.
På kort sikt fungerar de uppmjukande genom att rent mekaniskt ge en fet yta men kan inte som vegetabiliska och animaliska oljor understödja huden i dess funktioner att själv bilda och behålla fett och fukt. Hud som ska hållas mjuk med mineralolja måste ständigt tillföras ny. Vid långvarigt bruk hindrar tilltäppningen upptagningen av ämnen genom huden. Som bärare av aktiva ämnen som ska tillföras genom huden fungerar mineraloljorna dåligt eftersom de avger ämnena långsamt och ofullständigt. Några egna näringsämnen, t. ex. fettsyror eller vitaminer, tillför de inte eftersom de inte innehåller några
Reply With Quote
Gammal 2006-08-23
Lenaa Lenaa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-09-28
Jag trodde länge oxå att man behöver fett när man har finnar för att huden inte ska bli desperat och panikproducera ännu mer talg. Men det har inte stämt för mig, och jag har ändå super torr hy i ansikte (och även finnar alltså). Jag har provat både torra och fetare oljor och även fetare krämer men min hy reagerar definitivt dåligt på dessa. Nu tror jag mer att vissa behöver fett men då spelar det ingen roll vilken källa. Jag har läst om personer som använt allt från vaselin, helosan till olivolja och fått bukt med sina finnar. Andra, som jag reagerar bara dåligt vilken typ av fett det än är. Nu återstår det bara att förstå vad en hy som min behöver!
Reply With Quote
Gammal 2006-08-23
JPL JPL är offline
Medlem

Tack, Lenaa. Återkom gärna om du kommer på något smart!
Reply With Quote
Gammal 2007-01-07
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Man får prova sig fram tycker jag. Personligen får jag tyvärr tilltäppta porer också av naturliga oljor. Lite mineralolja täpper faktiskt till mina porer minre än t ex jojobaolja. Tydligen finns det mineraloljor av bättre och sämre kvalité och det låter väl inte orimligt då väl detsamma gäller vegetabiliska oljor? Jag kör med apotekets fettfria gel på dagtid och den håller huden matt. Tyvärr räcker den inte till överlag utan nattetid krävs en fetare kräm annars blir jag torr och finnig. Inte så kul.
Reply With Quote
Gammal 2007-01-07
Angela Angela är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Det är jätteviktigt att inte torka ut en hud med kvisslor/ pormaskar eller finnar. En torr hud kan inte andas. Fett löser fett! Alltså är det jättebra med en vegetabilisk olja med någon droppe eterisk olja (välj noga vilken) i för att få en bättre hud. Jojoba är en jättebra olja för detta.

En torr hud är mycket mer känslig än en fet hud.
Traditionella märken såsom Apotekets, eller andra är baserade på mineraloljor, men de naturkosmetiska märkena har jättefina krämer, och produkter baserade på vegetabiliska oljor.
Reply With Quote
Gammal 2007-01-10
gudsdotter's Avatar
gudsdotter gudsdotter är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-21
Jag använder vegetabiliska oljor & eterisk olja, i ansiktet. Finnar & pormaskar försvinner redan efter några dagar.
Reply With Quote
Gammal 2007-06-09
kissen77 kissen77 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-06-09
Köper man bara ren jojoba olja och smörjer sig med då eller hur gör man? Jag är helt ny på detta
Reply With Quote
Gammal 2007-06-11
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Det fungerar att bara smörja sig med bara jojobaoljan. Man tar max 1 ml olja till ansiktet. Mer behövs inte.
Gammal 2007-06-12
kissen77 kissen77 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-06-09
Citera:
Ursprungligen postat av gudsdotter
Jag använder vegetabiliska oljor & eterisk olja, i ansiktet. Finnar & pormaskar försvinner redan efter några dagar.
Vilka eteriska oljor är bra till ansiktet?
Reply With Quote
Gammal 2007-06-12
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Läser du på shenet så får du veta vilka eteriska oljor du kan ha i ansiktet.

Följ den här länken o välj din hudtyp så kan du läsa själv:
http://www.shenet.se/ravaror/hudtyp.html

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:43.