Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-11-07
kingkong kingkong är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-07
var ska jag börja nånstans?

hejsan jag är en kille på 24 år som haft problem med acne i 5-6 år, vad jag än provat har inget hjälp speciellt mycket.. utvärtes acne mediciner torkade ut min hy fullständigt, sen har jag försökt med cleansers och krämer utan lyckade resultat.. för ett tag sen provade jag dr hauschkas serie, men inte ens det hade lyckat resultat..
jag förstår mig inte på varför jag får finnar..

nu använder jag endast en ansiktsolja med tistelolja,jojobaolja,mandelolja,gurkörtsolja,e-vitamin,lavendel,sandelträ,geranium som jag köpt.. alla dom sakerna ska ju vara bra för acne hud.. kanske behöver jag mera fukt ?

oljan är skön för min hud och det känns som det har gjort huden bättre och smidigare men fortfarande får jag lika mycke finnar..

jag har läst mycket här på forumet och jag är lite sugen på att prova på att försöka göra nått eget..antagligen behöver jag nån rengörings kräm/gel men då enbart med ingridienser som säkert inte förvärrar acnen..

var ska jag börja nånstans tycker ni? tacksam för synpunkter och svar..
Reply With Quote
Gammal 2007-11-07
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Har du prövat Tea tree-olja? Jag använder den både outspädd (fast man egentligen inte ska göra det, utan alltid blanda ut den) på "färska" finnar och i förebyggande syfte genom att ha i några droppar i mitt ansiktsvatten. Jag tycker att min hy har blivit bättre sen jag började med det.

Annars så finns det nog inga andra tips än att pröva allt! Jag har varit nöjda med Dermalogicas "Special Cleansing Gel" och "Multi-active toner" (ansiksvatten som jag spetsar med tea tree). De är väl inte naturkosmetik i dess rätta bemärkelse, men jag har inte lyckats återskapa något liknande än. Jag har testat flera recept på rengöringskrämer, men de som innehåller ricinolja är verkligen inte bra för min hud!

Och sen förstås det som jag annars tjatat om i andra inlägg, om du inte redan äter nyttigt, ta en titt på vad du stoppar i dig. Ingen kräm i världen kommer att hjälpa dig om din kost består av snabba kolhydrater och mättat fett i mängder.

Senast redigerat av mysan : 2007-11-07 klockan 15:26.
Reply With Quote
Gammal 2007-11-07
Medlem

tack för svar mysan.. jag har tea tree och har använt det i några veckor men jag vet inte om jag tycker det hjälpt nånting men skall fortsätta o prova det..
Reply With Quote
Gammal 2007-11-07
belly belly är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-10-30
Jag har läst att man kan testa att utesluta mjölkprodukter ur sin kost. Jag har själv en del problem men acne så jag har funderat att testa det, men vet någon varför det skulle vara bra?
Reply With Quote
Gammal 2007-11-07
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Det tar tid för huden att läka. Så håll ut.
Ibland tar det veckor, månader innan man själv ser, känner skillnad.
Reply With Quote
Gammal 2007-11-07
Medlem

okej.. morticia tack för svar.. tycker du jag ska fortsätta med bara min olja och tea tree eller ska jag försöka hitta nån rengöring också? jag har kört på dr hauschkas rengörings mjölk förut..
Reply With Quote
Gammal 2007-11-07
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Att fixa en bra rengöring är ju smart.
Antingen använder du den du använt förut (om du inte tycker den torkar ut huden)
Eller så kan du testa att tvätta av med olja. Blöt ansiktet med varmt vatten, ta olja (mandelolja är bra) på bomull och stryk över ansiktshuden.
Ett bra ansiktsvatten är skönt före oljan.

Kolla bland recepten. Det finns några som är baserade på hydrolat/blomvatten som är sköna. (enklast är att använda blomvatten/hydrolat ensam!)
Reply With Quote
Gammal 2007-11-07
Medlem

okej.. tack för snabba svar! ska testa det du sa och köra vidare på den oljeblandningen jag har och ge det tid o hoppas det blir bättre!
Reply With Quote
Gammal 2007-11-08
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Jag har läst någonstans att ett högt intag av jod förvärrar acne. Jod finns t.ex. i salt, kött, fisk och i mjölkprodukter. Det kan vara en god idé att testa om acnen blir bättre av att utesluta mjölkprodukter ur kosten.
Reply With Quote
Gammal 2007-11-08
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Jag lägger mig helst inte i diskussionerna i forumet men måste ändå påpeka i detta sammanhang att det är en mycket god idé att utesluta socker och, som redan sagts, mjölk.
Zink i tablettform eller på annat sätt kan däremot vara bra att stopp i sig.
Gammal 2008-01-13
eskil eskil är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-01-13
Jag skulle av egen erfarenhet säga att kosten är mycket viktig. Som ovanstående skrev: uteslut socker helt. Ät inga feta saker, typ pizza, skräpmat.

Jag har haft ganska allvarlig acne i 4 år, jag är 19 nu. Min rygg är ett kraterlandskap. Har ätit tetralycal flera gånger och roaccutane en gång. Det hjälper förstås men det finns inget som hjälper som reglerad kost. För mig är det så här enkelt: äter jag nyttigt, dvs inget godis, ingen skräpmat, absolut ingen choklad så slipper jag finnar helt och hållet. Äter jag ock en pizza och några godisbitar så ploppar de upp på en gång.
Reply With Quote
Gammal 2008-01-16
Tranan Tranan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-07
Bidrottninggelé och propolis

Jag har beställt hem tabletter från hälsokostgrossisten. Två olika sorter, en burk med tabletter som innehåller bidrottningsgelé och en burk med propolistabletter. Har fått dem rekommenderade av flertalet personer så jag ska börja ta dem med spänning och se om det gör saken bättre (min panna ser hemsk ut).
Reply With Quote
Gammal 2008-01-18
JohannaD's Avatar
JohannaD JohannaD är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-04-19
Ha inte för höga förväntningar på bidrottningsgelén. Jag har ätit det i två "kurer". Och det var tyvärr ingen förbättring på hyn däremot har jag nog aldrig varit så pigg. Zink tabletter hjälpte inte mig heller kan jag tillägga.

Det enda som jag känner har effekt på acnehy är regelbundna rasullera masker och tee tree olja att badda med. Sen återfuktar jag ansiktet med ringbloms olja och aloevera gel vilket faktiskt påskyndar läkningen avsevärt.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-22
Tranan Tranan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-07
Till Johanna D: Vilka tabletter med bidrottninggelé åt du och hur långa var dessa "kurer"? Jag har nu ätit Apiforce från Bioforce i 2 månader samt propolistabletter och märker stor skillnad. Detta är ju dock inte det enda. Gör lermask en gång i veckan och när jag kommer ihåg det även masker med Silicol skin. Till det ansiktskräm med tee tree och aloe vera gelé.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 02:27.