Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Giftigt/skadligt?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-06-15
Willemor Willemor är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-07
Plats: Mellerud
Grapefruktkärneextrakt

Läste här på shenet om grapefruktkärneextrakt. Bra att shenet publicerar sådana studier. Jag har använt en av de nämnda produkterna i tvål. Kanske inte lika illa som att använda det på huden occh ännu värre invärtes (i studien kunde det ju ge t.o.m. frätskador vid intag oralt). Man tror ju alltid att de produkterna man köper är ok och blir inte glad att höra när de inte ens är godkända utan bara utger sig att vara det och desutom i stort sett bara innehåller konserveringsmedel som är farliga.
Jag tänker i alla fall bojkotta dessa märken!

Sdan tycker jag att vid intag av sådana komplicerade mediciner som Waran så skall man kanske inte laborera med okända hälsokostpreparat.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/N...e____6144.aspx
Reply With Quote
Gammal 2007-06-15
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Anledningen till att de går ut med att tala om att det är frätande är för att ett gäng obegåvade människor (som kände varandra) hade intagit medlet utan att späda det först. De tog dropparna först och sedan drack de vattnet.

Sen är det ytterst sällan som naturmedel slår ut skolmedicin. Och i det här fallet var det ju inte ens det aktiva naturmedlet utan konserveringsmedlet i preparatet som slog ut medicinen.

Sen kan jag hålla med om att man inte ska laborera för mkt själv med naturläkemedel om man går på medicin. Hur svårt är det att fråga sin läkare om man kan ta ett visst naturpreparat?

Sen så är det ganska många produkter på marknaden som anger sig själva för att vara kontrollerade och garanterat effektiva. Ta vilken antirynk reklam som helst.

Det är ganska intressant här i Sverige hur läkare bojkottar örter som behandlings form. Som säkert är lika effektiva som tillverkade medel, om inte bättre. Vad de inte inser är att många av de tillverkade läkemedlen har ingredienser som har sitt ursprung från växtriket.
Gammal 2007-06-15
Willemor Willemor är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-07
Plats: Mellerud
Det kommer alltid att finnas en massa människor som gör i vårt tycke dumma saker.Om man nu skall kalla dom obegåvade är ju en annan sak. Då är det ju bra att man går ut med vad som kan hända. Vi har väll alla skrattat åt innehållsförteckningen för mikron där det står att man inte skall värma husdjuren. Men anledningen är ju att folk gör det.

När det gäller Waran så är det en ganska komplicerad medicin med en massa regler runt om så man skall nog inte börja laborera med vad som helst. Sedan tror jag också att det är sällan naturmedicin slår ut vanlig medicin.

Jag som konsument måste ta ställning till vad som jag vill tro på/vad jag väljer att köpa. Jag kan hålla med om att det finns massor som uppger sig vara kontrollerat och inte är det. Jag väljer att inte tro på antirynkkräm och köper inte djurtestat och tror på företaget när de säger att de inte är testade. Jag tror även på healing vilket många tror är bluff. Jag har faktiskt trott att grapefruktkärneextrakt innehåller mest det så jag känner mig lite lurad. Jag har ju faktiskt egentligen bara köpt konserveringsmedel.

Jag har fått för mig att läkare ute i europa är mycket öppnare för naturmedicin än vad vi är här i Sverige, nån får rätta mig om jag har fel men utomlands finns mer kunskap verkar det som. Såg ett jätteintressant program om ginsengstudier vid rikshospitalet i Danmark. Man hade kommit jättelångt om att det lindrade vid en massa sjukdomar i blodet. Sådant hör man inte talas om i Sverige.

Senast redigerat av Willemor : 2007-06-15 klockan 18:25.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:11.