Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hudvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hudvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2014-01-10
Åsa Åsa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-07-08
Avokadoolja, men vad mer?

Har har ett extremt jobbigt hudår bakom mig med två långa antibiotikabehandlingar för perioral dermatit. Det tillsammans med en väldigt känslig hy gjorde att mitt ansikte till slut sparkade bakut och vägrade samarbeta på något sätt. Det enda som gick att göra var att göra precis ingenting, inte ens tvätta med vatten. Underligt nog mår min hud bra, bättre än nånsin faktiskt, av den här udda behandlingen.

Jag har försiktigt börjat introducera avokadoolja där jag får pormaskar (haka, näsa) och det verkar funka bra. Huden bara slukar oljan, kan utan problem smörja både morgon och kväll och det går in direkt.

Jag får fortfarande torra partier i ansiktet vid tinningarna och på kindern, speciellt nu när det är kallt ute.

Jag skulle vilja komplettera avokadooljan med något mer. Vilkn olja skulle passa att blanda med så att man får en bra universalolja till hela ansiktet? Har tunn, ljus hy som lätt blir röd. Torr men med pormaskar i T-zonen.

Oj, det blev ett långt inlägg . Tacksam för alla tips!
Reply With Quote
Gammal 2014-01-24
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: Avokadoolja, men vad mer?

Oljor i ansiktet är mycket individuellt så det bästa är att prova sig fram som du gjort när du fann att avokadooljan fungerar för dig.

Aprikoskärnolja är bra för känslig hud. Den har massor av bra syror och tränger in utan att lämna kladd. Även arganolja, mandelolja, gurkörtsolja och jojoba förstås. Det finns många fler. Sök på oljor här och läs om deras egenskaper, det är väldigt spännande.
Prova dig fram och blanda dem och se vad du kan komma fram till.

Det finns även smör/fetter som kan vara intressanta, t.ex. oraffinerat sheasmör, kakaosmör, tucumasmör, etc.
Reply With Quote
Gammal 2014-01-26
Åsa Åsa är offline
Medlem

Tusen tack för tips!

När man blandar olika oljor. Är det i princip bara att blanda med den fördelningen man vill eller är det något speciellt man ska tänka på?

Citera:
Ursprungligen postat av eisot Visa inlägg
Oljor i ansiktet är mycket individuellt så det bästa är att prova sig fram som du gjort när du fann att avokadooljan fungerar för dig.

Aprikoskärnolja är bra för känslig hud. Den har massor av bra syror och tränger in utan att lämna kladd. Även arganolja, mandelolja, gurkörtsolja och jojoba förstås. Det finns många fler. Sök på oljor här och läs om deras egenskaper, det är väldigt spännande.

Det finns även smör/fetter som kan vara intressanta, t.ex. oraffinerat sheasmör, kakaosmör, tucumasmör, etc.
Reply With Quote
Gammal 2014-01-26
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda

Sådana här "bäraroljor" kan du blanda i princip hur du vill och vad som fungerar för dig.
Det kan bli mycket läsning och testande innan man hittar rätt. De flesta har hållit på i flera år för att hitta fram till sina recept.

Glöm inte att göra noggranna anteckningar med datum, mått och resultat, det blir en djungel efter en tid. Plötsligt har du en fantastisk blandning men minns inte exakta proportionerna. Ja du fattar. Been there done that.
Reply With Quote
Gammal 2014-01-26
Åsa Åsa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av eisot Visa inlägg

Förstår helt hur du menar!!
Just nu funkar avokadoolja perfekt på hela mig, men ska nog våga mig på att prova arganolja.

Tack igen!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:15.