Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-10-02
plommontjejen plommontjejen är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Fuktcreme som inte är fet?

Hej!

Jag vill ha en fuktcreme som återfuktar riktigt ordentligt! Men jag vill inte att den ska vara för fet, för då får jag en massa pormaskar och finnar.
Har någon nåt tips?
Reply With Quote
Gammal 2005-10-06
sphinxa sphinxa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-06
Apotekets Propyless är jättebra! Har använt den i snart två år, överlägset bättre än alla dyrkrämer jag köpt och blivit besviken på.
Kostar futtiga 54 kronor för en tub som räcker väl över två månader.

Senast redigerat av sphinxa : 2005-10-06 klockan 11:40.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-08
Medlem

Okej, tack så mycket! Den ska jag prova....!
Reply With Quote
Gammal 2005-10-08
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Vad innehåller Propyless? http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo
Det fick inte att kopiera från apotekets hemsida.

Propylenglykol: Framställs syntetiskt ur propangas i petroleumindustrin. Detta görs i sin tur ur gaser som bildas då man destillerar råolja. Kemiskt är propylenglykol en glykol och en alkohol. (kopierat från Shenet)

Vaselin: Vaselin hör till de restprodukter (5-15 %) som blir kvar sedan bensin och andra flyktiga delar destillerats bort ur råolja. Robert Chesebroughs patent 1872 bestod i att destillera under vakuum, vid lägre temperatur och med bättre resultat än andra förr. Därefter renas massan med uppsugande pulver som valklera eller aktivt kol och filtreras varmt. Fortsatt raffinering kan bestå i tvättning i bensin, nedkylning, filtrering och centrifugering, men den olja Chesebrough använde var så ljus att ingen ytterligare rening behövdes. (kopierat från Shenet)

Jag skulle då INTE smörja mig med den. Den innehåller flera mineraloljor. Dvs sådant som tas fram när man tillverkar bensin. Då är det ju mycket bättre både för naturen och för huden om man använder sig av vegetabiliska produkter istället. Det kanske är dyrare just när du ska köpa in alla ingredienserna till att göra fuktcrémen själv, men det är jättekul att göra det. Annars är jag övertygad att du hittar bra fuktcrémer i hälsokostbuktiker, men även i butiker här på internet. Ex. http://www.koddeboke.se/ Det är en både billig och pålitlig internetbutik. Deras aloekräm eller trollhasselkräm tror jag skulle passa dig bra.

Senast redigerat av hovaprest : 2005-10-08 klockan 20:15.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-10
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Propyless
Det kanske inte tillför så mycket men jag lyckades i alla fall kopiera innehållstexten på apotekets sajt (efter många försök):
"Vad innehåller Propyless?
1g kutan emulsion innehåller: Propylenglykol 200 mg, karbomer, xantangummi, glycerol, bensylalkohol, vitt vaselin,cetylalkohol, stearinsyra, palmitinsyra, glucate SS, glucamate SSE-20, glycerolmonostearat, natriumhydroxid, Veegum (aluminiummagnesium-silikat), dimetikon, silikon, renat vatten."
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-10-13
Angela Angela är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Det är inte av oljor som man får acne och pormaskar. Det är när huden är oren som det uppstår.
Det är jätteviktigt att om man har problem med acne att inte torka ut huden. Det handlar om att hålla den ren och återfukta och återfetta den.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-23
Medlem

Och vad är den bästa, men inte alltför dyra produkten för det?
Reply With Quote
Gammal 2005-12-22
Beckis Beckis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-14
Jag har problem med finnar och pormaskar för det mesta och har precis blandat ihop en kräm som jag hoppas kommer funka bra. Receptet finns under fuktktäm här på shenet, längst ner på sidan. Den består till hälften av aloe och sen lite jojobaolja, kakaosmör och bivax. Det kändes smart med så mycket aloe och jojoba ska vara ok till fet hy. Jag droppade i lite citrongräs-, kryddnejlike- och sandelträolja, dels för att det är en god doftblandning och också för deras infektionshämmande och antiinflammatoriska egenskaper. Den var enkel att göra också och blev jättefin i konsistensen! Har använt den ca en vecka och än så länge verkar det inte förvärra i alla fall.
Den bästa köpta ansiktskrämen för acne-hud tycker jag är clerasils, vet knappt vad den innehåller men den funkar och gör huden matt. Fast det är ju roligare med hemmagjord!
Har förresten också gjort en rengöringskräm för ansiktet, på havredekokt, oliv- och mandelolja, lecitin och rosenträolja som är fantastiskt bra. Kanske är det bara rengöringen som är poängen, eller så har jag faktiskt lyckats blanda ingredienser som hjälper till lite extra!
Reply With Quote
Gammal 2007-02-01
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Exclamation Propysal

Det finns en mineraloljefri emulsion på apoteket med samma verksamma ämne. Den heter Propysal och tillverkas av CCS
http://www.ccs-se.com/lakemedel/page...ent=153&pid=77
Den är på rapsolja.

Är något billigare än Propyless oxå
Jag är storkonsument pga sårig hud (jag blandar ibland i aloe och lite apelsin o citron)

(vet att inläggen är gamla. Men det kanske är av intresse ändå.)
Reply With Quote
Gammal 2007-02-02
Angela Angela är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Den krämen innehåller 20% propylene glycol! Propylene glycol är ett lösningsmedel och används bl a för att förhindra nedisning av flygplansvingar, och till flygplansbränsle. Jag skulle inte vilja ha det på huden!
Reply With Quote
Gammal 2007-02-02
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Propylenglykol används väl för sina fuktbindande egenskaper. Enligt Shenet kan personer med normal hud reagera på krämer med över 10% propylenglykol, så det är ju lite underligt att det finns 20% i Propysalen. Men, allas hud är olika så det är väl som vanligt bara att pröva sig fram och se vad som funkar....
Reply With Quote
Gammal 2007-02-02
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Och till bilens kylarsystem.

Det fungerar även som läkemedel mot infekterat eksem. Svampinfektioner mm.
Reply With Quote
Gammal 2007-02-07
Tranan Tranan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-07
Om du inte vill göra en fuktcreme själv så kan jag rekommendera Rosenserien. Jag har använt deras ansiktskrämer när jag inte orkat göra någon kräm själv och de har varit till belåtenhet!
Reply With Quote
Gammal 2007-05-31
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej,

kolla in den här sidan. Högeffektiv fuktcreme VII. Har gjort den o den känns skön. Inte så fet bara 15 % fett

http://www.shenet.se/recept/dagkram_torr.html

Hälsningar
Gammal 2007-05-31
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej,

det står i receptet under att aloe gelen ska värmas med glycerinet. Hur mycket ska det värmas. Aloe gelen tål väl inte hög värme. Kan jag inte bara blanda i detta i fettfasen när det svalnat något??

Recept VII
(aloekräm)
• Aloegelé - 50 gram
• Jojobaolja - 25 gram
• E-vitamin - 15 ml
• Bivax - 10 gram
• Kakaofett - 10 gram
• Glycerin - 10 gram
• Eterisk olja - 20-30 droppar (ca 1 ml)
Värm upp vax, fett och olja i vattenbad. I ett annat vattenbad värms aloe och glycerin upp tillsammans. Ta båda kärlen från värmen och häll försiktigt under omrörning aloeblandningen i oljeblandningen. Vispa tills krämen svalnat lite; då tillsätts E-vitamin och eteriska oljor. Fuktighetsgivande.

Hälsningar

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:07.