Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-06-11
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Citera:
Ursprungligen postat av Administratör
Nja, det var en alg som heter "fu nori", alltså inte vanlig nori. Den kändes konstigt eftersom det inte löddrade som "vanligt".
Det var länge sedan (typ 20 år) sedan jag provade, men jag minns att det var en alg med många finlemmade grenar, inte hela blad alltså, och att jag blev rätt besviken på resultatet.
Håller man på med samma "Schampo" kanske resultatet blir annorlunda dock.
Aha, jag fortsätter nog ha mina i maten då .
Reply With Quote
Gammal 2009-01-02
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Argh, jag har glömt respektive inte hittat trådar jag har tänkt följa upp.

Well, jag har nu testat olika saker.
Såpnötter: mjukt hår, men uttorkande, man bör förolja håret innan. Jag tog 4 nötskal, lade i en kopp vatten över natten, silade och använde.
Jag testade även att blanda i amla men det "rena amlapulver" jag köpte, visade sig innehålla indigo, samt att jag inte hade föroljat, så det blev bara en bläckliknande torr historia av det hela.

Ägg: Fantastiskt för hårbotten. Jag behöver något återfuktande, men jag har väldigt torrt hår så alla kanske inte behöver det. Jag har bara provat med ägg en gång, men har precis börjat och kommer att fortsätta ett tag. Idag ska jag ta i en sked honung och eventuellt lite tea tree oil (annars någon god eterisk olja).

Sockertensidschampo: Lätt att distribuera och lätt att få rent håret, och balsamtvättkänsla efteråt.

Kattmynta: Jag har använt kattmyntaite som conditioner efter tvätt. Det ska bara fungera om man inte balsamtvättar, då vaxer hindar oljan i teet.
1/2 tsk kattmynta (med blomknoppar) till en kopp hett vatten. Låt dra 30 minuter. Låt det nytvättade håret blötas med detta och låt verka i 1 timme. Ger en bra conditionereffekt fast utan att tynga. Verkar också sammandragande likt äppelcidervinäger, varför var och en kan behöva justera mängden kattmynta samt tiden det är i håret. Jag har fått torrt och jobbigt hår om jag haft sammandragande saker i håret för länge.
Reply With Quote
Gammal 2009-01-02
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Jag har också funderat på varför man ska ha i flera sorters tensider. Märker du någon skillnad på håret om du bara använder sockertensid? Jag gör shampot efter crearomes recept för alla hårtyper. Vet du om man kan byta ut Laureth Sulfaten och ta den mängden i sockertensid istället? Eller kan man bara strunta i att det måste vara 100ml i slutändan?
Gammal 2009-01-02
Medlem

Hej.
Jag gjorde det enkelt för mig.
Jag hittade detta: http://www.shenet.se/forum/showthrea...ensid#post6185 här på forumet, och har det som bas. Jag hade Weledas calendula body till barnen före, så jag anpassade receptet med de ingredienser från Weledas som verkade bra (calendulainfusion som vatten t.ex.)

Men jag har läst på några ställen att man kan byta ut alla tensider till sockertensid.

Skillnaden för mig vanligt schampo vs sockertensidschampo:
Vanligt schampo strippar håret helt, det blir gnisslande rent och flygigt. Och torrt. Hårbotten får mjäll och kliar, samt bildar mycket sebum som inte luktar gott.

Sockertensiden strippar inte stråna helt, det blir inte gnissligt rent och inte flygigt. Utan balsam känns håret ändå "balsamerat". Barnen som är de som använder detta schampo hela tiden och även som duschkräm, blir jättefina i håret och huden. Håret blir aldrig så där "nytvättat jobbigt".
Det löddrar inte så mycket som vanligt schampo.
Hårbotten kliar inte så mycket, och det sebum som bildas luktar friskare samt bildas i normal mängd.

Men jag har aldrig gjort eget schampo med andra tensider, så jag kan inte jämföra med annat än köpta schampon.

Senast redigerat av Korpglugg : 2009-01-02 klockan 15:54.
Reply With Quote
Gammal 2009-01-02
Medlem

Tack så mycket. Håller med dig att hårbotten mår mycket bättre av "eget schampo"
Jag har långt mörkt hår som var spikrakt innan jag fick barn, men efter det är det lockigt och har alltid krävt balsam. Men med silkesprotein i schampot, känns det kanon bra och går lätt att kamma ut. Det är otroligt drygt dessutom. Såg att jag hade varit med i din tråd som du skickade. Tänk vad fort man glömmer......, men nu fick jag mer svar på min fråga.
Gammal 2009-01-02
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Blomman
Såg att jag hade varit med i din tråd som du skickade. Tänk vad fort man glömmer......,
Ja, jag glömmer också. :-/
Ett tips är att göra ett bibliotek av bokmärken.
Jag har mappar med namn som "schampo", "ansiktsvatten" o.s.v. och där lägger jag alla länkar med för mig värdefull information.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-25
Medlem

Jag måste bara berätta att jag gjorde schampoo efter crearomes recept för alla hårtyper. Tog helt enkelt bara sockertensid rakt av. Så om det skulle vara 20ml laureth sulfat och 10ml sockertensid så tog jag 30ml socker tensid. Gissa om jag blev förvånad när schampot blev helt vattnigt efter jag blandade i sockertensiden. Det var ju jätte tjockt som det brukar innan tensiderna ska i. Någon som vet varför det blev tunnt? Det löddrade fint i håret och är perfekt som skumbad.
Gammal 2009-03-25
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag har också märkt att det är svårt att få shampot lagom tjockt med sockertensid. Oavsett hur mycket salt jag hade i ville det inte tjockna som det skulle. När jag till slut tröttnade och hade i en liten skvätt laureth sulfat så tjocknade det med en gång. Jag vill gärna ha det lite tjockare så att det är lättare att ta en lagom mängd. Det borde fungera med någon konsistengivare typ Xantangum, cellulosa, guarmjöl, carragentång. Har någon erfarenhet eller kan ge idéer?
Tackar /mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-03-25
Lensan Lensan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-06
Plats: Västerås
Jag har provat att förtjocka med xantangum, cellulosa och guarmjöl i olika omgångar och allt har varit tjockt tills sockertensiden rörts i, då har det blivit vattnigt.

Det enda jag har provat som har varit riktigt bra är just Annika Ebbas duschcreme/schampo. Nu har jag dock gått över till att bara använda balsam vid tvätt, men det vore roligt att kunna göra schampo som inte torkar ut håret till min dotter.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-26
Medlem

Mimmi, håller med dig att det är lättare att dosera när det är tjockare. Känns som att det går åt mycket mer när det är tunnflytande. Men jag provade att ta i lite extra guarmjöl, men det hjälpte inte. Får väl i värsta fall fortsätta att ha i lite laureth sulfat. Tyckte bara det kändes onödigt eftersom sockertensiden tvättar lika rent och är mildare.
Gammal 2009-03-27
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Jag har använt riktigt lösa schampon i skumflaskor. Superbra!

Här är ett semilöst schampo med sockertensid.
1-3g olja (jojoba)
1-3g lecithin (rinnande)
18g sockertensid
70g h2o
0,2g xanthan
8 dr mjölksyra
konservering
Reply With Quote
Gammal 2009-04-29
Medlem

Vad är en skumflaska?
Reply With Quote
Gammal 2009-04-29
Medlem

Jag har blandat i mer guarkärnmjöl, och får då schampot att bli tjockt. T.o.m. för tjockt en gång. Gjort på sockertensid då.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-29
Medlem

Vad är det som gör att Annika Ebbas schampo blir tjockare? Jag har gjort efter receptet, och andvände olivåterfettning. Det blev tunt, men jag fick det tjockare med mer guarkärnmjöl. Kan det vara aprikosåterfettningen som gör att du tyckte att det blev bra? Jag ser annars ingen större skillnad på det receptet och andra, mer än att det är ca 1/3 (10 ml) så mycket tensid i som i de flesta andra recept.

Kanske den vanliga mängden tensid, 30 ml, gör att man får ännu mer "förtunnande" effekt när man bara använder sockertensid? Om det är sockertensiden som framkallar någon reaktion som gör det rinnigare alltså.

Mitt hår, och andras, blir helt rent av schampo med så lite tensid som 10 ml (till de vanliga recepten som brukar bli samma mängd, jag orkar inte räkna fram procenten eftersom jag bara har kört ett recept utan att räkna ut andelar).
Jag fick t.o.m. bort föroljning av håret med detta schampo.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-29
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
En flaska som gör skum. Ibland kan det finnas på allmänna toaletter tvål som inte är "rinnande" utan det blir tillen skumboll. Det finns flaskor som jag t.ex köpte ansiktstvätt i för länge sen. Jag har återanvänt den. Så köpte jag faktiskt nån gång på lidl också en sådan. Lös produkt innehållande tensid blir alltså till en skumboll.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:56.