Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-01-10
Sprattelkratta Sprattelkratta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-12-16
Fråga om farmakopéer

Vet någon vilken farmakopé glycerol och propylenglykol som säljs på apoteket är graderad som? Vilken farmakopé använder vi ens här i sverige? USA har ju sin USP, storbritannien har sin BP, och diverse eu-länder har EuP, men det står inget på apotekets sida om något sånt överhuvudtaget.

Är den svenska glycerolen/PG:n skräp? Måste man beställa utomlands för att få ordentlig kvalité?
Reply With Quote
Gammal 2011-01-10
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: Fråga om farmakopéer

Jag tror inte den svenska glycerolen är skräp vi måste trots allt foga oss efter EUs (ibland orimligt höga) normer som alla övriga EU länder.

Ang. farmakopén, kan det vara SLS (Svensk LäkemedelsStandard) i kombination med EUs som gäller här?
Se den här länken.

Senast redigerat av eisot : 2011-01-10 klockan 14:26.
Reply With Quote
Gammal 2011-01-11
Sprattelkratta Sprattelkratta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-12-16
Svar: Fråga om farmakopéer

Jag vet inte om den är skräp eller inte, och apoteket kunde inte riktigt svara på mina frågor; apoteket har två glyceroler listade, en 300ml flaska för 57kr, och 500ml (0,5aq, steril) för 440kr. Jag frågade apoteket om den listade glycerolen var food-grade, och/eller passerade USP/BP/EuP-märkning, och vilken som lämpade sig bäst för mänsklig konsumption, dom hade ingen aning och tyckte jag skulle köpa glucos istället. När jag insisterade på att det var glycerol jag ville ha sa dom bara "glycerol använder man bara för att gå och plocka pinnar vilka man lägger i ett glas med glycerol så kan man titta på dessa vackra pinnar i femton år" (aningen överdriven parafras, men inte alltför mycket).

Hade jag handlat antingen glycerol eller propylenglykol i storbritannien eller usa så hade jag bara kollat om den var märkt BP eller USP och vetat att den är food-grade, och säker för konsumption av människor, dessutom hade jag ju kunnat plocka upp det i vilket varuhus som helst. Apoteket är ju helt värdelöst.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:28.