![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Registrering | FAQ | Medlemslista | Kalender | Sök i alla forum | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningssätt |
|
|||
|
|||
En "överfettad" glycerintvål
Ävas variant med glycerintvål
Steg 1. 2 gr bivax 5 gr cheasmör 5 gr kakaosmör ( den man gillar t.ex kockos, mango, avocado..) 2 gr kaernebovax 5 ml olja (den man gillar) 6 gr vegetal Lägg ovanstående ingredienser i ett värmetåligt kärl som står i en kastrull fylld med vatten, för uppvärmning på spisen, alltså ett vattenbad. Låt igredienserna smällta samman. Steg 2. 200-250 gr glycerinmassa hackas i bitar som nu läggs ner och smällts samman med steg 1. Steg 3. 10 ml Laurethsulfat 10 ml sockertensid Bara rör i steg 3 med de övriga ingredienserna. Steg 4. Rör hela tiden i botten av kärlet, dra av det från värmen och låt svalna till det tjocknar i lite eller blir som en liten hinna på ytan. Är det för varmt dunstar de eteriska oljorna är det för svalt riskerar du att det stelnar i byttan innan du fyllt upp massan i dina tvålformar. Nu är det dags att tillföra färg och doftämnen eller eteriska oljor efter tycke och smak. Jag brukar ta c:a 25-40 droppar eterisk olja beroende på styrkan i oljan. Ävas special blandning 20 droppar patchuli 15 droppar apelsin 5 droppar jasmin 5 droppar benzoen Beträffande färg så brukar jag röra ut: 1 krd mått titandioxid i 1 tsk glycerin 1 nypa gurkmeja Allting blandas i och var inte rädd för att röra om i koket men gör det i botten av kärlet. Häll upp i dina tvålformar och låt svalna efter ett tag kan man lägga in formarna i frysen så stelnar de fortare samt göt det lättare att ploppa ur formarna när tvålen är helt klar, brukar ta någon timme. Kan användas direkt. såpa gott MVH Äva |
|
|||
|
|||
Med överfettad, menar du då att det är som vanlig glycerintvål men lite mjukare, mer som duschcreme? Låter intressant, jag vill inte riktigt stå o pytsa med kautsiksoda, men vill ändå göra en bra, fast tvål som är mjuk och mild.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningssätt | |
|
|