Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-11-01
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Tror ni tvålen misslyckades?

Jag har en tvålbok och har just gjort min första tvål ur den, jag följde instruktionerna till punkt och pricka men nånting hände nog i skedet att jag blandade fettet med vattenluten, istället för at bli en jämn och fin smet (som det blev med min förra tvål av ett annat recept) blev den geggig och trådig. Jag gjorde mitt bästa för att få ihop den till en jämn smet, men den var ungefär som trolldeg i konsistensen och färgningen blev nog allt annat än jämn.

Nu funderar jag på ifall neutrliseringen av luten inte sker/sker dåligt när smeten inte blev så jämn som den skulle? Att tvålen ser ut som stryk gör ingenting, den är ju bara för hemmabruk, men tror ni jag måste slänga tvåeländet?

Lite olycklig Miisa
Gammal 2009-11-02
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej miisa!

Oroar inte!! Än så länge du följde instruktionen o blandade oljor o luten, blir det tvål iallafall. Behövs inte slänga dem. Men om du fortfarande är orolig, låt tvålen mogna lite längre tid eller gör sk "rebatch(omsmältning)"

Men om du skriver vilka ingredienser(oljor o wax etc) du använt och hur mycket du använt, temperaturen av luten, oljor o tvålmassan, etc. blir det lättare för att hitta vad orsaken är.

Mvh
Hiro

Senast redigerat av Hiro : 2009-11-02 klockan 11:28.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-02
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Hiro
Hej miisa!

Oroar inte!! Än så länge du följde instruktionen o blandade oljor o luten, blir det tvål iallafall. Behövs inte slänga dem. Men om du fortfarande är orolig, låt tvålen mogna lite längre tid eller gör sk "rebatch(omsmältning)"

Men om du skriver vilka ingredienser(oljor o wax etc) du använt och hur mycket du använt, temperaturen av luten, oljor o tvålmassan, etc. blir det lättare för att hitta vad orsaken är.

Mvh
Hiro
Då sparar jag tvålen och ser vad som händer Jag misstänker nästan att jag hade luten för varm och tog för mycket fasta på att man inte behöver hålla på och mäta lut och fett.
Gammal 2009-11-02
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hejssan,
Jag mäter aldrig luten och fettet. Jag brukar göra så att jag smälter fettet i en kastrull. Häller i oljan och låter det stå. Sen gör jag lutvattnet. Skakar burken tills min glasburk inte längre är så het att man vill bränna sig på den. Sen tar jag och häller lutvattnet i oljan och använder mixer en liten stund. Färdigt.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-02
miisa miisa är offline
Medlem

Så är instruktionerna i Kuhas bok oxå, men nånting gick nog snett där då jag blandade ihop luten och fettet. Mina fingrar är väldigt tåliga, så att mäta med handen på glaset att det inte längre brände kanske var ett misstag.. Eller så är Pyrexskålen så tjock att det inte känns riktigt hur hett det är. Eller så båda.

Jag ska just till att göra tvål nu, ska känna på lutskålen och sen oxå mäta den för att få ett hum om temperaturer. Jag är en sån som plockar ur diskmaskin genast den är färdig, utan att bränna mej så kanske det sitter i mina värmetåliga händer..
Gammal 2009-11-03
Hiro Hiro är offline
Medlem

Hej missa o CaK!

Oj, det var helt nytt på mig att tillverka tvål utan mäta ingredienser. Jag undrar om hur ni vet om hur mycket luten o oljor behövs, alltså rätta mängder.
När luten blandas med vatten, stiger temperaturen till närmare 100C. Jag sätter lut+vatten in i ett vatten skål o sänker temperaturen till hudstemperaturen, ca 35-40 C. Oljorna värmas upp likaså. Även utan thermometer, känner man sig hur varma de är genom glaset eller skålet.

Mvh
Hiro
Reply With Quote
Gammal 2009-11-03
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hej igen,
Visst har jag riktigt exakta mått! Jag känner till förtvålninstalen osv... Men visste ni att när man själv gjorde pottaska (lut) så kunde man ju aldrig veta exakt hur stark luten blev! Trots det har jag inte hört att tvålen skulle ha blivit förstörd. Jag är etnolog och intresserad av "gammalt". Men en annan fara var att när man sen började köpa lut (vätska) på apotek var det många barn som dog eller "frätte upp sig" då de i misstag fick tag på flaskan och drack

För att återkomma till temepraturerna... Jag har också väldigt värmetåliga häner och fingerspetsarna är ordentligt härdade av allt handarbete och lödande osv... Min glasburk är nog rejält varm/het när jag häller i luten i oljan, men kanske oljan är såpass kall att det inte blir för hett. Jag använder stavmixern genast då jag börjar hälla i lutet... Jag har aldrig misslyckats med tvålen fast jag gjort såhär. Jag har hållit på i ett par år nu. Gjort med mjölk och saft och kokosmjölk osv.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-03
Hiro Hiro är offline
Medlem

Hej CaK!

Det är fantastiskt att du gör tvål med din känska.
Jag också känner glaset o kastrull med mina händer(^^).

Mvh
Hiro
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:12.