Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-09-02
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-01-31
Honung = härsken tvål?

Jag har två gånger haft honung i tvålen jag gjort och båda gångerna har jag fått tvål som luktar 'bränt' och blir mörkbrun i färgen.
Senaste gången nu gjorde jag olivtvål med 850 gram olivolja, och en msk honung. Resultatet blev som jag skrev ovan..

Det känns märkligt att det blir så! Är det någon märklig process i mognaden som gör att tvålen blir 'bränd' eller vad är det som händer?

Jag använder förresten även honung av mycket bra kvalite från svenska biodlare..
Reply With Quote
Gammal 2009-09-03
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej!

Honung tvål som jag brukar göra är lite beige färg(kanske beror på olika honung) o luktar med lite sötma. Dessutom löddrer sig brao är len.

Jag brukar använda 2 tsk eller 1 msk honung i 500 g batch tvål och smälta honung med 1 tsk vatten o tillsätta , när tvålmässan börjar tjockna. Sedan blandas tvålmässan ordentligt.
Hoppas att den hjälper?! Lycka till!!
Reply With Quote
Gammal 2009-09-03
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Jag använde 1 msk i 1 kg tvål.. som jag lät smälta tillsammans med oljan. Kanske tillsattes i fel fas?

Jag kom på nu att jag även använde ca 10 gram bivax som jag också lät smälta i oljan, bivax använder jag ofta i olivtvål för att göra den lite fastare med mycket bra resultat.. men tillsammans med honungen blev det jätteknäppt.

Själva tvålen har fin form och konsistens men den luktar INTE gott, luktar bränt
Reply With Quote
Gammal 2009-09-03
Hiro Hiro är offline
Medlem

Din recept, 1 msk i 1kg tvål är helt okej. Men jag föreslår att du tillsätter honung(+ vatten) när tvålmassan blir tjockna, alltså "light trace", inte in i oljan. Jag tror att de flesta "option" tillsatts när tvålmassan börjar tjockna för att undvika kemiska reaktionen med NaOH så mycket som möjligt. I förtjocknings fas har redan starka alkali från NaOH bindas med syran på så sätt verkar de option, tex honung, aloe, etc väl i tvålen.
Men däremot bivax smälter tillsammans med sk "hard oils", tex kokosfett, palmfett osv, och behåller tvålmassan något varmt när de blandas för att undvika falska "trace(förtjockning)".
Det gäller "bränt" doft, vet jag faktiskt inte varför. Som sagt, har mina honung tvålar något söt arom. Det kan beror på vilka blommor bina har samlat??? fast ekologiskt.
Reply With Quote
Gammal 2009-09-07
Hiro Hiro är offline
Medlem

Hej, Spider!

Det gäller doft av "bränd" tror jag att den försvinner såsom mejeri produkter. När du tillsätter mjölk, grädde, yoghurt osv, blir doften ammoniak liknande men efter det att vilats ca en månad, blir doften försvagat. Jag tror att du inte blir oroligt o avvaktar lite.
Reply With Quote
Gammal 2009-09-07
SPIDER SPIDER är offline
Medlem

Den har ju lagrats i ca 3 månader redan..:/

Jag har förut gjort försök med mjölktvål, det blev också alldeles bränd lukt, den lagrade jag i kanske ett halvår innan jag 'gav upp' och slängde den.
Jag misstänker att jag har tillsatt honungen i fel fas.. kanske skulle tillsatt den i allra sista läget.
Reply With Quote
Gammal 2009-09-08
Hiro Hiro är offline
Medlem

Oj, det var helt otroligt att lukta tvålarna fortforande bränt efter 3 månaders lagring. Kanske din tvålmassan var för varmt, när du blandar honung?
Jag brukar blanda honung i tvålmassan när den börjar tjockna. Däremot tillsätter jag mjölk, yoghurt mm i tvålmassan ca 5 minuter efter det att oljorblandning o NaOH blandas.
När det gäller mjölktvål, stiger dess temperaturm, när mjölken tillsätts in i tvålmassan. Det var därför mjölken borde vara kallt.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-16
amonik amonik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-03-28
När man har honung eller annat sockrigt i blir tvålmassan lätt väldigt varm. Man får se till att röra ihop det vid ganska låg temperatur och inte ställa den varmt utan bara täcka över den lite för att få geléfas (om man vill ha det).
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:10.