Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-05-05
kajsabe kajsabe är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-02-18
Plats: Hägersten
Produkter för djur

Hej!

Att hudvårdsprodukter tänkta för människor ska registreras hos Läkemedelsverket har jag förstått (om man vill sälja dem). Men produkter för djur, som t ex schampo för hundar? Om jag fattat rätt så har läkemedelsverket ingenting med dessa att göra, det har däremot jordbruksverket. På jordbruksverkets hemsida hittar jag ingen som helst info om att produkterna måste registreras hos dem. Behövs det inte? Någon som vet och kan hjälpa mig att reda ut begreppen?

Hälsningar
Kajsa
Reply With Quote
Gammal 2004-05-18
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Hej!
Jag tror att det är kemikalieinspektionen som man får vända sig till. Dom är i alla fall tillsynsmyndighet för "Frågor enligt 14 kap. miljöbalken som rör tillverkning, införsel, utförsel eller annat utsläppande på marknaden av kemiska produkter, varor som innehåller eller har behandlats med en kemisk produkt samt biotekniska organismer," (Förordning 1998:900 om tillsyn enligt miljöbalken § 13)

Här är några länkar:
http://www.kemi.se/Kemi/Ingangar/Ing...registret.html
http://www.kemi.se/Kemi/Kategorier/P...ktanmalan.html

Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-06-23
Medlem

Hej!

Ett sent tack för svar och länkar! Såg att man inte behöver anmäla om man inte producerar mer än 100 kg/år och det är nog ingen risk att jag gör :-).
Reply With Quote
Gammal 2004-06-23
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Produktanmälan - Verksamhetsanmälan

Hej!
Jag tror att du ändå måste göra en verksamhetsanmälan. Så här skriver Kemi på sidan http://www.kemi.se/Kemi/Kategorier/P...032277991.html :

"Företag, som yrkesmässigt tillverkar eller till Sverige för in kemiska produkter, ska anmäla sin verksamhet till produktregistret snarast möjligt och senast när verksamheten inleds.
Detta gäller oavsett hur mycket av en anmälningspliktig produkt som företaget tillverkar eller för in till Sverige.
Anmälningsplikten bestäms av produktens statistiska tullnummer. Se lista nedan."

Fast dina kemikalier finns kanske inte på listan?
Mvh/Milou
Reply With Quote
Gammal 2004-06-23
Medlem

Hm hm hm

Hej igen!

Jag tolkar det som att man måste anmäla om man importerar eller tillverkar nån av alla dessa produkter på listan. Kan det vara så? *funderar* OM man nu gör något av redan tillverkade och importerade produkter borde det väl vara helt OK? Förutsatt att jag fattat det rätt alltså (helt klart möjligt att jag INTE alls fattat någonting *skratt*).

Tackar för svaret!

Hälsningar
Kajsa
Reply With Quote
Gammal 2004-06-24
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Jag skulle tro att om du "gör något" av en redan tillverkad eller importerad produkt så är risken stor att det räknas som tillverkning = anmälningsplikt.
Den mesta tillverkningen består nog av olika åtgärder med redan tillverkade produkter gissar jag, det är nog få som börjar från scratch med att utvinna saker ur naturen.
Så här står det dessutom i förordning (1998:941) om kemiska produkter och biotekniska
organismer:
Inledande bestämmelser
1 § Med tillverkare avses i denna förordning också den som för vidare överlåtelse i eget namn förpackar, packar om eller
ändrar namn på en kemisk produkt eller bioteknisk organism utan att ha fört in till Sverige, tillverkat eller framställt produkten
eller organismen.

Mvh/Milou
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:58.