Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-11-15
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30
Mjölktvål

Har gjort en omgång getmjölkstvål som förvisso blev jätteskön att tvätta sig med och såg snygg ut, men några av dem blev ganska mörka. Mjölken får ju ej överstiga 60grader men när själva förtvålningsprocessen pågår så utvecklas det ju värme. Vanlig tvål ska ju lindas in i handukar för att hålla sig varm så länge som möjligt. Jag lindade in ett tvålblock med mjölktvål också. således var den ganska varm. En liten del hällde jag i små tvålformar och de blev ju inte alls lika varma och därmed ljusare. Vilket är rätt eller fel? Blir förtvålningsprocessen verkligen lika bra om inte värme får utvecklas? Ska göra en ny sats imorgon tänkte jag.
Reply With Quote
Gammal 2011-11-17
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Svar: Mjölktvål

Risken med att linda in mjölktvål för bra är att det överhettas och separation sker (endel kanske inte isolerar sin mjölktvål pga detta), så man måste vara försiktig med hur mkt man isolerar den. Sen är det bra om gel-fasen får gå ända ut till kanten på tvålen. Tvålen ser lite finare ut då, men blir inte sämre om den inte skulle göra det.
Jag har själv ingen erfarenhet av att göra tvål på riktig mjölk. Men jag vet att mjölktvålar brukar kunna bli ganska mörka, de som blev ljusa lär nog mörkna dom också.
Gammal 2011-11-20
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30

Gjorde en omgång getmjölkstvål till och nu tog jag bort handukarna efter ett par timmar men kommer nog att låta dem ligga kvar som första gången vid fortsatt mjölktvålstillverkning. Blev nästan snyggare när de var åt de bruna hållet och jag tror de blir hårdare också.Nu blev de gula i färgen. Gjorde i pyttesmå ängelformar också som fortfarande är mjuka. Känns som getmjölkstvålen behöver vara block för att få bra hårdhet.
Tack för svar Cissi, men hur vet jag om gelfasen går ända ut i kanten på tvålen?
Reply With Quote
Gammal 2011-12-17
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås

Om gelfasen inte går ända ut till kanten kan den bli lite ljusare än resten av tvålen. Tvålen går fortfarande att använda om kanterna är ljusare av denna anledning.

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:00.