Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-10-17
anasuya anasuya är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-11
Sodium Stearate- varför?

Hej alla tvålentusiaster!

Jag är glad nybörjare som gärna vill göra tvål i likhet med Lushs. Jag har prövat några gånger med gott resultat. När jag tittar på Lushs innehållsförteckning så innehåller deras tvålar sodium stearate. Är det någon som vet varför och hur det används? Och, om det är en önskvärd ingrediens, var man kan köpa det?

Lush har så "smarriga" tvålar med juice innehåll. När jag själv försökt göra tvål med juice (minskad vätska i vatten/lut fasen och tillsatt juicen efter "trace") så har tvålarna tagit så grymt lång tid på sig att mogna och inte varit så hårda. Kan sodium stearate (förtvålad stearinsyra, som jag förstått det) vara ett tillsatsämne som ökar hårdheten i tvålen och snabbar på mognadsprocessen?

Någon som prövat det, eller använder något annat istället för att öka hårdheten?

Receptet som jag utgått är:
385 g oliv, 140 g raps, 175 g kokosfett
266 g vatten
96,5 g lut
med 5 % överfettning och 5 ml lavendelolja i denna sats.

Tacksam för alla tips!

Allt gott,
Maria
Reply With Quote
Gammal 2011-10-19
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Sodium Stearate- varför?

Natriumstearat är mycket riktigt förtvålad stearinsyra. Vanligt fett består av en molekyl glycerol och tre molekyler fettsyror; stearinsyra är en sådan fettsyra. De har helt enkelt satt i en viss mängd stearinsyra i sitt fett när de gjort tvålen, för att få tvålen hårdare.
Reply With Quote
Gammal 2011-10-19
anasuya anasuya är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-11
Svar: Sodium Stearate- varför?

Tack Vaxet! Att jag inte räknade ut det själv ... Då vet jag! Min olivoljetvål brukar bli lite mjuk (och därmed odryg) så det kanske är en bra idé. Vad brukar ni andra göra för att tvålen ska bli hård? (Palmolja vill jag inte använda).
Allt gott! Maria
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:07.