![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Samlat ihop några aloeveragelé recept
Aloeveragelé med Xanthangum 100 ml Aloejuice 1 gram Xanthangum 10 droppar paraben Värm juicen till 35-40 grader. Vispa ner xanthangum och paraben med Cellulosa 100 ml Aloejucie 2 gram Cellulosa 10 droppar paraben Värm aloejucien till 40 grader. Var noga så den inte blir varmare. Vispa ner cellulosa och paraben Använd elvisp eller stavmixer 20-30 sek. Vispa då och då tills den är tjock. Det tar 1-2 timmar innan den får en tjock konsistens. Från Koncentrat 90 ml destillerat vatten 9 ml aloe vera koncentrat 1:10 1 g xanthangum 10 droppar paraben Värm dest.vatten till 35-40 grader. Vispa ner aloe vera koncentrat 1:10, paraben och Xanthangum
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2007-04-23 klockan 01:03. Orsak: stavfel |
|
|||
|
|||
Går den här att ha som en svalkande ögongelé också?
|
|
||||
|
||||
Ja.
Jag använder ofta aloegel som ögongelé. Ibland blandar jag ner lite av min ansiktsolja. Ett enkelt sätt att få en bra ögongelé-kräm
|
|||
|
|||
Blir lite perplex...Det ingår juh inga fuktbindare!
|
|
|||
|
|||
Tack för info om de olika varianterna på gel! Du är en pärla Morticia.
![]() Om jag vill ha lite "bra-runt-ögon-oljor" i hur går jag till väga då och hur mycket kan man ha i utan att det skär sig? ![]() |
|
||||
|
||||
Citera:
19 ml aloe gel och 1 ml olja
|
|||
|
|||
Ok, jättebra!
Ska testa lite. ![]() Tack! |
|
|||
|
|||
Den här frågan kanske har ett självklart svar men...
kan den här egengjorda gelen användas i recept där det ingår aloegel? |
|
||||
|
||||
Citera:
Fördelen med egengjord är att man kan styra hur tjock/fast man vill ha den. Så ska man ha den i en lotion kan man ha en lite tunnare gelé och i en kräm en fastare gelé
|
|||
|
|||
Hur lång är hållbarheten på aloe vera gelen med 10 droppar parabener? Läste ett annat recept på Crearome som liknar det översta och där var det 3 droppar parabener. Men jag hittar ingenstans hur länge det håller...
Vet du förresten om man kan använda aloe vera pulver istället? Skulle vilja slippa natriumbensoatet och pulvret är väl fritt från konserveringsmedel? Då blir det ju bara parabenerna i så fall (inte så förtjust i dem heller, men jag antar att det inte finns någt alternativ?) Såg att inlägget var gammalt, hoppas du är kvar fortfarande! |
|
||||
|
||||
Citera:
Jo man kan använda pulver. Lös i 40 grad. vatten och sen ner med paraben. Det jag gjorde med koncentrat (gjorde 500 ml) och det var fräscht tills det tog slut 8 månader senare.
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2009-08-12 klockan 00:31. |
|
|||
|
|||
Tack så mycket för svaret, Morticia!
Du är en riktig tillgång till detta forum! Många av inläggen i forumet som jag har funnit intressanta är skrivna av dig :-) |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningssätt | |
|
|