Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-06
Melissa Melissa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-01
Plats: Stockholm
Thumbs up

Hej!

Jag fick mina grejer från tikei.se igår (snabb leverans !!) och var såklart tvungen att prova direkt .

Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet! Och det var inte så svårt. Jag hade en gammal kaffekvarn hemma som jag brukade använda att mala linfrön i så jag "offrade" den. Jag följde receptet på sidan och det visade sig att den varma blandningen var en "perfect match" för mig. Min hy går lite åt det gula hållet så jag misstänkte att den skulle vara mest rätt.

Den blev lite mer matt än vad jag upplever att I.D är, men det är faktiskt en fördel tycker jag. I.D kan kännas lite väl blank ibland.
Jag gjorde även Mineral Veil eftersom det ju var enkelt att göra när foundationblandningen väl var klar.

Får se om den klarar "hela-dagen-på-jobbet-testet idag och om den fortfarande känns fräsch i eftermiddag.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-06
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Spännande!
Jag ser fram emot rapporten!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-07
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av mysan
Spännande!
Jag ser fram emot rapporten!
Nu har jag använt min nya foundation i två dagar och jag kan inte säga annat än att jag älskar den!

Den sitter fint hela dagen och jag behöver inte ens bättra på med Mineral Veil som jag brukar få göra med I.D. Kanske för att den är lite mattare än I.D? Annars brukar jag få blanka partier i ansiktet under dagen men nu har det hållt sig fint.

Jag är helt klart nöjd! Jag kommer att fortsätta att göra min egen foundation! Det blir otroligt mycket billigare!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-07
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Intressant...

Om man redan har endel ingredienser från Crearome, funkar det att använda dom (zinkoxid, titandioxid o pigment) + de extra grejjer som "sericite mica" och "superfint silkesprotein" från tikei.se? Eller måste det också vara mikroniserad titandioxid o zinkoxid?
Gammal 2007-03-07
tvålmakaren

jag har läst om mineral make up i nåt år på amerikanska siter och tänkt att det låter giftigt och inte bra.

Och så läser jag här att det tydligen är bättre än andra puder osv!
Såg att priserna är jättehöga i affärerna.
Och det bästa av allt, jag har nästan alla grejor hemma!
Vad roligt! Nu ska jag göra foundation och veil och rouge och ögonskugga.....

tvålmakaren
Reply With Quote
Gammal 2007-03-08
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Cissi
Intressant...

Om man redan har endel ingredienser från Crearome, funkar det att använda dom (zinkoxid, titandioxid o pigment) + de extra grejjer som "sericite mica" och "superfint silkesprotein" från tikei.se? Eller måste det också vara mikroniserad titandioxid o zinkoxid?
Där är skillnad på den zinkoxid och titandioxid de har på Crearome. Jag hade lite av det hemma och jämförde. Den är lite mer grovkornig. Inte så mycket dock. Men jag vet inte om det är så att om man kör det i en kaffekvarn att det kanske blir samma ändå? Jag hade så lite av Crearomes att jag aldrig testade.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-08
mysan mysan är offline
Medlem

Jag har läst lite på nätet och sett att vissa menar att det är svårt att lära sig applicera mineralmakeupen så att det blir snyggt? Några kommentarer på det?
Är nog väldigt sugen på att testa, även om jag inte sminkar mig särskilt mycket/ofta.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-08
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av mysan
Jag har läst lite på nätet och sett att vissa menar att det är svårt att lära sig applicera mineralmakeupen så att det blir snyggt? Några kommentarer på det?
Är nog väldigt sugen på att testa, även om jag inte sminkar mig särskilt mycket/ofta.
Nä, jag tycker inte att det är speciellt svårt!
Om du går in på http://shop.hudoteket.se/ och sen till Makeup och sen till I.D och sen till Använda I.D makeup så står det lite om hur man gör.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
Guldfisk Guldfisk är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-07
Hejsan!
Detta lät ju otroligt spännande!
Jag använder everydayminerals mineralsmink och tycker det är underbart. Har hört av många polare att det kliar av I.D och det beror ju på att de har bismuth (eller hur det nu stavas) som är typ som små kristaller som kan irritera och klia. Everyday har inget sånt i sity smink.
Vore ju asbra om man kunde tillverka själv!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
mysan mysan är offline
Medlem

Jag har också läst i olika forum att många fått hudirritationer av mineralsmink som innehåller bismuth oxychloride (vismutoxiklorid på svenska).
Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska satsa på Tikeis startpaket för mineralmakeup eller inte. Lite dyrt är det, men jag antar att det bara är en bråkdel av vad skulle betala för det i handeln.
Om det är flera som testat att laga själv så posta ett inlägg, skulle vara kul att höra om alla lyckats och är supernöjda, eller inte...
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Jag undrar om borsten som man kan köpa Tikei är någe bra. Någon som har provat. Funderar på att köpa men känner mig lite snål. Skulle nog behöva det större kitet men priset på lilla kitet känns mer plånboksvänlig.

Jag frågade henne som hade företaget om det gick att använda Crearomes titandioxid o zinkoxid, hon sa att slutresultatet var ok med dessa men det skulle bli bättre med de mikroniserade varianterna.
Gammal 2007-03-14
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej Cissi,

jag köpte min buffborste för 2 år sedan på hudoteket för ca 300 kr. Den som finns på Tikei verkar vara en likadan borste som är gjord av gethår. Den är bara ett måste om man har mineralmakeup.

Sminket ska buffas/arbetas in o då e den bra. Den ska tvättas nån gång per vecka o då kan du använda ditt eget schampo till det. Torkas plant. Sen är det ett bra pris oxå.

Hälsningar
Gammal 2007-03-14
Medlem

Hej!

Jag fick med borsten när jag köpte mitt startpaket och den är likvärdig I.D's. Den har inte tappat några strån så den är av bra kvalité.

/Melissa
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Nu har jag själv suttit o gjort både foundation o veilen. Blev bra, men jag undrar en sak. Är det verkligen nödvändigt att använda veilen? Upplevde att det blev lite för ljust med den ovanpå foundationen. Tyckte att det såg bra ut innan jag hade på det, men det kanske inte blir så speciellt hållbart i längden utan veilen.
Gammal 2007-03-20
Medlem

Jag brukar inte heller använda den alltid. Mest som en touch-up under dagen de dagar det behövs. Foundationen man gör själv blir ju inte alls lika glansig som I.D så veilen behövs inte på samma sätt.
Jag upplever inte att det är mindre hållbart utan veilen faktiskt. Ofta håller det hela dagen ändå.
Kul att det är fler som har provat! Visst var det kul?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:00.