Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Lagforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-09-06
Rashimon Rashimon är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-21
Förskottsbetalning

Jag har stött på en del webbutiker som säljer oljor och annat mot förskottsbetalning, tycker inte det verkar seriöst.
Synpunkter?
Rashimon
Reply With Quote
Gammal 2004-09-23
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Jag skulle då inte handla från dem som kräver förskottsbetalning. Man har ju hört om (nät)företag som rippat folk på pengar på det här sättet.
cissi
Reply With Quote
Gammal 2004-10-20
eva p eva p är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-06-03
Det finns företag som blir blåsta på pengar också, som skickar med faktura till kunder.
Vill företaget ha en garanti kan man ju vanligtvis handla med postförskott. Ingen risk för någon, bara en merkostnad för kunden.
Reply With Quote
Gammal 2004-10-28
Annchapanncha Annchapanncha är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-27
Hejsan.
Jag harhandlat MYCKET på nätet via förskottsinbetalning, och det har aldrig hänt att jag har blivit lurad. Man skall ju kolla att domär momsreggande osv. Då borde dom vara seriösa....tycker man.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-03
Asiankitten Asiankitten är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-06-12
Plats: Stockholm
Seriousitet har inget med det att göra tycker jag. Men det kan handla om att de blivit "blåsta" på pengarna förut eller att folk "nöjesbeställer" utan att vilja ha något och inte hämtar ut paketen. Eller ett sätt att göra det enklare för ett litet företag med lite tid och få anställda. Men vad vet jag...
Reply With Quote
Gammal 2005-07-08
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Jag har bara handlat mot förskottsinbeltalning på Skandinavian Hälsokost. För ca ett år sedan, då tog det ganska lång tid innan varorna jag hade beställt, och betalat för kom. Men de svarade i alla på mail och i tel när jag ringde dem.

Nu väntar jag på en omgång varar som jag beställde och betalade den 18 april. Och de svara inte på mail, har skickat flera, eller i tel så jag vet inte alls varför det dröjer så länge. Dåligt tycker jag. Jag vet ju ännu inte om jag är helt blåst eller om de "bara" är försenade. Är det någon annan som har erfarenhet av dem?
http://www.boutiqen.com/

Vet någon man kan/ska polisanmäla, för det är ju stöld, tycker jag?

Jeanette

Senast redigerat av hovaprest : 2005-07-08 klockan 15:44.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-14
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Hej!
Jag tycker att du först skall kontakta din lokala konsumentrådgivning (om det finns nägon där du bor) och därefter om det inte hjälper gå vidare med en polisanmälan.

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-07-14
Hedersmedlem

Tack för rådet, men tyvärr så har vi ingen konsumentrådgivare i vår kommun, och man får inte kontakta någon annan kommun, jag gjorde det en gång och den personen blev jättearg för att jag ringde dit.

Jag fick ett mail för några dagar sedan från firman, som sa att de hade skickat mig varorna i ett brev, (säkert ganska stort) men de talade inte om när de skickade det och trots att jag har skrivit till dem två gånger till efter det så har jag inte fått något mer svar. Jag har dock kollat med vårt postutlämningsställe om det har kommit ett brev där till mig (de har ju brev som är så stora att posten inte delar ut dem, för av hämtning där) men de hade inte något.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-15
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Dålig stil av konsumentvägledaren att bli jättearg tycker jag. Jag har själv jobbat som konsumentrådgivare på Konsument Göteborg och vägrat besvara frågor från boende i andra kommuner, men arg blev jag inte.
Nåväl, jag tycker att du skall kontakta företaget igen och häva din beställning. Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59 ) 2 kapitlet 17 paragrafen ger dig denna möjlighet:
"Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten
och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen
fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde
sin beställning.
Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och detta inte beror
på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida, har
konsumenten rätt att häva distansavtalet. Näringsidkaren skall informera
konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala
tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast och senast
inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande
om att avtalet hävts."

Får du inga pengar inom den tid som sägs ovan kan det vara dags för en polisanmälan eller en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (och en anmälan till Konsumentverket).

Det är företaget som skall bevisa att varorna sänts om det blir snack om den saken.

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-07-17
Hedersmedlem

Jättetack för ditt svar. Nu vet jag hur jag ska göra. Jag tänkte jag skulle försöka någon dag till att få tag i dem sedan går jag vidare.

Jeanette
Reply With Quote
Gammal 2005-07-19
Rashimon Rashimon är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-21
Hej!
Det verkar som om det kan bli problem med förskottsbetalning och det var det jag var rädd för, hoppas det löser sig!
Rashimon
Reply With Quote
Gammal 2005-07-22
Hedersmedlem

Hej, jag skrev två mail till firman, men som en order istället för till deras kundtjänst. Efter att jag hade hotat med att anmäla dem till Konsumentverket och att gå vidare, så tog det bara någon timme innan jag fick svar. Idag fick jag ett brev med några av grejerna som jag hade beställt, och betalat för. Resten har de lovat skall komma i början av nästa vecka.
Reply With Quote
Gammal 2005-07-23
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Hej!
Tråkigt när man måste hota för att få sina saker
Bra om du får dom i alla fall, men jag tänker hålla mig borta från Skandinavian Hälsokost.
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-08-16
Hedersmedlem

Hej igen. Nu har jag väntat i flera veckor på att få resten av min beställning. Jag har dessutom vid tre tillfällen begärt att de skall skicka mig varorna genast, eller annars skicka mig pengarna tillbaka, men de har inte ens svarat på ett enda mail. Tyvärr handlar det om en summa som ligger under 500 kr så Allmäna Reklamationsnämnden tar inte upp det.

Var vänliga och sprid till era vänner och bekanta att de absolut inte bör handla med denna firma = Scandinavian Hälsokost, om de inte vill se sina pengar bara flyga bort.
Reply With Quote
Gammal 2005-09-11
ellinor ellinor är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-09-11
Jag har beställt mot förskottsbetalning från Biologica och de levererade 2 dagar efter jag hade betalat. Deras service har jag inget att klaga på, men jag läste igenom informationen på deras hemsida och där finns till och med karta till deras butik. Jag fick också information via E-post att min betalning var registrerad och när varorna skulle komma.
Ellinor
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:19.