Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-04-21
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
krossa panodil i smärtstillande gel?

Någon som vet om man kan mala ner och ha i panodil i gel, så det blir typ som de smärtstillande gelen på apoteket?
Reply With Quote
Gammal 2006-04-22
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hade jag varit som du hade jag ístället tagit eteriska oljor i gelet. Jag har gjort så, men inte i gel utan i salva. Mycket effektiv. Jag har jämfört med Voltaren gel. Salvan är mer kletig. Har samma smärtlindrande effekt, men effekten av salvan stannar i många timmar mer än Voltaren. Just när jag hade akut inflammation i en arm så kunde jag testa. Annars använder jag mest min egen salva, och så är det svårt att jämföra. Jag är ibland en egoist och vill inte lägga ut receptet här.

Jag hittade bra eteriska oljor i böckerna Aromaterapi för alla av Susanne Bilski Ullmark samt Skapa din egen naturkosmetika av Finn Andersen.

Ett tips om du inte vill leta är att att ta Oleum Baseleum. Det är en färdig oljeblandning av enbart eteriska oljor och finns på apoteket. Egentligen till för att användas vid förkylningar, men fungerar även vid smärta.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-22
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Tack hovaprest! Du är inte alls egoist så mycket information och recept du delar ut här.
Förstår att man vill ha några små hemlisar kvar =).
Jag har köpt tiger blandningen hos crearome men har ej testat ordentligt så jag vet resultat.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-25
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Oh, vad intressant! Kan man också andas in eteriska oljor för att bli av med tex huvudvärk? Hur går man då tillväga?
Reply With Quote
Gammal 2006-04-25
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Du kan andas in många olika eteriska oljor, för att lindra många olika åkommor. Läs mer om detta i Aromaterapi för alla av Susanne Bilski Ullmark, samt Aromaterapi, eteriska oljor för välbefinnande del 1 och 2 av Anna Salvesen och Finn Andersen.

Jag har ibland migrän, då brukar jag ta ca 7-8 dr mejramolja + 3-4 dr lavendelolja och 2 dr rosmarin (jag sitter oftast i ett ganska stort rum) i en aromalampa. Jag köpte min lampa i en sådan där billighets-prylaffär för ca 20 kr. Man behöver inte kosta på flera hundra kronor för att få en bra aromalampa, effekten sitter inte i priset.

Bra oljor för migrän är ingefära, lavendel, mejram, pepparmynta, ros, rosmarin och mejram. Javisst pepparmynta är mycket bra att ha i också, det lindrar illamåendet. När min dotter var magsjuk så var det pepparmyntan som "räddade" henne. Men den hade den bieffekten att hon blev så pigg, att hon inte kunde sova på en hel natt.

Det finns fler eteriska oljor som kan vara bra vid sk vanlig huvudvärk beroende på orsak till denna.

När jag är förkyld använder jag ofta eukalyptus och pepparmynta. Men även här finns flera andra att variera med. Ex Oleum Basseleum. Med den följer en bruksanvisning, men det är lika effektivt med aromalampa om inte mer, än några av deras förslag.

Tänk dock på att dessa oljor även kan ha icke önskvärda effekter. Några sänker blodtrycket, andra höjer det. Du kan bli så dåsig att du kanske inte ska sätta dig och köra bil direkt efteråt, eller inte kan sova på hela natten, etc. Jag använder ALDRIG aromalampan om mina mest allergiska ungdomar är hemma.

Jag häller i vatten i aromalampan. Sätter ett tänt värmeljus under. Sedan droppar jag i de eteriska oljorna. Tänk på att lampan blir väldigt oljig, och behöver diskas då och då. Speciellt viktigt om du använder den till olika saker. Den är även trevlig att använda för andra ändamål. Om du letar lite på de olika eteriska oljorna så hittar du olika användningsområden.

Förrutom att du kan läsa mer här på Shenet och de böcker jag nämnt ovan, så kan du se en del här: http://www.aromacreative.se/
Reply With Quote
Gammal 2006-04-26
JPL JPL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-07
Plats: Viken utanför Helsingborg
Tackar här också! Jag har funderat ett tag på alternativ till vanliga huvudvärkstabletter och har inte haft några bra erfarenheter av tex homopatiska medel. Inte för att jag har värk ofta, tack och lov, men när jag har det vore det bra med ett "nyttigt" alternativ. Testar väl färdig blandningen, det verkar enklast.

Maken kan nog ha nytta av illamåendetipsen också!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:09.