Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2013-02-05
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
behöver skyddande salva efter kortisonanvändning

Hej

Jag har problem med eksem som tittar fram då och då. Eftersom jag är en tjej som helt vill använda så mkt naturligt som möjligt så köper och testar jag det mesta (oljor osv) för att eksemen ska gå bort på ett "naturligt" sätt. Detta fungerar tyvärr inte, utan efter månader får jag panik och tar till med kortisonkrämen...som endast fungerar för ett litet tag...sen är eksemen tillbaks igen. puh!

Nu har jag precis börjat med kortison (emovat), på händerna, brösvårtorna/vårgården och armvecken. Jag behöver nu ngt som jag kan smörja med efter jag min kortisonkur är över. Jag vill ju helst hålla mig till naturliga saker, så har ni bra ideer på ting som har en skyddande och mjukgörande effekt så vore det toppen. (Jag har oerhört känslig hud och reagerar på kemikalier osv så det behöver vara ngt skyddande).

Vet ni ngt som kan förebygga eksem så tar jag gärna emot tips om det med.

tackar!
Reply With Quote
Gammal 2013-02-08
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: behöver skyddande salva efter kortisonanvändning

Jag börjar med frågor.
Vad är det för sorts eksem? Vilka naturliga preparat/oljor/fetter har du provat?

Jag har ett par salvor som fungerar ok på vissa kliande, torra eksem. Den ena med vispat sheasmör och kokosfett ca (60/40) (båda oraffinerade förstås). Fungerar ganska bra på psoriasis och "stresseksem". Man behöver inte vispa dem men de behöver smältas och röras ihop i alla fall. Temperatur under +50C eftersom en del verksamma ämnen fort försvinner i högre temperaturer. Kokosfett är virushämmande (vissa eksem är orsakade av virus).

Den andra är med Ringblomsolja (utdrag i sesamolja), lanolin, tamanuolja, sheasmör, kokumsmör, kakaosmör. Den är riktigt bra.
Reply With Quote
Gammal 2013-06-13
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: behöver skyddande salva efter kortisonanvändning

A och O med kortison är att inte sluta tvärt utan trappa ner det. Typ så här
https://nllplus.se/upload/IB/pv/berv...son%202009.pdf
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:14.