Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-09-01
vanna vanna är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-09-01
tips på lyckade hudvårdsrutiner?

hej!
har surfat runt och läst här på shenet ett tag nu men aldrig skrivit i forumet, men nu är det dags!

skulle behöva lite tips! slutade med min kemikaliespäckade ansiktskräm och tvätt från apoteket för ungefär 1,5 månad sen eftersom jag ville ha lite bättre koll på vad jag smörjer in mig med, har sedan dess gått över från att tvätta ansiktet 2 gr om dagen till att bara tvätta på kvällen samt testat att i perioder tvätta med ricin+solros-olja, solros+olivolja eller enbart honung. testade ocm några gånger också men min hud verkade inte gilla ångningen och blev helt röd. just nu är jag mest inne på solros+olivolja, brukar ta ganska mycket olja och massera in och sedan torka bort med bomull. efteråt har jag använt utspädd äppelcidervinäger som ansiktsvatten och smörjt med jojobaolja. har lite småkänslig hy som kan bli lite torr och har inte haft några större problem med akne tidigare. men sedan jag gick över till naturlig hudvård har jag fått en del acne på kinderna, det skulle kunna vara kosmetikaakne men jag är inte riktigt säker, det ska väl vara typ som små knottror? vad tror ni det beror på? tvätten eller jojobaoljan?

ni som använder olja som rengöring och inte kör ocm, hur gör ni? torkar ni bara bort den överflödiga oljan+smuts och låter resten vara kvar? eller sköljer ni bort allt ordentligt och återfuktar efteråt med något annat?
och vilka oljor är era favoriter? har beställt tistelolja och vetegroddolja som ska bli intressant att testa...

tycker att huden i övrigt känns och ser mycket friskare och finare ut än den gjorde innan jag började med det här så att ge upp skulle kännas jättetråkigt

mycket tacksam för tips!
Reply With Quote
Gammal 2010-09-01
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Svar: tips på lyckade hudvårdsrutiner?

Använder du concealer eller annat?
Jag nyttjar få saker i ansiktet och tvättar mitt ansikte med vatten, nån gång per dag...när huden känns torr matar jag den med lite sesamolja med någon droppe ros...jag har haft stora problem med finnar/acne, kanske är det åldern som gjort att de dragit sig tillbaka, men min erfarenhet från de gångna åren säger: använd så lite preparat som möjligt och ät sunt.
Tråkigt...nej. Egentligen inte!
Gammal 2010-09-02
vanna vanna är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-09-01

Citera:
Ursprungligen postat av Administratör Visa inlägg
Använder du concealer eller annat?
Jag nyttjar få saker i ansiktet och tvättar mitt ansikte med vatten, nån gång per dag...när huden känns torr matar jag den med lite sesamolja med någon droppe ros...jag har haft stora problem med finnar/acne, kanske är det åldern som gjort att de dragit sig tillbaka, men min erfarenhet från de gångna åren säger: använd så lite preparat som möjligt och ät sunt.
Tråkigt...nej. Egentligen inte!

tack för svar! Använder bara mineralsmink(id), typ dagligen, i alla fall när jag har finnar som nu, annars inget alls. Tycker inte heller det är tråkigt med "enkel" hudvård, vore ju fantastiskt skönt att slippa tänka på det där alls tycker jag, även om det just nu känns ganska skoj att lära sig en massa om olika oljor och sånt. Mitt mål är också att kunna tvätta bara med vatten, kanske är det jag ska testa härnäst faktiskt. Torkar du rent med handduk eller sköljer du bara ansiktet? jag är 24 förresten
Reply With Quote
Gammal 2010-09-02
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13

Jag torkar med handduk. Oftast.
Gammal 2010-09-02
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv

Hej
Oavsett om jag använder olja, rengöringsmjölk eller något annat vill jag alltid skölja av ansiktet med varmt vatten efteråt. Kanske fånigt men det känns inte som om jag tvättat mig annars. Men efter det så torkar jag mig inte alls utan tar istället på rejält med ansiktsvatten så att ansiktet är rejält vått. Därefter smörjer jag in mig med några droppar olja. Efter några minuter har all fukt och olja trängt in i huden och den är len, torr och ren. Oljan binder fukten i huden. Jag har en ganska fet hud och detta tycker jag fungerar bättre än med en kräm som har fukt, olja och emulgeringsmedel och eventuella konsistensgivare.
Mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 01:47.