Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-06-27
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
svullna röda, kliande ögonlock

Hej!

Jag har lättare atopiskt eksem och sedan jag var barn har jar haft problem med ögonlocken. Det reagerar mot allt smink som jag sätter på, även bara lite mineralpuder. Oparfymerade hudkrämer går bra men allt annat tycker ögonlocken illa om. Det kanske låter lätt att bara skippa smink men det e verkligen inget roligt val att aldrig kunna sminka sig som 20årig tjej. Jag kan sminka mig lite lätt men då får jag betala dagen efter, klåda i och runt ögonen, svullna och röda ögonlock. Att ta bort sminket gillar mina ögon inte alls, även när jag bara tar bort med en naturlig olja, tror det är trycket av mina händer som också irreterar. Finns det något jag kan testa som kan göra så det blir tåligare och bättre?
Jag är egentligen inte allergisk mot ngt utom typ pälsdjur som jag aldrig komme ri kontakt med. Har hjort både kontakteksemstester också.
Huden är antagligen bara så fruktansvärt känslig runt ögonen, allergidroppar hjälper bara tillfälligt.

Tacksam för alla råd

God natt =)
Reply With Quote
Gammal 2010-07-17
isolement isolement är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-06-21
Plats: Malmö
Hej!
Jag har också atopiskt eksem och när mina ögonlock är irriterade brukar jag ta bommullsrondeller i starkt kamommillte som fått svalna/ev stått en stund i kyl med lock på att lägga på ögonen en stund. Personligen tycker jag att det lugnar och minskar irritation och svullnad.

Om det är så att kontakteksemstestet (sånt stort på ryggen gissar jag. gud vad jobbigt det är) visar någon allergi mot kosmetika skulle jag om jag var du undvika det helt. Ögonlocken blir ju finare i längden om man låter bli att ha på grejjer som de inte trivs med. Jag råkade tatuera mig under tiden jag gjorde testet och det visade sig att jag är hyperallergisk mot tatueringsfärg. OOPS! Allt som oftast får jag allergiska reaktioner tack vare det. Fåfängan orsakar ofta mer skada än hjälp. :P

Annars kan man ju tex ta rödbetssaft på kinderna och läpparna. Något som ger svart eller annan färg för eyeliner eller ögonskugga känner jag tyvärr inte till.. Men kolla upp vad det finns för växtfärger och ta dem enbart eller blanda i lite ögonkräm/aloeveragel.
Om jag känner att jag absolut vill sminka mig så tar jag receptbelagda allergitabletter dagen innan, samma dag och dagen efter att jag använt smink som jag reagerar på.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-19
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
Hej!

Det var smarta tips tack =) jag visar ju inget på kontaktallergi testet så det är helt enkelt i ansiktet och framförallt runt ögonen jag är extremt känslig bara. tror du man kan våga sig på en kosmetisk tatuering? lägga en sådan eyeliner hade ju vart jättebra om man inte kan ha smink. men tänk om man reagerar på det =o då ere väll kört?!

trevlig kväll!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:59.