Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-05-29
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
något irriterat i huden på käken

Hej!

Jag har atopiskt eksem, har sällan tydliga eksem men kämpar ständigt med superkänslig och lättirriterad hud. Jag har under de senaste åren fått en litet skumt område på vänstersidan käken/nedre delen av kinden. Det är typ 2 cm område som är ganska runt men lite utflyande i formen. Det synd inget på den yttre huden som knottror, torrhet etc och ibland syns det knappt något alls, men oftast är det irriterat och rödsprängt och känsligt för beröring. Typ smink, hår som ligger vid, ibland kan lite mat utlösa det tror jag (typ färgämnen i godis), lukter osv. Ibland har jag ingen aning vad som utlöst det.

Det känns jätteskumt, typ obehagligt stramande när det blossar upp. Jag har verkligen ingen aning om vad detta är, har ni?? Har ni tips på något jag kan testa? Jag tycker att Aloe vera gel verkar lugnande, men även vanliga hudkrämer utan några "konstigheter" i får det att blossa upp. Funderar på om det typ är nervändar eller något, blodkärl? Jag har verkligen ingen aning

Tacksam för svar!

M.V.H.

Minikakan
Reply With Quote
Gammal 2010-05-29
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Har du provat med ringblomssalva?
/mvh mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-05-29
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
nej det har jag inte ska kanske testa det då, får man fråga hur du tänkte gällande det?

Tack för svaret =)
Reply With Quote
Gammal 2010-05-29
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Läker det mesta. Tåls av de flesta. Enkel att göra.
Och innan man ger sig på mer avancerade lösningar så kan det vara värt ett försök.
Två av mina barn har torr hud och stundtals röda utslag i armveck och armhålor. De blir hjälpt av feta krämer , typ cold creme.
Ringblomssalva är ju i princip enbart fett så jag tror att det kan hjälpa.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-06-02
Filifjonkan Filifjonkan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-16
Jojobaolja

Jojobaolja är mitt heta tips! Jag vet inte om det är samma sak, men jag brukar få en "fläck" strax under ena mungipan (mot hakan) som reagerar emellanåt och min man har eksem på ögonlocket. Sedan vi började med jojoba så är huden mycket bättre.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:59.