Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-10-12
Nanna Nanna är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-09
Roaccutan

Hej!

Jag har ingen fråga men jag måste bara säga det här. : )

Det finns så många åsikter om Roaccutan och innan jag skulle påbörja min kur så läste jag allt på Internet och blev väl egentligen livrädd. Sen bestämde jag mig för oavsett hur det går för mig så ska jag lägga upp något inlägg bara för att säga hur det gick och vad som drabbade mig. När man läser på Internet så får man bara information från dem där allt gått galet för eftersom för dem där allt gått bra struntar i att skriva.
Så så här gick det. : )
Jag är 29 år och fick seriösa akneproblem när jag slutade med p-piller när jag var 27. Jag fick prova tetrasalysal (eller vad det nu hette) men det funkade inte alls. (...och såklart differin och basiron)
Iaf, i oktober 2008 påbörjade jag min roaccutan-kur. Jag åt en ganska lång kur men med en ganska låg dos. 9 månader med 20 mg/dag.
Det som hände var att istället för att tvätta mitt hår varje dag och vara fet i hyn hela tiden så fick jag lite torr hy men absolut inga problem. Jag behövde tvätta håret var fjärde dag vilket va super. Sen fick man ha lypsyl med sig. Jag använde linser under hela min kur helt utan minsta problem. Finnarna va nästan helt borta på 3 veckor och sen dess har jag inte haft en enda finne. Alkoholen slutade jag inte med och det var såklart dumt men leverproverna var alltid bra.
Ingen påverkan på vikten och mitt hår satt fast som vanligt. : )
Nu har jag varit utan roaccutan i drygt två månader och det som hänt är att jag måste tvätta håret oftare igen. Varannan till var tredje dag. Hyn har gått från lite småtorr till normal men åt det torrare hållet. Ingen finne har kommit tillbaka.
Nu vet jag ju att många får tillbaka alla problemen och den dagen den sorgen antar jag. Håller tummarna att så inte ska vara fallet.

Min poäng är iaf att den kuren var det bästa jag gjort. Biverkningarna var i min värld bara bonus. Inget fet hy och inget fett hår samtidigt som alla finnarna försvann.
…och alla som kommer dragandes med den långa biverkningslistan… läs listan för vanlig alvedon.
…och när det gäller depressioner och självmord… jag har aldrig varit så nere som när jag fick alla problemen och nu när de är borta är jag gladare än någonsin, tack vare roaccutan.

Det blir väl olika för alla men jag tror starkt på att när allt gått bra så skriver man sällan i forum m.m.
Lycka till till alla som ska påbörja en kur!
//Nanna
Reply With Quote
Gammal 2010-06-21
isolement isolement är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-06-21
Plats: Malmö
Finnar har aldrig varit något problem för mig eftersom jag har torr hud, men när jag började med minipiller (cerzaette) för ca ett halvår sedan bröt det ut. Stora kvisslor över hela ansiktet som svider och lämnar ärr.

Nu funderar jag på att sluta med tabletterna för att se om de försvinner (och om håravfallet slutar), men blir lite rädd nu. Är det så att hormonrubbningen som orsakas av Ppiller är beständig?
Tycker verkligen de borde informera bättre på gynmottagningarna isåfall.

KUL att höra att det gick bra för dig!

Senast redigerat av isolement : 2010-07-16 klockan 20:46.
Reply With Quote
Gammal 2010-06-30
Larry1977 Larry1977 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-06-30
Iställer för Roaccutan

Jag hade problem från 13-årsålder till 30 år, dvs för tre år sedan. Under dessa år testade jag allt, från receptfria läkemedel, homeopatmedicin, huskurer, kosmetologer, antibiotika i olika doser och till sist Roaccutan. Det hjälpte och under ett år var jag lyckligt fri från min besvärande acne i ansiktet. Men sen kom den tillbaka. Då hade det kommit ett nytt läkemedel som husläkaren skrev ut (Roaccutan skrivs bara av dermatologer). Krämen heter Epiduo, som jag strök på under ca två månader. Och acnen försvann gradvis. Nu har jag varit fri från acne i tre år. Det kan komma en liten finne, som alla får, men jag är supernöjd med Epiduo. Jag vill verkligen rekommendera den till alla, så ni slipper alla problem som jag haft. Gå till din husläkare idag!!!
Reply With Quote
Gammal 2010-09-13
Nanna Nanna är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-09
Svar: Roaccutan

Oj.
För det första, jag är inte inne på den här sidan så frekvent. Uppenbarligen inte de senaste månaderna iaf.
För det andra kan jag tyvärr inte svara på dina frågor. Men jag har då aldrig hört talas om att hormonrubbningar från ppiller ska vara permanenta.
Hoppas det löser sig för dig!
Reply With Quote
Gammal 2010-11-05
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Citera:
Ursprungligen postat av Nanna Visa inlägg
Det blir väl olika för alla men jag tror starkt på att när allt gått bra så skriver man sällan i forum m.m.
Det tror jag är väldigt, väldigt sant och väl värt att komma ihåg.

På läkemedels bipacksedel står det om kända biverkningar, och hur många som drabbas. Om 1% drabbas av t.ex. depression betyder det att för tre personer som skriver på nätet om hur deppiga de blev av Roaccutan, finns 297 som inte blev deppiga och som inte skrev om det. Det är förstås liten tröst för de som faktiskt får negativ påverkan på humöret. Man får försöka bedöma riskerna mot de möjliga vinsterna, helt enkelt, och avbryta behandlingen om man får för mycket biverkningar.

Bipacksedeln finns som sagt i förpackningen, men samma info finns i patient-FASS på nätet så man kan kolla innan man skaffar hem läkemedlet.
Reply With Quote
Gammal 2011-01-01
Pigan Pigan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-07-30

man behöver inte ta till så starka medel som roccutan, tetracyklin fungerar i de flesta fall och nu finns ett nytt läkemedel där själva antibiotikan har tagits bort som heter Oreccea. Åt tetracyklin i flera år men äter nu bara i perioder när jag behöver det. Nästa gång kommer jag att be att få det nya medlet. Sen ska sägas att på mig inverkan min psykiska hälsa väldigt mycket när det gäller roscean, stressad = kass hy. Lugn = fin hy. Fast jag är ju väldigt känslig i hyn och tål inte vilka skitsalvor som helst, det är ju därför jag hänger här :-)
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:45.