Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-05-04
littlelove littlelove är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-04-27
Finnexplosion :(((

Jag blir galen Har slutat använda min kemiska rengöring från Nova tto som innehöll laureth-4 som är portilltäppande. Men sen jag slutade med den har jag fått sååå mycket finnar att jag snart bryter ihop!

Jag slutade som sagt med den och började istället med att tvätta med rasullera en gång om dagen (innan träning) och därefter ha på äppelcidervinäger + 4 delar kokat vatten och tea tree olja på utslag. Ibland har jag också Håkanssons vitamin cucumber spray som jag lagt i svavel och extra tea tree olja i. Men det har bara blivit värre!

Nu har jag beställt ricinolja och tistelolja för att börja med OCM och sen ha tisteloljan som fuktkräm. Men de tar några dagar innan de kommer och jag mår bara sämre och sämre...

Har just nu saft från en aloe vera-planta på utslagen men de kliar. Kan jag vara allergisk?

Vad ska jag göra?

Har provat att inte tvätta heller men det får jag också finnar av. Och det känns inte alls fräscht att träna innan man har tvättat ansiktet.

Vad kan dessa finnar bero på? Äppelcidervinägret, håkansson cucumber spray, tea tree oljan, rasulleran?

Hjälp

Tänka testa en sak tills OCMoljorna kommer... Nämligen att på kvällen bara ha på äppelcidervinäger med vatten inte ha nån tea tree olja på utslagen (Tror de blir för mkt för min känsliga hy, så många dagar i rad).

Ingen tvätt på morgonen.
Och sen när det är dags för träning (ibland sent på dagen) så sköljer jag ansiktet med varmt vatten. Efter träningen sköljer jag med kallt vatten och har på äppelcidervinäger.

Vad tycker ni om det?
Reply With Quote
Gammal 2010-05-04
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Verkar vara ett besvärlig fall.

Det mesta du gör och tänker göra verkat ju helt OK. Jag har själv inte så mycket finnar utan mest stora porer (och rynkor) men jag gillar regöring med rasullera. Och tea tree olja. Äppelcidervinäger är ju också bra. Och Aloe Vera.
Och tistelolja som fuktkräm är bra. Kanske också droppa i några droppar tea tree olja.
Om ditt problem är inflamerade finnar så är ju både tea tree och aloe vera bra. Själv gillar jag också ringblomssalva när de är röda och ömmande.
Om ditt problem är att porerna är igentäppta och därmed blir inflamerade så är ångbad något du kan prova innan dina OCM grejor kommer. Det öppnar ju upp porerna. Kanske några droppar Tea tree i ångbadet.
Har du ett överskott av fettproduktion så att du blir glansig i ansiktet så blanda lite vätska och Risentas rismjöl och ha som en ansiktsmask så suger det upp överskottsfettet.
Kan det vara så att du tvättar bort för mycket av ditt naturliga lager hudfett? Vad händer om du blandar i lite olivolja i din rasultvätt?
Kan det vara så att du håller på för mycket? Och är lite otålig? En del går ju faktiskt också att sminka bort. Själv använder både jag och mina smått finniga tonårsdöttrar mineral make up från Tikei. Punktpensla på med en liten sminkpensel på de värsta ställena och sedan borsta hela ansiktet med en Kabukiborste. Om man känner sig lite snyggare så mår man ju bättre.
lycka till /mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:12.