Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-03-22
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Punktbehandling för acne

För ett par månader sedan drabbades jag plötsligt av kraftig acne på hakan och jag har sedan dess desperat letat efter någonting som kunde hjälpa mig mot finnarna. Så fort jag blev av med en kom ett gäng nya i dess ställe! Men i förra veckan hittade jag ett inlägg här på Shenet med en länk till en sida som tipsade om hur man kan behandla acne med naturliga medel, bland dessa fanns en punktbehandling med vit lera och äppelcidervinäger som sades vara mycket effektiv. Nu hade jag inte någon av dessa två ingredienser hemma, men jag improviserade med ett mycket lyckat resultat.

Istället för äppelcidervinäger tog jag vitvinsvinäger som jag hade hemma och istället för vit lera använde jag en del potatismjöl och en del vetemjöl. Jag hade även i ett par droppar pressad citron. Ingredienserna blandas tillsammans till en relativt tjock smet och appliceras sedan på finnarna innan man går och lägger sig.

Denna behandling har varit lyckad för mig. På bara några dagar har jag sett en förbättring! Finnarna läker ut av sig själv snabbare och det hjälper mig att inte pilla på dem, vilket i sin tur gör att det värst angripna området inte ser lika rött och irriterat ut längre (som vi alla vet blir saken bara värre när man pillar och klämmer finnarna, men för mig är det otroligt svårt att låta bli!).

Behandlingen gör ingen märkbar skillnad vid de där hemska finnarna/bölderna som sitter under huden och gör ont, men på finnar som är mogna eller på väg att mogna ser jag endast positiva resultat.

Senast redigerat av Pappersvingar : 2010-04-06 klockan 18:00.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-06
Pappersvingar's Avatar
Medlem

Har nu provat detta recept med äppelcidervinäger och några droppar tea tree istället för vitvinsvinäger och citron och det tycks ge bättre resultat än min improviserade blandning.

Något som bör nämnas är att blandningen stelnar till en hård hinna så man ska inte ta och lägga på allt för mycket för då blir det svårt att tvätta bort försiktigt.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-07
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Min hud har blivit riktigt fin sen jag använder honung som tvättkräm. Jag har plågats av hormonacne sen jag var gravid med min äldsta dotter, nu har jag bara haft finnar (bölder) några dar i månaden och huden är lugn. Som "ansiktskräm" använder jag bara avokadoolja och har sluppit mina torra fläckar på bara några dagar.
Naturligtvis tar ju inte nåndera bort mina fula acneärr, men det kommer ju åtminstone inte nya ärr nu heller.
Gammal 2010-04-08
Pappersvingar's Avatar
Medlem

Tack för tipset, jag får ta och testa det. Det känns så bittert när man sluppit genom tonåren men endast någon liten plita här och där bara för att helt plötsligt drabbas av ett så aggressivt utbrott som detta i vuxna år.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-10
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Jag hade inte heller finnar förrens jag då var 28år, och jag önskar det inte åt nån. Det gör ont, det ser illa ut och ärren mina kan man antagligen inte få bort pga dom är så djupa

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:14.