Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-08-10
candystorm candystorm är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-09-05
Plats: södertälje
stift mot finnar

hej
jag undrar om nån vet recept på ett stift som är antibaktriellt och kan användas på finnar, ett märke som har ett sånnt stift är fleur de sante och i den finns tea tree olja, allantoin och hallonextrakt. och jag tänkte att man kanske kunde göra ett liknande.

Senast redigerat av candystorm : 2008-08-10 klockan 16:24.
Reply With Quote
Gammal 2009-09-27
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Det ska väl gå rätt så enkelt med bivax (en dryg femtedel), olja, och andra ingredienser som motverkar akne. Kolla här vilka oljor som passar och vilka andra ingredienser man kan ha i. Och berätta gärna ifall du provar hur det funkar!
Reply With Quote
Gammal 2009-09-28
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag har gjort stift en gång och salva en gång. Båda väldigt uppskattade.
Jag gjorde en vanlig salva (olja+bivax) Jag tror att jag hade tistelolja och jojobaolja.
Jag hade i grön lera (bra mot finnar)
och färgpigment grönt och vitt för att dämpa synlig rodnad runt finnarna
när det svalnat men innan det stelnat hade jag i eteriska oljor typ tea tree, kajeput, eukalyptus (lite svårt med lagom tidpunkt på stiftet för man vill ju inte ha EO för tidigt så de förstörs av värmen men heller inte för sent så det inte går att hälla upp i hylsan)
Detta stift/salva har fungerat väldigt bra. En rejäl klick på kvällen på finnen och det är mycket bättre på morgonen
Jag provade mig fram med konsistens (mängd lera, olja och vax) och pigment. Lät det stelna och var jag inte nöjd så värmde jag det igen och justerade tills jag var nöjd. Sista gången hällde jag i EO som jag hade förberett i ett sepatat kärl.
/mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:27.