Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-12-15
Ninsun Ninsun är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-10-21
Question Hur tolka mått i ml och gram i lanolinkrämsrecept?

Jag hittade detta recept under Lanolinkräm här på shenet:

Aloegelé - 50 ml
Olja - 25 ml
Kokosfett - 15 ml
Bivax - 5 ml
Lanolin - 5 ml
Eterisk olja (eventuellt) - 1-3 ml
Total 100 ml plus eventuell eterisk olja. Smält ihop kokosfett, olja och vax. Rör ihop lanolin och aloegelé för sig (undvik mixer; den blir nästan omöjlig att rengöra). Låt den varma oljeblandningen rinna ner i lanolinblandningen under elvispning. När krämen emulgerar blir den vit och får majonnäs-konsistens. Vispa tills svalt; tillsätt eterisk olja vid halvsvalt. Häll på burk; det stelnar snabbt. Fet men absorberas bra och lämnar ingen fet hinna på huden.
(Källa: Shenet 2000)

Det jag undrar över, är hur jag ska göra med volymmåtten för bivax och kokosfett. jag hade helst velat ha måttangivelserna i vikt. kan man översätta detta på ngt sätt? och vad betyder 5 ml Bivax - är det 5ml smält vax eller 5ml pellets/gryn??

Tusen tack för hjälpen!
Nina
Reply With Quote
Gammal 2010-12-16
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Svar: Hur tolka mått i ml och gram i lanolinkrämsrecept?

Hej
Jag använder måttsatser ganska ofta. Tror inte att det här receptet är jättepetigt. Så jag skulle ta en måttsats (en sådan som du använder när du bakar) 15 ml= 1 msk Där skulle jag pressa ner kokosfettet med hjälp av en kniv så den blir helt full och på samma sätt trycka ner bivaxet i en tsk =5ml. Jag brukar använda bivaxkakor sånjag river av lagom stora bitar. Har du pellets eller gryn så skulle jag helt enket hälla i och mäta upp 1 tsk.
Skulle tro att kokosfettet inte gör så mycket till eller från när det gäller konsistensen men bivaxet ger en hårdare kräm ju mer du har i. Nu är ju 5 ml iofs ganska lite så blir det 3 ml eller 7 ml så spelar det nog inte så stor roll
Kör på. Helt fel kommer det inte att bli / Mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-12-16
Ninsun Ninsun är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-10-21
Svar: Hur tolka mått i ml och gram i lanolinkrämsrecept?

Hej Mimmi!
Tack så mycket för ditt svar!
Jag gör som du skrev och börjar med en liten sats, så får man se hur det blir helt enkelt.
Kokosfettet är ju rätt mjukt som det är så det kan jag nog trycka ned i ett mått. Bivax kör jag pellets så det är ju också enkelt att hälla i ett mått.
Tack igen!/Nina
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:59.