Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-02-12
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Plats: Västerås
Kaustiksoda

I shenets recept på tvål så gör man luten av Natriumhydroxid. Min fråga; är det samma som kaustiksoda som man kan köpa på vilken affär som helst för "propplösning" till avlopp?
Jag har nu länge funderat på att göra egen "riktig" tvål, lite trött på glycerintvålen. Det verkar vara mycket att tänka på dock. Jag har nu läst det som finns att läsa på shenet om detta.Är det är någon som har ett recept på en vegetabilisk tvål som är mild, lagom hård och löddrar mycket och vill dela med sig av det skulle jag bli mycket glad!

Senast redigerat av Äva : 2005-02-12 klockan 13:05.
Reply With Quote
Gammal 2005-02-13
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Så här står det på Shenet:
Synonymer
1) Natriumhydroxid, natriumhydrat, natronhydrat, natron, mineraliskt kali, alkali minerali
2) Kaustiksoda, kaustik soda, kaustisk soda, soda, kaustikt natron, etsnatron
3) Natronlut, vattenlösning av natriumhydroxid, kaustiskt natron, lut
Mvh
Milou

Senast redigerat av Milou : 2005-02-14 klockan 09:28.
Reply With Quote
Gammal 2005-02-13
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Hej och Tack!
Hälsningar
Äva
Reply With Quote
Gammal 2005-02-14
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Det var så lite så. Tyvärr blev det visst något fel med länken, så här skall den vara: http://www.shenet.se/ravaror/natriumhydroxid.html
Står lite om förväxlingsrisk som kan vara värt att studera.
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-02-17
Inga Lena Inga Lena är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-05
kaustiksoda

Hej!
Jag vill bara säga att du ska tänka på att inte köpa det som heter "Propplösare" eller "Avloppsrensare" eller liknande för jag har läst att dessa innehåller partiklar, typ metallbitar eller något liknande som ska hjälpa till att rensa avloppet. Utan se till att det heter ren kaustiksoda mm. Kan köpas på tex en välutrustad färgaffär. men detkan nog även finnas i en vanlig matvaruaffär också.
Jag hoppas att det kan hjälpa till så inte tvålarna blir oanvänbara...

Lycka till!
Inga Lena P.

Senast redigerat av Inga Lena : 2005-02-17 klockan 23:08. Orsak: tryckte fel innan jag var klar...
Reply With Quote
Gammal 2005-02-18
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, men det står ju i många av recepten här att man ska använda Gripens kaustiksoda. Det är väl den du, Inga Lena, menar att man inte ska använda. Jag har redan gjort en tvål med den, kan den tvålen vara farlig att använda?
Frinns det någon annan som har använt Gripens kaustiksoda och lyckats/misslyckats?

På den vita plastflaskan står det Gripen Kaustiksoda för avloppsrensning.
Reply With Quote
Gammal 2005-02-20
Inga Lena Inga Lena är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-05
Nej, det är nog inte den jag menar. Den är nog OK. Men det finns sådant som bara heter "Propplösare" eller "Avloppsrensare" och det är dessa medel som inhåller partiklar för att bättre rensa avloppet. Men jag tror att det måste stå något om det på innehållsförteckningen.

Jag tror inte att den tvål du gjort är farlig om du följt ett recept och en rekomendation. Gripen brukar väl göra bra saker, tror jag. Men jag har själv annvänt Nitors Kaustiksoda.

Jag hoppas att jag inte gjort dig osäker på din tvål, kolla bara på innehålls-förteckningen på din soda så tror jag nog att din tvål blir bra och annvändbar!
Hälsningar från
Inga Lena Paulsson
Reply With Quote
Gammal 2005-02-20
Hedersmedlem

Tack, du har nog rätt, det står inget om det på innehållsförteckningen. Tydligen har vi tur som har en så liten affär här på orten och att de råkar ha "rätt" sorts kaustiksoda hemma.
Reply With Quote
Gammal 2005-03-02
Hedersmedlem

Nu har jag tvålat på både Gripens kaustiksoda och på Nitors. Jag lyckades ganska bra med Gripens men det var svårt att få den att lösas upp. Jag gjorde också tvål hos en vän med Gripens (en annan flaska) och vi misslyckades. Det löstes inte och det var svarta prickar i det. Till slut fick vi slänga det hela, det förtvålades aldrig, vi försökte i mer än 12 timmar.

Med Nitor har det gått mycket bättre. Det löstes direkt och förtvålningen gick lättare.
Reply With Quote
Gammal 2005-03-03
smultronet smultronet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-18
Jag har oxå haft problem med att Gripens kaustiksoda varit svårlöst när jag gjort tvål.
Vart hittar man Nitor?
Reply With Quote
Gammal 2005-03-03
Hedersmedlem

Jag köpte Nitors kaustiksoda i färghandeln. Det gjorde även min vän, fast på den orten hon bor i.
Reply With Quote
Gammal 2005-03-03
Rashimon Rashimon är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-21
Här kanske:
http://www.nitor.se/start.htm#
Rashimon
Reply With Quote
Gammal 2005-06-07
Neta Neta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-25
Gripens kaustiksoda

Innehållet i "Kaustiksoda för avloppsrensning" (inte propplösaren) står angivet som

natriumhydroxid, natriumklorid, natriumstearat

inga mängder angivna. Natriumklorid är ju vanligt koksalt så det påverkar väl oss tvåltillverkare mest på så sätt att att det är mindre än 100% natriumhydroxid i flaskan. Natriumstearat däremot har ett förtvålningstal på 195-210 såg jag just i tabellen. Sammantaget kan det vara en bra förklaring till att Gripens kaustiksoda fungerar sämre. Eftersom det inte finns mängder angivna är det ju svårt att kompensera...

Har köpt kaustiksoda från Biltema, som jag inte har provat. När jag läser på den etiketten står det att den innehåller 80-100% natriumhydroxid. Det kan alltså vara upp till 20% av något annat. Undrar vad. Jag har tänkt att det nog måste vara fukt, dvs vatten eftersom det inte står något ämne angivet men nu blir jag osäker. Är det någon som har erfarenhet av tvåltillverkning med Biltemas kaustiksoda?
Reply With Quote
Gammal 2006-03-23
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Nu är det så att jag är nyinflyttad till Västerås o undrar om vilken färghandel här i stan som har Nitors kaustiksoda (resolut kaustiksoda)???

Nån affär måste ju ha det.

Tack på förhand
Reply With Quote
Gammal 2006-03-25
Hedersmedlem

Om inte annat så kan du ju kolla i telfonkatalogen, eller på eniro på nätet och sedan ringa runt och fråga, då kan du ju också kolla om de tar olika för dem, men jag tror faktiskt att de flesta sk kemikalieaffärer, eller färghandlare har det. Det finns i två olika förpackningar. Dels den "vanliga" 750 g och även i 3 kg-dunk. Det är mycket billigare att köpa 3 kg. men då bör man ju veta att man gör av med det hela också.

Jag fick en gång tag i jättebillig kaustiksoda. Jag ringde till firman som stod på burken, och den skulle vara 100 % ren. Mina första två förpackningar var jättebra, men de andra var lika dåliga som Gripen. Då är det bättre att hålla sig till kvalitet och köpa Nitor.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:51.