Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-11-13
daniivan daniivan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-10
Tvålmassa - alkohol - omsmältning

När jag gör tvål så tillsätter jag några droppar alkohol (etanol) för att förtvålningsprocessen ska påskyndas. Efter förtvålningen finns det en säregen doft. Varifrån kommer denna doft?

Sist jag smälte om tvålen blev den ena lös (150% vätskemängd) och den andra har fått en marshmallowawaktig fasthet (50% vätskemängd). Vad ska jag göra för att få tvålen fast vid omsmältning? Ska jag använda mindre vätska? Det jag oroar mig för, är att när jag använder mindre vätskemängd så löses inte hela tvålen upp.

Vid omsmältningen så vill jag använda mig av eterisk olja. Hur många droppar krävs det för att tvålen ska dofta gott? Jag tror jag kommer använda mig av ingefära som eterisk olja. Och slutligen hur mycket rasullera bör användas vid omsmältningen.

Jag skulle uppskatta om någon kunde säga något recept i Tatyana Hills bok som överensstämmer någorlunda med det jag har skrivit ovan.

Tack så jättemycket på förhand!
Reply With Quote
Gammal 2009-11-19
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej daniivan!

Den konstiga doften kommer förmodligen alkohol som reagerade med lut, tror jag.

Enligt Tatyana Hills bok(sidan 31), står det vattenmändgen inte överstiger 40 % vid "riven grundtvål" Eftersom dina tvålmassaor har mycket vätska, kanske kokas upp dem sakta för att ånga bort vätska. Å andra sidan blir caustiksoda baserade riven tvål alltid stelna tillsammans med vätska, oavsett blir lite för mjuka, låt dem lagras 1-2 månader eller ännu längre tid.

Det gäller eteriska olja, följa Tatyana's recept, alltså ca 3 % EO och ca färgämen(tex rasul osv) 30% eller mindre av grundtvålens vikt.

Förresten vad är det för alkohol använder du? Var kan man köpa??

Mvh
Hiro

Senast redigerat av Hiro : 2009-11-19 klockan 21:20.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-25
daniivan daniivan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-10
Vi använde ren etanol från kemisalen.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:46.