Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-02-05
Godisaron Godisaron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-05
Diska utrustning?

Hej,

När det kommer till kaustiksoda + vatten = lut... Hur är det då med stavmixern som många rekommenderar? eller tillbringaren som luten ska blandas till i - Är dessa vardagsverktyg sådant jag borde ha en specialuppsättning av eftersom att kemikalierna är såpass farliga och således endast bör användas för tvåltillverkning, eller kan jag använda den stavmixer jag har, diska den och sedan göra en vanlig smoothie med den (t. ex. om man känner för att fira en lyckad tvålsats) utan att behöva riskera ett besök på akutens avdelning för frätskador?

Kort sagt: Är det farligt att, efter tvåltillverkningen, använda köksutrustningen till matlagning och dylikt? eller bör jag köpa en ny stavmixer och märka den med: LUTRESTER?

Tack på förhand!

Nybörjare godisaron
Reply With Quote
Gammal 2010-02-05
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Jag använder skild utrustning, vill inte riskera att mina barn och vi ska få frätskador. Jag har inte läst nånstans att man måste ha, men jag tycker att jag med rent sunt förnuft kan avgöra själv att inte använda samma mixer och skålar. Skålar är inte dyra, däremot gav jag nog 40€ för mixern för att få en med bra stänkskydd och tillräcklig effekt för ibland måste man hålla på länge.
Gammal 2010-02-06
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Citera:
Ursprungligen postat av Godisaron
Kort sagt: Är det farligt att, efter tvåltillverkningen, använda köksutrustningen till matlagning och dylikt?
Det beror på hur väl du diskar.

Jag jobbade på ett labb där en kille gjorde glögg (från 95-procentig sprit) i labbglaset. Han tyckte att inga kärl är så väl diskade som de i labbet, och det var ju sant... skitdyra diskmaskiner och autoklavering och allt. Många andra blev lite äcklade, och jag förstår dem.

Nu gör inte jag tvål, och min praktiska utrustning var billig så jag köpt prylar för att hålla kosmetikatillverkning och mat separat från en gång. Bägare, visp och separat diskborste kostar inte så mycket. Om jag var frestad att använda mixern till min lite lagom giftiga balsamemulgator... så skulle jag nog göra det en eller två gånger och diska som en idiot efteråt, i flera vatten och med olika borstar för att verkligen nå överallt. Om jag var nöjd med resultatet och ville fortsätta skulle jag köpa separat mixer när jag blev less på tokdisk.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-06
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej Godisaron!

Själv har jag separat utrustningar men jag har läst att man kan använda dem till matlagning också. Eftersom tvålmassan är stark alkali och det är farligt, så använd vinäger för att neutraliseras o sedan diska ordentligt eller omvänt. På så sett kan man använda t ex en dyr stavmixer till både matlagning o tvåltillverkning.
Oavsett är det så att Ni som avgör själva.

Mvh
Hiro

Senast redigerat av Hiro : 2010-02-06 klockan 16:44.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-06
Godisaron Godisaron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-05
Tack allesammans!

Jag tror att jag är beredd att pröjsa för en mixer bara inte priset sticker iväg till månen! Nån som har tips på en funktionsduglig mixer? Typ Bauhaus eller Jula för sådär 100 till 200 kr!? Behöver inte vara den bästa på marknaden!

Tackar ödmjukast,

Godisaron
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 01:03.