Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-01-20
annalena86 annalena86 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-12-11
Recept för nybörjare

Hej!

Är det någon som kan tipsa mig om ett tvålrecept för nybörjare? Ett beprövat som du vet fungerar...

De ingredienser jag har hemma är; kokosfett, solrosolja, olivolja och kaustiksoda..

Tacksam för hjälp,

Anna-Lena
Reply With Quote
Gammal 2010-01-20
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej annalena!

Jag delade ut så här;
olivolja 200 g (40%)
solrosolja 75g (15%)
kokosfett 225 g (45%)
vatten 170 g
NaOH 73 g(8 % rabatt)

Både olivolja o solrosolja är sk mjuka olja så använder jag kokosfett 45 %.
Solrosolja bidrar till en längre tid att tvålmassan blir tjockna så använder jag bara 15 %.
Oljans o NaOHs temperatauren skall vara ca 35-45C och rör i ca 20 min utan rast. Om den inte blir tjockna under tiden, låt tvålmassan täcka med plastfolje (tvålmassan skall vara kroppstemperatur om inte då skall värmas upp) och då o då rör tills att bli tjockna.

Tyvärr är jag iinte så duktig för att förklara på svenska, men om du har några funderingar, gärna fråga mig. Det är jätte roligt att göra egen tvål och så kul att dela med.

Lycka till!!
Hiro

P.S. Har din gamla tvåkmassan inte stelnat?
Reply With Quote
Gammal 2010-01-21
annalena86 annalena86 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-12-11
Tack Hiro, du är en klippa

Den gamla tvålmassan har inte riktigt "stelnat" men jag torkade bort det oljiga lagret och nu ligger den och skall mogna.. vi får se hur det går.. men den ser betydligt bättre ut nu än tidigare iaf!

Jag ska testa ditt recept när jag får tid nästa gång.

Tusen tack,

Anna-Lena
ps. använder du destillerat vatten eller går det bra med kranvatten?
Reply With Quote
Gammal 2010-01-21
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej annalena86!

Tyvärr tar det lite längre tid att din tvålmassa blir stelna eftersom den recept som du använt hade mycket vätska o sk "soft oils(olive + solros) o dessutom inte rört tillräckligt. Ja, det är inte så lätt.

Eftersom jag inte vet om var man hittar destillerat vatten, använder jag vanliga kranvatten. De flesta tvål böcker säger att man skall helst använda destillerat vatten eftersom det finns några mineraler i vanliga vatten. Men jag personligen tycker att svenska dricksvatten är väldigt rent så jag brukar använda det. Jag har kollat kommunen om vårt dricksvatten's innehållet. Dessutom använder man örtte mm till tvåltillverkning, varför inte använder vanlig dricksvatten??? Kanske många blir uppröda?! Hittills har jag inga problem för mina tvålar. Det är smak sak, om du vill, använder distillerat vatten. Var kan man köpa det? och heter det "destillerat vatten"???

Förresten när jag tittade på "Tatyana Hills bok", använder hon "degskrapa" för att röra i tvålmassan. Jag föreslår att använda "ballongvisp" om man inte har "stickblender".
Ballongvisp är mer effektivare än slickepott. När du använder en kastrull, är det lättare att värma upp tvålmassan direkt från spisen med svag värme. Jag har skrivit att göra värmbad men jag värmar upp tvålmassan direkt från spisen, om det blir kallnat.

Lyckat till!!
Hiro
Reply With Quote
Gammal 2010-02-05
Godisaron Godisaron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-05
Hej,

Från mitt nybörjarperspektiv sett så verkar det här receptet bra! Skönt med vardagsfetter som finns i kylskåpet, men finns det ingen liten detalj man skulle kunna lägga till, som förgyller tillvaron lite? Ricinolja hmm? Har hört att det ska få tvålen att löddra på bättre, men det kan ju vara en skröna.. eller bivax kanske, blir tvålen väldigt hård då? För lukta gott lär den ju göra och kanske skulle den dofta ännu mer om man rörde ned lite flytande honung vid "spårningen"!?

Jag söker kort sagt ett recept som fungerar bra, där de flesta ingredienser finns hemma men där tvålen har något mer karaktär än den får av kokosfett, solrosolja och olivolja!

Om det finns ett sådant recept, snälla lägg in det här!

Tackar ödmjukast

Godisaron
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 12:50.