Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-01-16
annalena86 annalena86 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-12-11
Förtvålning...

Hej,

Jag använde ett recept där jag skulle blanda oljorna+fettet med lut vid 35 - 36,7 grader. Jag försökte tima rätt, men eventuellt var luten lite svalare än så då jag blandade de båda. Sedan rörde jag för hand i en timme utan att se någon skillnad. Jag testade även med elvispen i 15 min men det blev inte tjockare..

Är det någon som vet vad jag kan ha gjort för fel?

Tacksam för hjälp,

Anna-Lena
Reply With Quote
Gammal 2010-01-16
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej!

När luten o oljor/fett var 32-35C, blev det bra tvål. Så temperaturen var inte det enda orsaken, tror jag. Vilka o hur mycket oljor/fett o NaOH har du använt??
Om du fortfarande har tvålmassan, värma upp den med varmbad?? och sedan blandas igen?

Hiro
Reply With Quote
Gammal 2010-01-16
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag använder alltid stavmixer för att röra. Kör i 10-15 sekunder, rör med mixern lika länge, mixar igen 10-15 sek osv Tar ca 10 minuter så är det klart och spårar.
Men jag tror att Hiro är en mer erfaren tvålmakare än jag. Så prova att värm och kör igen.
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-01-16
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Hiro
Hej!

När luten o oljor/fett var 32-35C, blev det bra tvål. Så temperaturen var inte det enda orsaken, tror jag. Vilka o hur mycket oljor/fett o NaOH har du använt??
Om du fortfarande har tvålmassan, värma upp den med varmbad?? och sedan blandas igen?

Hiro
Hej,
tack för era svar,
det recept jag använde var;
610 g kokosfett
670 g solrosolja
670 g olivolja
240 kaustiksoda
930 mineralvatten

verkar det vettigt?

(fast jag gjorde en halv sats)

Jag hällde upp massan innan jag läste ditt inlägg Hiro, så jag får se om det har stelnat iallafall imorgon...

mvh
Anna-Lena
Reply With Quote
Gammal 2010-01-17
Hiro Hiro är offline
Medlem

Hej!

Jag såg dit recept och tror att orsaken är

1)att det är för mycket vatten. Vatten mängder ska vara ca 30-40 % av den totala oljor/fett mändger, alltså i ditt fall 292.5-390g eftersom du har gjort en halv sats.

2) solros oljor brukar ta en längre tid att tvålmssan blir tjockna.

Jag tror iallafall att din tvålmassan har stelnat och du kan vila den en längre tid att tas bort vätska. Den blir fin tvål iallafall.

Hiro
Reply With Quote
Gammal 2010-01-17
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Hiro
Hej!

Jag såg dit recept och tror att orsaken är

1)att det är för mycket vatten. Vatten mängder ska vara ca 30-40 % av den totala oljor/fett mändger, alltså i ditt fall 292.5-390g eftersom du har gjort en halv sats.

2) solros oljor brukar ta en längre tid att tvålmssan blir tjockna.

Jag tror iallafall att din tvålmassan har stelnat och du kan vila den en längre tid att tas bort vätska. Den blir fin tvål iallafall.

Hiro
Hej igen,

Tack för ditt snabba svar,

Tyvärr har inte tvålmassan stelnat. Den är gele-aktig och det är fortfarande ett lager massa ovanpå som är helt flytande... vet inte vad jag ska göra?! Det har gått 24 h sedan jag hällde upp den...

Vad konstigt att det verkar som om receptet har för mycket vatten eftersom jag tagit det från en bok om att göra tvålar (Handgjord tvål, Tatyana Hill)?

Mvh
Anna-Lena
Reply With Quote
Gammal 2010-01-17
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag har tittat lite på din mängd kaustiksoda. Det verkar ganska lite.
Jag kollade här på shenet och fick fram 288gr utan överfettnig med förtvålningtalet 178 på kokosfettet, 134 på solrosoljan och 134 på olivoljan
Och 322gr med hjälp av SoapCAlc
Så det kan också vara en felkälla
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-01-17
Hiro Hiro är offline
Medlem

Oj, vad synd att tvålmassan inte stelnat.
Enligt Tatyanas bok, står det så här;
Om tunt lager separerad olja överst på tvålen, orsaken är att inte rört om tillräckligt eller temperaturen sjunkit osv (sidan 33) Hon säger att "Låt tvålen mogna i ytterligare några dagar för att se om oljan sugs in.
För annars häll ut tvållmasan in i skål och värma upp massan och försätta blanda tills tvålen blir homogen. (sidan 28)

Det gäller mängder av kaustiksoda som Mimmi påpekar kanske bidragit(sidan 32), eftersom den är nästan 19 % rabatt. Men jag har hört att 20 % rabatt inte ska vara en stor problem.

Men inte ge upp. Det blir säkert bra till slutet!!

Mvh
Hiro
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 01:41.