Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-06-30
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
perioraldermatit

Är det någon som vet hur man skulle kunna få bort dethär utan antibiotika? Jag har haft det i över ett halft år och fått någon antibakteriell salva som inte hjälper. Solen hjälper inte heller... Emellanåt är det bättre å så blir det sämre.

Tack på förhand om någon har hjälp för dethär!
Reply With Quote
Gammal 2011-07-01
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: perioraldermatit

Jag vet tyvärr ingenting om det men gjorde en google och fann den HÄR SIDAN som verkar ge en del tips.

Bl.a. säg försök med yoghurt och grönt te ha gett bra resultat. Citat (google översatt):
"Det fanns många artiklar om att yoghurt och grönt te har positiv effekt på perioral dermatit. Och resultaten bekräftar teorin. Att lägga på en mask av yoghurt eller en blandning av grönt te och vinäger tar framgångsrikt bort utslag från ansiktet. Yoghurt bör användas två gånger om dagen i kombination av grönt te och vinäger två eller tre gånger per dag.
Resultaten av dessa metoder bör synas efter ett par dagar.
Vitaminer kan stärka vår kropps system, och kan även hjälpa till med perioral dermatit. Sådana vitaminer är vitamin B12 för starkare hud barriär, vitamin A för ny celltillväxt och E-vitamin att inflammation minskar."
Reply With Quote
Gammal 2011-07-02
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13

Intressant, tack för ditt svar.

Jag har själv minskat radikalt på godis ca. 3 mån sedan. Äter krom för att det ska ta bort sötsuget. Jag äter sallader och har minskat på bröd, bulla osv. Jag gör min kosmetika själv för att undvika möjligast mycket onödiga ämnen.

Läkaren sa på vintern att det kan bero på torr hud och därför gjorde jag en oljebaserad ansiksrengöring, men nu läste jag någonstans att man också faktiskt borde tvätta ansiktet med tvål så att bekterierna inte utvecklas?! Jag har gjort olika test och använde i ett skede brännäsleinfusion på området och det verkade hjälpa en tid men tog inte bort det. (Jag vet inte hur länge man borde använda det för att man ska få resultat / inte resultat). Nu var jag int till en hälsokostaffär där jag blev rekommenderad tabletter som skulle påverka bakterifloran i kroppen så gav hon mig två prov på snigelextraktssalva som hon ansåg skulle kunna hjälpa. Inget synns än och kanske det t.o.m blivit värre? svårt att säga.

Vinäger torde återställa hudens ph, likaså joghurt?

Har någon annan erfarenhet?
Reply With Quote
Gammal 2014-01-27
Åsa Åsa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-07-08

Vet precis hur du har det! Är "prickfri" för första gången på länge. Har haft PO i två-tre omgångar under de senaste två åren.

Det började med små vätskefyllda "finnar" runt näsvingarna och spred sig till hakan. Fick Finacea utskrivet, funkade inte. Har ätit Tetralysal i två omgångar (6 mån åt gången) och då försvinner ju utslagen men så fort jag slutar så mår huden inte bra i övrigt.

Det som har hjälpt mig, och som min läkare faktiskt tjatade om från första gången, är Noll-behandling. Dvs: Gör ingenting! Inte tvätta, inte smörja, inte sminka och absolut: Inte pilla!

Det är svårt - jag vet! Speciellt på vintern när huden är torr. Det jag gjort är att inte ens tvätta med vatten mer än nån enstaka skvätt. I början ser man ju lite skum ut när huden är flagig men faktum är att efter tre-fyra veckor så försvinner flagigheten och huden under blir fantastiskt fin. Jag har inte tvättat ansiktet på snart två månader och har aldrig haft så fin hy som nu. Mina pormaskar är mindre, jag få färre vanliga finnar och huden känns inte torr. Nu på slutet har jag vågat mig på att tvätta av mig med olja ca i ggn i veckan. Stryk in en olja som funkar för dig (jag är kär i avokadoolja), gnugga INTE, lägg en tvättlapp i hett vatten, vrid ur, lägg på ansiktet tills den svalnar och stryk sen bort överflödig olja. Tadaa! Jag kan behöva dutta på lite olja på kinder och panna där jag kan bli lite torr annars.

En hudläkare jag pratade med förklarade det hela ganska bra. PO kommer av att huden är hyperkänslig. Känsligheten gör att de bakterier vi redan har på huden får bättre fästa och orsakar inflammation och utslag. Huden behöver lugn och ro för att återställa sig på egen hand.

Oh! Långt svar! Hoppas att du hängde med i mitt babbel
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:39.