Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Giftigt/skadligt?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-12-18
Angela Angela är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Listan kan göras lång...

Silicon
propylene glycol
Aluminium (finns i massor av deodoranter)
Djurfetter (som många använder i tvål, och även glycerintvål)
PEG-esters

till att börja med...
Reply With Quote
Gammal 2006-12-18
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Men att ha med djurfetter i en lista över giftigt/skadligt tycker jag är helt fel. "Kemiskt är det inte någon skillnad mellan animaliska och vegetabiliska fetter och oljor." Citat ur Finn Andersens bok Guldet från växterna. Det står också att dessa känns mycket feta på huden och gör den mjuk och smidig. Även föjande är ett citat ur samma bok: "De animaliska fetterna påminner faktiskt mer om vårt eget hudfett än de flesta vegetabiliska oljor."

Den enda anledning jag kan se till att man inte vill/bör använda dessa fetter handlar väl i så fall om att man inte vill döda djuret. Och äter man köttet, så varför då inte ta hand om fettet också?! Dessa fetter räknas dessutom som Bra Miljöval i tvättmedel i alla fall. Detta enligt Shenet http://www.shenet.se/ravaror/talg.html
Reply With Quote
Gammal 2006-12-18
Angela Angela är offline
Medlem

Det är inte giftigt/ skadligt, men det används ALDRIG i naturkosmetik, vilket jag förespråkar. Crearome säljer även råvaror som inte är naturkosmetik, som man t ex får fram genom lösningsmedel, och det vill inte jag använda, och det hör inte hemma i naturkosmetiken.

Man kanske inte kan lita på allt som står på nätet!
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Hedersmedlem

Ok, det förstår jag till viss del, men just i det här underforumet skall det väl handla om just giftigt/skadligt!? Om du tycker det hör hemma här bör du i så fall motivera det mer, tycker jag.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Vad är definitionen på naturkosmetik?
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Thumbs down

"Tanken är att man här skall kunna ventilera frågor om ifall vissa produkter vid normal (föreskriven) användning är giftiga/farliga." satte jag upp som regel för detta forum.
Var snälla och, som Gustav Vasa sa: packen och rätten eder härefter!

Jag låter de inlägg som jag anser vara ovidkommande för frågan om giftiga/skadliga ämnen som gjorts så här långt stå kvar, men kommer att stryka eventuella nya inlägg, allt för att bibehålla en lättöverskådlig och lättläst struktur. Därmed inte sagt att de frågor vid sidan av ämnet som tagits upp är ointressanta, kanske går det att skapa utrymme för dem på annan plats i forumet. Jag skall fundera på saken.

Senast redigerat av Admin : 2006-12-19 klockan 09:39.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
mysan mysan är offline
Medlem

Hej,
jag måste bara få kommentera Administratörens inlägg...
Även om de senaste inläggen har halkat in på ett sidospår, så anser jag inte att det är administratörens rätt att avbryta diskussionen genom att gå in och stryka inlägg. Om diskussionen inte kan fortsätta i just det här underforumet så borde den få fortsätta någonannanstans och det genast. Det är väl ändå viktigare att alla får säga sin åsikt än att forumet är lättöverskådligt?
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Angela Angela är offline
Medlem

Jag tycker det är upprörande om Administratören inte tillåter fler ämnen i detta ämnen! Att när det finns fler ämnen som är skadliga och olämpliga för huden. Jag ville dela med mig av mina kunskaper för att människor ska undvika hudproblem, och tycker jag motiverat detta nedan. Jag anser inte att jag (för jag antar att ni tycker att det är jag) har halkat in på ett sidopspår.

Jag försöker gärna förklara varför jag inte tycker dessa hör hemma i hudvård;

Silicon - kommer från kisel, men kan brytas ned till falrmadehyd. Källa: TOX-INFO 7
Propylene glycol - Framställs syntetiskt ur propangas i petroleumindustrin Källa: Shenet
Aluminium (finns i massor av deodoranter) - undersökningar visar att detta har direkt samband med bröstcancer (Kan inte just nu hitta källan till denna info, ska fortsätta leta)
Djurfetter (som många använder i tvål, och även glycerintvål) - detta är inte giftigt/ skadligt, men får inte användas i naturkosmetik; se på www.svenskegenvård.se
PEG-esters - olivolja som, citat från Shenet: "behandlas med etylenoxid (även kallad oxirane, en kemikalie från petroleumindustrin)

Underrubriken på detta ämne är "Topplista över dåliga ingredienser". Jag anser att de ingredienser jag har listat är skadliga och/ eller giftiga, och därför tog jag med dem här.

Jag trodde i min enfald att vi hade rätt att lära av varandra i detta högaktuella och intressanta område. Detta har jag tagit reda på och väljer för min egen hälsas skull att avstå ifrån för att det är en hälsorisk. Om andra vill fortsätta att använda dem är det var och ens ensak, dömer jag ingen för det.

Vänliga hälsningar och om en önskan om fortsatt intressant debatt!
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Citera:
Ursprungligen postat av mysan
Hej,
jag måste bara få kommentera Administratörens inlägg...
Även om de senaste inläggen har halkat in på ett sidospår, så anser jag inte att det är administratörens rätt att avbryta diskussionen genom att gå in och stryka inlägg. Om diskussionen inte kan fortsätta i just det här underforumet så borde den få fortsätta någonannanstans och det genast. Det är väl ändå viktigare att alla får säga sin åsikt än att forumet är lättöverskådligt?
Nej, jag tycker inte det. Det är meningslöst med åsikter om ingen hittar och läser dem, vilket snart skulle bli resultatet om inläggen inte höll sig till ämnet.

Forumets syfte är framför allt att vara en plats för utbyte av information, inte bara för ögonblicket utan varaktigt. För att upprätthålla detta måste forumet ha en struktur som gör det lätt att hitta det man söker efter.
Det vore också bra om man för varje produkt man vill ta upp skapar ett nytt ämne. Som det nu är innehåller den här tråden eller ämnet (Topplista över...) flera olika produkter som inte syns om man inte läser alla inlägg. Det vore bättre och mer likt en lista om varje produkt fick ett eget ämne och om namnet på produkten fanns i ämnesfältet, eller hur?

Frågan om ett lämpligt forum för den här typen av samtal är som sagt under övervägande och jag återkommer i frågan. Tills vidare ber jag er som förut att maila era förslag och åsikter till mig.

Senast redigerat av Admin : 2006-12-19 klockan 12:05.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Hej!
Ditt första inlägg var som jag ser det inget sidospår. Det var när samtalet började komma in på vad naturkosmetik är ( http://www.shenet.se/forum/showthrea...&goto=lastpost och http://www.shenet.se/forum/showthrea...&goto=lastpost) som det blev ett sidospår som inte längre rör frågan om giftigt/skadligt. Det var först då jag reagerade.

Ledsen om jag gjorde dig upprörd.
Gammal 2006-12-19
mysan mysan är offline
Medlem

Okej, jag för börja med att be om ursäkt till Administratören för detta inlägg, men jag vill säga min åsikt och tror inte att det blir lättare att följa om jag startar ett nytt ämne i något annat underforum... (det är bra att du håller koll på oss, Administratören, men jag tycker fortfarande inte att det är rätt att bryta debatten även om den kommit in på ett sidospår, däremot har du rätt i att ett nytt ämne borde startas för varje produkt!)

Angela: tack för länken till Svensk Egenvård, nu fick jag en definition på naturkosmetik:

* Förnyelsebara råvaror
* Miljövänliga förpackningar
* Inte testat på djur
* Endast vegetabiliska oljor

Men, om jag ska vara krånglig, djurfetter är ju inte testade på djur även om de kommer från djur. Man kan väl diskutera om djurfetter är förnyelsebara råvaror, men hur mycket av det vi rör ner i våra krämer är det?

Här är en länk till en artikel angående aluminium och bröstcancer (hopplöst lång länk):
http://www.sciencedirect.com/science...5ac293b074f210
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Angela Angela är offline
Medlem

Varsågod! Tack för länken om aluminium!

Grejen med naturkosmetik i alla fall är väl just att det ska vara tillverkad med förnyelsebara råvaror. Om man sedan väljer att använda andra råvoror är det ju upp till var och en.Men om man ska tillverka naturkosmetik så ska man inte använda sig av animaliskt fett. Någonstans måste man väl dra en gräns och det har man gjort här.

Vad jag förstår så är djurtester förbjudna nu (i Europa), så allt som är tillverkad inom Europa behöver man ju inte ens märka med det.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Hedersmedlem

Vad bra att detta kom under egen rubrik. Det hade nästan jag tänkt göra, Problemet för mig hade varit att jag ju inte kan flytta över inläggen. Håller helt med Administratör att det blir mycket bättre så. Hellre bryta diskussionen och flytta den än att det hela flödar över. Det betyder ju inte att diskussionen inte är intressant.

Mitt inlägg i debatten får väl bli att jag hellre använder mitt sunda förnuft än att följa vad som ingår under en ettikett, som naturkosmetika. Det som jag tycker är intressant är att man kan göra så mycket själv. Att det är roligt att göra det. Samt att det är så miljövänligt som möjligt. Därför använder ex jag hellre djurfetter, ex i tvål än tensider, som ju i vissa fall räknas som miljövänliga. Men de är ju inte naturliga.

Citat " Men om man ska tillverka naturkosmetik så ska man inte använda sig av animaliskt fett. Någonstans måste man väl dra en gräns och det har man gjort här."

Jag fattar fortfarande inte vaför man inte skall använda djurfetter när man tillverkar naturkosmetika, bara så där. För att det är bestämt. Mycket hellre det än att använda mineraloljor i alla fall. Nåja, nu använder jag inte det i mina hudvårdsprodukter, möjligen i några tvålar, men det är principen jag vill åt. Men man kan ju använda dem i sina produkter om man vill tycker jag.

Här på Shenet finns några bra recept: Om ister står det bl a: Mycket fett, lätt att fördela och genomtränger lätt huden ("djupverkande"), därav användningen som salvbas, Lindrande och klådstillande medel vid olika hudirritationer. Användes i mitten av 1900-talet fortfarande mycket i sårsalvor, när dess bruk i andra hudsalvor nästan försvunnit. Relativt lätt att tvätta bort med tvål och vatten. Mycket fett och glidigt, lätt att fördela på huden, smälter vid kroppsvärme och absorberas lätt - bra när man ska massera in aktiva ämnen på större hudytor.

Och om talg: Medicinskt framför allt som salicylsyretalg mot skoskav (recept nedan).
Gammaldags huskur mot torra och såriga händer: Håll händerna i varmt vatten i 10 minuter och gnid sedan in dem med fårtalg. Blötläggningen är viktig för att talgen ska fungera läkande.

Nog är djurfetter naturliga i alla fall!! Oavsett vad man tycker om dem.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Tyvärr så är djurtester ännu inte förbjudna inom EU, de skall fasas ut när man hittat godtagbara alternativ och det kommer att ta lång tid enligt EG:s vetenskapliga kommité.
Se t.ex. http://ec.europa.eu/health/ph_risk/c.../out285_en.pdf eller för den delen http://www.shenet.se/referens/lagforbud.html

Senast redigerat av Admin : 2006-12-20 klockan 16:26.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-19
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Jag håller med Hovaprest angående animaliska fetter.

Animaliska fetter är ju lika naturlig som vilken vegetabilisk olja som helst. Ullfett, silkesprotein och bivax måste ju nästan komma med här oxå. På sidan står ju att animaliska fetter och proteiner inte får ingå i naturkosmetiska produkter.

Man skulle ju kunna ha en vegan-märkning av naturkosmetiska produkter. Så dom som inte vill använda djurfett ska kunna välja bort de produkter som innehåller det.

Istället för att bara bannlysa animaliska ingredienser rätt upp och ner (där de använts i tvål/salva exempelvis).

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 05:48.