Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Giftigt/skadligt?
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-07-17
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Siloxaner

Hej allihopa,

jag fick en fråga av en vän angående ingredienser i kommersiella produkter. Hon har krämer där "cyclohexasiloxane" och "cyclopentasiloxane" finns med bland de första på listan och därmed antagligen är huvudingredienser.
Siloxaner är silikonderivat, så långt har jag kommit, men i övrigt är det svårt att hitta något annat än "Not assessed for safety in cosmetics by industry panel" på nätet.
Är det någon som vet något mer om siloxaner?

Reply With Quote
Gammal 2007-01-09
Adnil Adnil är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-09
Plats: Göteborg
de täcker hår och hud med ett väldigt tunnt lager som ska skydda mot slitage. Nackdelen är bara at fukt har svårt att tränga igenom och kan göra hår och hud väldigt torrt. Men de tvättas bort med tvål och vatten och shampo (men det finns silikoner i många shampon och särskilt balsam)
Reply With Quote
Gammal 2007-01-10
mysan mysan är offline
Medlem

Gäller det här specifikt siloxaner eller silikoner i största allmänhet?
Jag har väldigt svårt att hitta någon information gällande cyclopentasiloxane och cyclohexasiloxane, som är de vanligaste siloxanerna. Det står att det har blivit testat 1991 som ofarligt, men det går inte att få tag på studien och inte heller andra toxicitetstest (oftast står det att de inte har blivit gjorda). Eftersom siloxaner kan utgöra upp till 50% av vissa produkter, så skulle det vara väldigt intressant att veta vad det är folk smörjar på sig. Siloxaner finns i väldigt många av de stora märkenas krämer.
Reply With Quote
Gammal 2007-01-10
Adnil Adnil är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-09
Plats: Göteborg
silikoner i största allmänhet skulle jag tro. (men är inte säker) Menar du verkligen att det är upp till 50%??? Nu vågar jag ju inte ens använda det som smörjning för benen efter rakning, mer användning för mitt sheasmör alltså... Egen tillverkning verkar vara det enda vettiga.
Reply With Quote
Gammal 2007-01-10
mysan mysan är offline
Medlem

Jag har ingen aning om silikon/siloxan-innehållet i de produkter du använder, men om det finns först i ingredienslistan så brukar det vara huvudingrediens. Det där om 50% är taget från denna sida: http://www.pgbeautyscience.com/en_UK...loxane_en.html

Jag har lite svårt att förstå att silikon och dess derivat skulle vara bra för huden, det känns lite som det nya, billiga alternativet till mineraloljor. Jag håller mig nog också till mina egentillvekade produkter, det känns tryggare.
Reply With Quote
Gammal 2008-12-28
pimpinella pimpinella är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-12-28
Jag kollade upp Cyclopentasiloxane eftersom det finns i den populära Boot no7 och hittade en intressant rapport från Naturskyddsföreningen. Man blir oroad så det räcker.
Reply With Quote
Gammal 2008-12-28
Medlem

Läs detta!

http://www.naturskyddsforeningen.se/...t-solskydd.pdf
Reply With Quote
Gammal 2008-12-28
Medlem

http://www.naturskyddsforeningen.se/...t-solskydd.pdf
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 05:35.